Skatteudvalget 2020-21
L 217 Bilag 1
Offentligt
2378471_0001.png
København den 18. december 2020
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
ATT: Elisabeth Eva Carstensen
HØRING VEDRØRENDE FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF LOV OM FORSKELLIGE
FORBRUGSAFGIFT (INDFØRELSE AF AFGIFTER PÅ VÆSKER TIL E-CIGARETTER .V.)
Indledning
British American Tobacco Denmark A/S ("BAT") har modtaget Skatteministeriets forslag til lovudkast
angående forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter (Indførelse af afgift på væsker
til e-cigaretter m.v.). BAT takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Det foreliggende udkast til lovforslag giver dog BAT anledning til nogle bemærkninger.
Risiko for unddragelse
BAT deler Skatteministeriets bekymring for, at der vil opstå et illegalt marked for disse produkter, da der
i visse kredse vil være et stærkt incitament til at unddrage sig afgift.
Skatteministeriet foreslår, at der til imødegåelse heraf indføres særlige regnskabs- og
fakturabestemmelser samt regler om skærpede bøder for at omgå reglerne. BAT bakker op om disse
tiltag. Imidlertid er disse tiltag efter BATs opfattelse ikke tilstrækkelige til at imødegå risikoen for
unddragelse.
Derfor foreslår BAT, at der i tillæg hertil indføres en stempelmærkeordning, som det kendes fra
cigaretter. Der bør således indføres en bestemmelse i lighed med TOBAKAL § 2 om, at pakninger med
nikotinholdige, afgiftspligtige væsker, som er beregnet til forbrug i Danmark, skal forsynes med
stempelmærker. Endvidere bør der indføres en regel i lighed med TOBAKAL § 4, stk. 1, om, at
virksomheder, der ikke er autoriserede oplagshavere kun må modtage væsker, som er forsynet med
stempelmærker.
Et stempelmærke vil gøre det synligt for forbrugere, butikker, kontrolmyndigheder m.fl., om det er
lovlige produkter, som sælges.
1
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
I den forbindelse kan henvises til ordningen i Polen, hvor stempelmærket er udformet som et kraftigt
klistermærke, som ikke kan afrives uden at bryde det. Det har den fordel, at det er fleksibelt at placere
på både åbne og lukkede systemer
Dette vil endvidere løse den problemstilling, som nævnes på side 17 i lovudkastet om
Skatteforvaltningens mulighed for at etablere en mærkningsordning, der skal gælde for varer, som har
været beslaglagte, men hvor der efterfølgende betales afgift mv. af varerne.
En stempelmærkeløsning bør indføres fra afgiftens ikrafttrædelse.
Betaling af afgiften
Det fremgår af bemærkningerne til lovudkastet, at afgiften udgør 2 kr. pr. ml nikotinholdig væske
uanset
nikotinkoncentrationen i væsken. Hvis afgiften skal angives og betales på samme måde som efter den
gældende lovs § 13, hvorefter det er de autoriserede oplagshavere og registrerede varemodtagere, som
skal angive mængden og omsætningen af varerne, og indbetale afgiften, vil der for e-cigaretter med
åbne systemer være en risiko for, at der sælges koncentreret væske, som kan fortyndes. Herefter kan
væsken så sælges i mindre koncentreret form uden yderligere afgift. Dette vil naturligvis vil være i strid
med formålet med afgiften. Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at Skatteministeriet mener, at
risikoen herfor imødegås ved, at detailhandlere, som blander væsker, anses for "at fremstille eller
forarbejde afgiftspligtige nikotinholdige væsker", og at de derfor skal lade sig registrere som oplagshaver
hos Skatteforvaltningen.
BAT kan imidlertid betvivle, at alle købere af koncentreret væske vil lade sig registrere som oplagshaver
som forudsat.
Afgift af varer der medbringes eller modtages fra udlandet af privatpersoner
Ved indrejse fra tredjelande kan punktafgiftspligtige varer medbringes told- og afgiftsfrit efter reglerne i
toldloven. Ved indrejse fra andre EU-lande kan punktafgiftspligtige varer medbringes afgiftsfrit, men på
betingelse af, at den rejsende selv medbringer varerne, fx i bagagen; at varerne er bestemt til brug eller
forbrug for den rejsende personlig eller dennes husstand, eller at varerne er beregnet til gaver. For
alkoholholdige drikkevarer og tobaksvarer er der fastsat vejledende mængder til brug for vurderingen
af, om varerne er til eget brug eller af erhvervsmæssig karakter. For cigaretter udgør den vejledende
mængde 800, stk. dvs. 40 pakker af 20 stk.
BAT skal foreslå, at der ligeledes fastsættes vejledende mængder for væsker til e-cigaretter m.v.
Ikrafttrædelse
Det fremgår af lovudkastets § 2, stk. 1 og 2, at loven træder i kraft den 1. juli 2022, og at den har
virkning for varer, som fra og med den 1. juli 2022 udleveres fra registrerede virksomheder mv., angives
til fortoldning eller udføres.
Det er imidlertid ikke klart, hvad der menes med "udleveres". Erfaringerne fra afgiftsstigninger på varer
omfattet af TOBAKAL, navnlig cigaretter, viser, at der kan opstå tvivl om, hvornår en vare "udleveres". Er
en vare f.eks. udleveret, når den er faktureret til grossisten? Når der er indgået en bindende aftale med
grossisten, men faktura endnu ikke er udstedt? Eller er det, når varen fysisk er udleveret fra
producentens lager og fysisk er modtaget hos detailbutikken?
2
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Efter BAT's opfattelse vil en overgangsordning med en market clean model være mere hensigtsmæssig,
således at diskussioner om, hvornår en vare er udleveret, undgås. Market clean modellen kendes fra
"Lov om ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov om
elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love", som blev vedtaget den 15. december 2020. Loven
indeholder bl.a. reglerne om neutrale tobakspakker. Endvidere har skatteministeren i "Handleplan om
tobak" foreslået en tilsvarende ordning, når afgiftsforhøjelsen på tobak træder i kraft den 1. januar
2022, således at det alene skal være tilladt at forhandle tobaksvarer med gamle stempelmærker i op til
tre måneder. Tobaksvarer med gamle stempelmærker skal derefter enten returneres til producenten,
som kan sætte nye stempelmærker på varerne, eller destruere varerne.
BAT skal foreslå, at der for så vidt angår afgift på væsker til e-cigaretter m.v., indføres en ordning,
hvorefter salg af væsker uden afgift ikke må ske 3 måneder efter, at loven er trådt i kraft. Dette vil
naturligvis forudsætte, at der indføres en stempelmærkeordning, da det ellers vil blive særdeles
vanskeligt at kontrollere og håndhæve.
Hvis Skatteministeriet ønsker en uddybning af ovenstående eller har spørgsmål i øvrigt, står BAT
naturligvis til rådighed.
-0-
Med venlig hilsen
Caroline Stage Olsen
Senior Government Affairs Manager, British American Tobacco Denmark
3
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378471_0004.png
Til:
Elisabeth Eva Carstensen ([email protected]), Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-
a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
[email protected] ([email protected])
Fra:
VS: Høring af lovforslag om indførelse af afgift på væsker til e-cigaretter
Titel:
E-mailtitel:
VS: Høring af lovforslag om indførelse af afgift på væsker til e-cigaretter (SKM: 568775)
18-12-2020 10:24
Sendt:
Resumé.pdf; Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Lovforslag om indførelse af afgift på e-cigaretter.pdf;
Bilag:
Denne e-mail kommer fra internettet og er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde selvom afsenderadresse kan indikere det.
Kære Elisabeth Eva Carstensen
Dansk Erhverv har ikke nogen bemærkninger til denne høring.
Med venlig hilsen
Jacob Ravn
Souschef pol-analyse og Skattepolitisk chef
M. +4529494444
T. +4533746272
[email protected]
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for et af verdens mest handlekraftige erhvervsliv.
Vi handler på vegne af 17.000 medlemsvirksomheder og 100 brancheforeninger. Vi arbejder for, at Danmark bliver
verdens bedste land at drive virksomhed i. For kun på den måde kan vi fremtidssikre velstanden og velfærden i Danmark.
DANSK ERHVERV
Børsen
DK-1217 København K
CVR nr. 43232010
[email protected]
T. +45 3374 6000
www.danskerhverv.dk
Læs vores persondatapolitik online
Fra:
Høringssager <[email protected]>
Sendt:
23. november 2020 09:33
Til:
Jacob Ravn <[email protected]>
Cc:
Lone Rasmussen <[email protected]>; Matthias Lumby Vesterdal <[email protected]>
Emne:
VS: Høring af lovforslag om indførelse af afgift på væsker til e-cigaretter (SKM: 568775)
Kære Jacob
Blot til din orientering – har sendt til Lone og Matthias
Fra:
Elisabeth Eva Carstensen <[email protected]>
Sendt:
20. november 2020 16:29
Til:
[email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; Retssikkerhed <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Høringssager <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Mette B. Larsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring af lovforslag om indførelse af afgift på væsker til e-cigaretter (SKM: 568775)
Til høringsparterne
Der vedlægges udkast til forslag til forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter (Indførelse af afgift på væsker til e-
cigaretter) samt resumé og høringsliste.
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378471_0005.png
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest fredag den
18. december 2020.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til journalnummer 2020-129. Der bedes samtidig sendt en
kopi til
[email protected].
Med venlig hilsen
Elisabeth Eva Carstensen
Moms, afgifter og told
Mobil72370188
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378471_0006.png
Til:
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Elisabeth Eva Carstensen ([email protected])
Cc:
Lene Nielsen ([email protected])
Fra:
RE: Høring af lovforslag om indførelse af afgift på væsker til e-cigaretter
Titel:
E-mailtitel:
RE: Høring af lovforslag om indførelse af afgift på væsker til e-cigaretter (SKM: 568775)
16-12-2020 13:05
Sendt:
Denne e-mail kommer fra internettet og er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde selvom afsenderadresse kan indikere det.
Til Skatteministeriet
Skatteministeriet har 20. november 2020 (j.nr. 2020-129) udbedt sig Dansk Industris bemærkninger til et udkast til lovforslag om indførelse af
afgift på væsker til e-cigaretter mv.
I den anledning bemærkes, at lovudkastet ikke giver DI anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Lene Nielsen
Chefkonsulent
(+45) 3377 3563
(+45) 2949 4402 (Mobil)
[email protected]
di.dk
Læs, hvordan DI behandler og beskytter
persondata i
DI’s Privatlivspolitik
From:
Elisabeth Eva Carstensen <[email protected]>
Sent:
20. november 2020 16:29
To:
[email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; Retssikkerhed <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Dansk Erhverv <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Høring
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Subject:
Høring af lovforslag om indførelse af afgift på væsker til e-cigaretter (SKM: 568775)
Til høringsparterne
Der vedlægges udkast til forslag til forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter (Indførelse af afgift på væsker til e-
cigaretter) samt resumé og høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest fredag den
18. december 2020.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til journalnummer 2020-129. Der bedes samtidig sendt en
kopi til
[email protected].
Med venlig hilsen
Elisabeth Eva Carstensen
Moms, afgifter og told
Mobil72370188
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378471_0007.png
Webwww.skm.dk
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378471_0008.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK-1402 København K
Att. Elisabeth Eva Carstensen
Journalnummer 2020-129
18. december 2020
Svar på høring over udkast til forslag til Lov om ændring af lov om
forskellige forbrugsafgifter
Skatteministeriet udkast til
’Forslag til Lov om ændring af lov om
forskellige
forbrugsafgifter’
har i perioden fra den
20. november 2020 til den 18. december 2020
været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer og virksomheder,
herunder Efuma ApS.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger vedrørende e-cigaretter
2014 blev retningslinjer omkring anmeldelse, kvalitet, mærkning, alderskontrolsystem og
reklame m.v. af elektroniske cigaretter inkluderet i EU’s tobaksvaredirektiv
1
. To år senere
blev dansk lov om elektroniske cigaretter gældende
2
. Loven indeholder bestemmelser,
gældende for Danmark, der gennemfører tobaksvaredirektivets artikel 20 om elektroniske
cigaretter.
E-cigaretter må i Danmark ikke markedsføres som en ikke-skadelig erstatning for rygning
eller som et rygestopmiddel, hvis de ikke er godkendt af Lægemiddelstyrelsen til
behandling af tobaksafhængighed. Der er på nuværende tidspunkt ikke godkendt e-
cigaretter som lægemiddel i Danmark. Alligevel viser undersøgelser af danskernes
rygevaner, at e-cigaretter er særdeles effektive i forbindelse med tobaksafvænning eller
rygereduktion
3
.
Man har på nuværende tidspunkt ikke det fulde billede af de helbredsmæssige
konsekvenser ved langtidsbrug af e-cigaretter, men flere studier viser, at
helbredstilstanden påvirkes i en positiv retning, når tobaksrygning erstattes med damp fra
e-cigaretter
4, 5
.
Til trods for at man ved, at tobaksrygning er den enkeltstående risikofaktor, som koster
flest liv og medfører mest sygdom i Danmark, så vælger Sundhedsstyrelsen ikke at
anbefale brugen af e-cigaretter samt at fraråde brugen af e-cigaretter til særligt udsatte
personer ud fra et forsigtighedsprincip
6
.
1
Direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative
bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af direktiv
2001/37/EF
2
Dansk LOV nr. 426 af 18. maj 2016 om elektroniske cigaretter m.v.
3
Sundhedsstyrelsen, oktober 2019, Danskernes rygevaner
årsrapport 2018
4
Public Health England, februar 2018, Evidence review of e-cigarettes and heated tobacco products 2018
A report
commissioned by Public Health England
5
US National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, januar 2018, Public Health Consequences of E-
Cigarettes
6
https://www.sst.dk/da/Nyheder/2019/Sundhedsstyrelsen-anbefaler-ikke-brug-af-e-cigaretter
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378471_0009.png
Anderledes forholder det sig i nogle af de førende lande indenfor tobaksforebyggelse,
herunder England, hvor sundhedsmyndighederne, baseret på grundig gennemgang af
den eksisterende videnskabelige dokumentation, anbefaler brugen af e-cigaretter frem for
tobaksrygning
4
. Desuden anbefales e-cigaretter som rygestopmiddel af landets
sundhedspersonalet
7
og man tillader ligeledes anprisninger omkring de positive
sundhedsmæssige virkninger
8
.
Forslag om afgift på nikotinholdige væsker
Udkastet foreslår at der for nikotinholdige væsker betales en fast afgift på 2 DKK/ml. Det
vil betyde at prisstigning på 20 DKK for en typisk genopfyldningsbeholder på 10 ml.
En så markant prisstigning på nikotinholdige væsker vil forventeligt medføre, at færre
rygere vælger at skifte over til e-cigaretter, da et af de vigtigste incitamenter til at skifte til
det sundere alternativ bortfalder. Folk går måske tilbage til rygning, eller går i gang med at
forsøge at blande nikotinvæsker selv, hvilket kan være farligt, da selv få dråber ren nikotin
på huden kan være dødbringende. Formålet med forslaget er at fremme folkesundheden,
men man risikerer modsat, at en afgift på e-væsker vil medføre flere rygere og dermed en
ringere folkesundhed.
Ved at indtage nikotin i stadigt mindre mængder kan man gradvist nedtrappe
nikotinniveauet og bryde nikotinafhængigheden og til sidst stoppe helt. Gradvis
nikotinnedtrapning er den mest effektive metode til rygestop
9
. Ved at beskatte
højkoncentrerede e-væsker på lige fod med e-væsker med lav koncentration af nikotin, vil
man risikere, at de der vælger at fortsætte med at dampe, vil købe de højkoncentrerede
væsker, for at få mest mulig nikotin for pengene. Til sammenligning, vil de fleste nok
vælge en stor øl eller is, på en bar eller isbutik, hvis prisen for en stor og en lille var den
samme. Dette vil forventeligt reducere effektiviteten af e-cigaretter som tobaksafvænning
og nedsætter sandsynligheden for fuldkommen nikotinudtrapning. Derfor foreslås en
omlægning til en mængdeafgiftsmodel differentieret efter væskernes nikotinkoncentration.
Det vil give et positivt incitament, at man
”sparer” penge,
efterhånden som man trapper ud
af nikotinafhængigheden og forhåbentligt stopper helt.
Med venlig hilsen
Jimmy Steen Mortensen
Medejer af Efuma ApS
Public Health England, marts 2018, Stop smoking interventions and services
NICE guideline
CAP a d BCAP’s regulatory state e t, Nove ber
8, UK Clai s about health i ads for e-cigarettes
9
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sundhedsoplysning/rygning/rygestop/rygestopprogram-10-
dages/
7
8
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378471_0010.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
18. december 2020
Lovforslag om indførelse af afgift på væsker til e-
cigaretter
Skatteministeriet har den 20. november 2020 fremsendt ovennævnte lovforslag
til FSR - danske revisorer med anmodning om bemærkninger.
Vi har ingen bemærkninger til udkastet.
FSR
danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Andreas Munk Hansen
Skattekonsulent
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378471_0011.png
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Elisabeth Eva Carstensen ([email protected])
Cc:
[email protected] ([email protected])
Fra:
Titel:
Høring på udkast til forslag til ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter (Indførelse af afgift på væsker til e-cigaretter)
Sendt:
18-12-2020 14:39
Til:
Denne e-mail kommer fra internettet og er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde selvom afsenderadresse kan indikere det.
Til Skatteministeriet
Philip Morris ApS vil gerne takke for muligheden til at kommentere på udkast til forslag til ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter
(Indførelse af afgift på væsker til e-cigaretter).
Vi mener, at en løbende dialog mellem industri og myndigheder er en forudsætning for hensigtmæssig regulering.
Philip Morris ApS har på nuværende tidspunkt ikke kommentarer til pågældende udkast.
Mvh.
Christian Gregersen
Christian Vitting Gregersen
Regulatory Affairs Manager
Philip Morris ApS,
Copenhagen Towers
Ørestads Boulevard 108, 3sal
2300 København S
Mobile: +45 53611005
Philip Morris International is registered in the common Transparency Register of the European Parliament and the European Commission.
NOTICE: This e-mail may contain confidential information, which should not be copied or distributed without authorization. If you have received this e-mail message by mistake, please inform the
sender and delete it from your system. Please note that, for the efficient preservation of Company records that may be required for litigation, e-mail messages sent to the author of this message
will be copied and may be retained in a secure repository.
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378471_0012.png
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Elisabeth Eva Carstensen ([email protected])
Cc:
Jesper Kiholm Andersen ([email protected])
Fra:
Titel:
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter (Indførelse af afgift på væsker til e-cigaretter)
Sendt:
24-11-2020 11:04
Til:
Til Skatteministeriet
Høringssvar til
forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter (Indførelse af afgift på væsker til e-cigaretter), j.nr. 2020-129
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Skattestyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375
L 217 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2378471_0013.png
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Elisabeth Eva Carstensen ([email protected])
Cc:
Jens Hennild ([email protected])
Fra:
Titel:
Høring om indførelse af afgift på væsker til e-cigaretter
Sendt:
17-12-2020 17:10
Til:
Denne e-mail kommer fra internettet og er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde selvom afsenderadresse kan indikere det.
Tobaksindustrien takker for anledningen til at kommentere på lovudkastet.
Indledningsvis bemærkes, at Tobaksindustriens medlemmer er virksomheder med produktion i Danmark. Ingen af Tobaksindustriens
medlemmer fremstiller e-cigaretter. Derimod fremstiller tre af medlemmerne, et tobaksfrit nikotin produkt ( nikotinposer) , benævnt
”tobakssurrogat” i L L61, der aktuelt er vedtaget af Folketinget og som fremadrettet regulerer produktet.
Vi forstår at Regeringen også ser nærmere på en beskatning af dette produkt . Vi støtter et sådant initiativ ,som vi ser som et første skridt
mod, at dette produktet på samme måde som e-cigaretter bliver genstand for en såvel en sundhedsmæssig som afgiftsmæssig regulering og
harmonisering i EU regi. Vi forstår at Kommissionen er opmærksomme på produktet og lignede. Vi skal derfor benytte nærværende lejlighed
til, at opfordre Skatteministeriet til i EU, at støtte at produktet bliver omfattet af Tobaksafgiftsdirektivet som står foran en revision.
Til udkastet:
Til det tobaksfri nikotin produkt (Tobakssurrogatet) anvendes også nikotinvæske som råvare. Det er imidlertid vores forståelse, at
undtagelsen i § 13 a stk. 2 2) som undtager nikotinholdige væsker, der er omfattet af kapitel 5 i lov om kemikalier, og som ikke er omfattet af
lov om elektroniske cigaretter m.v., er tilstrækkelig til at sikre klarhed over, at den væskeformede nikotin der anvendes som råvare til de
tobaksfri nikotinposer (tobakssurrogater), ikke er omfattet.
Den foreslåede afgift på kr. 2 pr. milliliter (kr.2000 pr liter) synes at svare til det afgiftsbeløb, som også Sverige har indført for nikotinvæsker til
e-cigaretter. Her har man også fastsat en afgift på kr. 200 pr. kilo for nikotinposer (kategorien :Andre nikotinholdige produkter)
Beløb på kr. 2 pr. milliliter, giver i øvrigt ikke anledning til bemærkning.
Med venlig hilsen
Jens Hennild
Direktør, Cand.jur.
Tobaksindustrien
Vesterbrogade 1L,2.sal.
1620 København V
Telefon: +45 39 62 68 99
Mobil: +45 20 35 12 99
E-Mail:
[email protected]