Skatteudvalget 2020-21
L 217 Bilag 1
Offentligt
2378470_0001.png
21. april 2021
J.nr. 2020 - 129
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter (Indførelse af afgift
på nikotinholdige væsker til e-cigaretter).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378470_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
British American To-
bacco A/S (BAT)
BAT takker for muligheden for at
afgive høringssvar og har neden-
stående bemærkninger.
Risiko for unddragelse
BAT deler Skatteministeriets be-
kymring for, at der vil opstå et ille-
galt marked for nikotinholdige væ-
sker. BAT bakker op om tiltagene
vedr. skærpede regnskabs- og fak-
turabestemmelser samt skærpede
bøder. BAT påpeger i den forbin-
delse, at disse tiltag ikke er tilstræk-
kelige til at imødegå risikoen for
unddragelse. BAT foreslår i den
forbindelse, at der indføres en
stempelmærkeordning tilsvarende
den, som kendes fra cigaretter.
Det vil gøre det synligt for forbru-
gere, butikker, kontrolmyndighe-
der m.fl., om det er lovlige pro-
dukter, som sælges. Herudover lø-
ses problemstillingen vedr. Skatte-
forvaltningens mulighed for at
etablere en mærkningsordning for
beslaglagte varer. BAT påpeger, at
en stempelmærkeløsning bør ind-
føres fra afgiftens ikrafttrædelse.
Lovforslaget er tilrettet, således at
der foreslås indført en stempel-
mærkeordning for nikotinholdige
væsker. Der er tale om en national
afgift, hvorfor ordningen i nogen
grad vil være anderledes end den
eksisterende ordning for cigaretter
og røgtobak, som er EU-harmoni-
serede afgifter.
Betaling af afgift
BAT bemærker, at en afgift, der er
uafhængig af nikotinkoncentratio-
nen, medfører en risiko for, at væ-
sker efter betaling af afgift fortyn-
des og derefter sælges, hvorved af-
giften omgås. BAT påpeger, at
Skatteministeriet mener, at risi-
koen herfor imødegås ved, at de-
tailhandlere, som blander væsker,
skal lade sig registrere som oplags-
haver hos Skatteforvaltningen.
Lovforslaget er tilrettet, således at
der foreslås indført to afgiftssatser.
Det vil tilskynde til at anvende ni-
kotinholdige væsker, som er un-
derlagt en lavere afgiftssats.
Lovforslaget er tilrettet, så alle
virksomheder, der fremstiller, ind-
fører eller omhælder/ompakker
nikotinholdige væsker, skal lade sig
registrere som oplagshavere. I den
Side 2 af 6
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378470_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
BAT kan imidlertid betvivle, at alle
købere af koncentreret væske vil
lade sig registrere som oplagshaver
som forudsat.
forbindelse er også strafbestem-
melsen tilrettet med henblik på, at
der kan udstedes en skærpet bøde
for manglende registrering.
Privatpersoners indførsel af afgiftspligtige
varer
BAT foreslår, at der indføres vejle-
dende mængder for nikotinholdige
væsker, på samme måde som der
er for bl.a. tobak og alkohol.
De vejledende mængder, som fin-
des for tobak og alkohol, er fastsat
i EU ved Rådets direktiv
2008/118/EF af 16. december
2008. Ifølge artikel 34 i Traktaten
om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde er det i strid med
EU-retten at indføre kvantitative
indførselsrestriktioner. Det skyldes
princippet om varernes fri bevæge-
lighed. Det er på den baggrund
ikke muligt at indføre vejledende
mængder for nikotinholdige væ-
sker.
Det vil dermed være muligt for
privatpersoner at indføre nikotin-
holdig væske til eget forbrug i lig-
hed med de øvrige nationale
punktafgifter.
Ikrafttrædelse
BAT fremhæver, at det er uklart,
hvad der menes med "udleveres".
I den forbindelse henvises der til
den fortolkningstvivl, som opstod
ved tobaksforhøjelserne den 1.
april 2020.
BAT påpeger, at en overgangsord-
ning med en clean-market model
være mere hensigtsmæssig. BAT
foreslår derfor, at der for så vidt
angår afgift på nikotinholdige væ-
Lovforslaget er tilrettet, således at
der foreslås indført regler om
clean-market ved afgiftens indfø-
relse.
Side 3 af 6
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378470_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sker, indføres en ordning, hvoref-
ter salg af væsker uden afgift ikke
må ske 3 måneder efter, at loven
er trådt i kraft. Det vil efter BATs
opfattelse forudsætte, at der indfø-
res en stempelmærkeordning.
Dansk Erhverv (DE)
DE har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Dansk Industri (DI)
DI har ingen bemærkninger til lov-
forslaget.
Efuma
Sundhedsstyrelsens anbefalinger vedrø-
rende e-cigaretter
Efuma fremhæver, at der på nuvæ-
rende tidspunkt ikke er e-cigaret-
ter, der er godkendt som lægemid-
ler i Danmark, samt at Sundheds-
styrelsen ud fra et forsigtigheds-
princip ikke anbefaler brugen af e-
cigaretter.
Efuma henviser i den forbindelse
til bl.a. England, hvor brugen af e-
cigaretter anbefales frem for to-
baksrygning.
Forslag om afgift på nikotinholdige væ-
sker
Efuma fremhæver, at en afgift på 2
kr. pr. milliliter vil medføre en
markant prisstigning på nikotin-
holdige væsker. Det kan betyde, at
færre tobaksrygere vælger at skifte
over til e-cigaretter, eller at e-ciga-
retdampere vil gå tilbage til ryg-
ning. Herudover vil der være en ri-
siko for hjemmeblanding af niko-
tinvæsker, hvilket kan være farligt.
Afgiften på væsker til e-cigaretter
blev aftalt ifm. finansloven for
2020. Afgiften har til formål at for-
hindre, at højere afgifter på traditi-
onelle tobaksvarer fører til et øget
forbrug af e-cigaretter, samt at re-
ducere forbruget af e-cigaretter.
Side 4 af 6
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378470_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Efuma påpeger, at dette vil stride
imod formålet med forslaget om at
fremme folkesundheden.
Efuma påpeger, at en afgift, der er
uafhængig af nikotinkoncentratio-
nen, vil medføre en risiko for, at e-
cigaretdampere vil købe de høj-
koncentrerede væsker for at få
mest mulig nikotin for pengene.
En følge heraf kan være, at bru-
gere vil anvende en højere koncen-
tration end normalt for at spare
penge. Efuma foreslår derfor, at
afgiften omlægges til en mængde-
afgiftsmodel differentieret efter
væskernes nikotinkoncentration.
Der henvises til kommentaren til
BAT for så vidt angår differentie-
rede satser.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Philip Morris ApS
Philip Morris ApS har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Tobaksindustrien
Tobaksindustrien bemærker, at in-
gen af deres medlemmer fremstil-
ler e-cigaretter, men at de har med-
lemmer, der fremstiller et tobaks-
frit nikotinprodukt (nikotinposer).
Tobaksindustrien støtter regerin-
gens hensigt om at se nærmere på
beskatning af nikotinprodukter og
opfordrer Skatteministeriet til i EU
Som det fremgår af regeringens
handleplan
Skærpede krav og styrket
kontrol med handel af tobak
har rege-
ringen til hensigt at afsøge mulig-
Side 5 af 6
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378470_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at støtte, at sådanne produkter bli-
ver omfattet af tobaksafgiftsdirek-
tivet.
hederne for at indføre afgift på ni-
kotinholdige produkter, fx nikotin-
poser.
Regeringen vil ved den kommende
revision af tobaksafgiftsdirektivet
(Rådets direktiv 2011/64/EU af
21. juni 2011) arbejde for, at både
opvarmet tobak, væsker til e-ciga-
retter og nikotinholdige produkter
bliver omfattet af direktivet.
Ved fremstilling af tobaksfri niko-
tinprodukt (tobakssurrogatet) an-
vendes nikotinvæske som råvare.
Det er Tobaksindustriens forstå-
else, at den nikotinvæske, som an-
vendes ved fremstillingen, er om-
fattet af den foreslåede fritagelse i
lovforslagets § 13 a stk. 2, nr. 2,
som undtager nikotinholdige væ-
sker, der er omfattet af kapitel 5 i
lov om kemikalier, og som ikke er
omfattet af lov om elektroniske ci-
garetter m.v.
Det bemærkes, at den beskrevne
forståelse er korrekt.
Endelig fremhæver Tobaksindu-
strien, at en afgift på 2 kr. pr. milli-
liter svarer til afgiftsniveauet i Sve-
rige og henviser til, at afgiften på
nikotinposer i Sverige er fastsat til
200 kr. pr. kilo.
Det er ved udarbejdelsen af lov-
forslaget blevet undersøgt, hvilke
afgiftsmodeller og -niveauer, der
anvendes i øvrige EU-lande.
Side 6 af 6