Retsudvalget 2020-21
L 213
Offentligt
2391501_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
11. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anne Louise Ellingsøe
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1968883
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere (L 213), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 4. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om en medarbejder i et entreprenørfirma vil være sikkert beskyttet efter lovforslaget ved indberetning til firmaets whistleblowerordning m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren redegøre for, om lovforslaget vil give en fami-
lieplejer sikker beskyttelse mod repressalier ved indberetning til
en kommunes whistleblowerordning om kommunens svigt ved
behandling af en sag om et barn, hvor kommunen ikke har fun-
det grundlag for en nærmere undersøgelse af barnets forhold?
Herunder om indberetningen klart er omfattet af lovforslagets
anvendelsesområde?”
Svar:
1.
For så vidt angår den del af spørgsmålet som omhandler, hvorvidt pleje-
familier er omfattet af lovens beskyttede personkreds, henvises der til den
samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrø-
rende forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213).
2.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, som omhandler lovens anven-
delsesområde kan det oplyses, at det fremgår af lovforslagets § 1, stk. 1, nr.
2, at loven bl.a. finder anvendelse på indberetninger, som i øvrigt vedrører
alvorlige lovovertrædelser eller øvrige alvorlige forhold.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 2, angi-
ver kriteriet ”alvorlige lovovertrædelser eller øvrige alvorlige forhold”, at
der som udgangspunkt skal være tale om forhold, hvis afdækning er i of-
fentlighedens interesse.
Det vil i det enkelte tilfælde afhænge af en konkret vurdering, om indberet-
ningen kan anses for at angå en alvorlig lovovertrædelse eller et alvorligt
forhold i øvrigt. Der er tale om et objektivt kriterium, hvor det i sidste in-
stans vil være op til domstolene at vurdere, om en indberetning falder inden
for eller uden for lovens anvendelsesområde.
Inden for anvendelsesområdet vil i almindelighed falde oplysninger om
strafbare forhold, herunder overtrædelser af eventuelle tavshedspligter, mis-
brug af økonomiske midler, tyveri, svig, underslæb, bedrageri og bestik-
kelse.
Side 2/3
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om en medarbejder i et entreprenørfirma vil være sikkert beskyttet efter lovforslaget ved indberetning til firmaets whistleblowerordning m.v., til justitsministeren
Grove eller gentagne overtrædelser af lovgivning, herunder lovgivning om
magtanvendelse, forvaltningsloven, offentlighedsloven samt efter omstæn-
dighederne f.eks. lovgivning, som har til formål at sikre folkesundheden,
sikkerhed i transportsektoren eller beskyttelse af natur og miljø m.v., vil li-
geledes være omfattet.
I den offentlige sektor vil også grove eller gentagne overtrædelser af for-
valtningsretlige principper, herunder undersøgelsesprincippet, krav om sag-
lighed, magtfordrejningsgrundsætningen og proportionalitet være omfattet.
Det samme vil være tilfældet ved bevidst vildledning af borgere og samar-
bejdspartnere.
Overtrædelser af bagatelagtig karakter er ikke omfattet, ligesom overtrædel-
ser af accessoriske bestemmelser, herunder dokumentationspligter eller un-
derretningspligter, som udgangspunkt vil falde uden for anvendelsesområ-
det.
3.
Det kan supplerende oplyses, at oplysninger om en kommunes tilsidesæt-
telse af en lovbestemt pligt, som f.eks. har til formål at sikre barnets tarv, i
almindelighed vil være omfattet af lovens anvendelsesområde, medmindre
der er tale om overtrædelse af accessoriske bestemmelser eller overtrædelse
af bagatelagtig karakter.
Det vil dog i alle tilfælde bero på en konkret vurdering, hvorvidt en indbe-
retning vil være omfattet af lovens anvendelsesområde, idet det samtidig
bemærkes, at lovens beskyttelse gælder, hvis whistlebloweren havde rime-
lig grund til at antage, at de indberettede eller offentliggjorte oplysninger
var korrekte på tidspunktet for indberetningen eller offentliggørelsen, og at
oplysningerne henhørte under lovens anvendelsesområde, jf. lovforslagets
§ 6. En whistleblower, der er i god tro om, at indberetningen falder inden
for lovens anvendelsesområde, vil således være beskyttet forudsat, at lovens
øvrige beskyttelsesbetingelser er opfyldt.
Side 3/3