Skatteudvalget 2020-21
L 217 Bilag 5
Offentligt
2395616_0001.png
18. maj 2021
J.nr. 2020-129
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 217 - Forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter og
opkrævningsloven (Indførelse af afgift på nikotinholdige væsker til e-cigaretter m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 217 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2395616_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter og opkræv-
ningsloven (Indførelse af afgift på nikotinholdige væsker til e-cigaretter m.v.)
(L 217)
Til § 1
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 14 a, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1«: », 1. pkt.,«.«
[Præcisering af henvisningen i stk. 2 til stk. 1, 1. pkt.]
2)
I den under nr. 3 foreslåede
§ 14 b
indsættes i
stk. 2, 1. pkt.,
efter »stk. 1«: », 3.
pkt.,«.
[Præcisering af henvisningen i stk. 2 til stk. 1, 3. pkt.]
3)
I det under nr. 6 foreslåede
§ 17, stk. 6,
indsættes efter »stk. 1«: », 1. pkt.,«.
[Præcisering af henvisningen i stk. 6 til stk. 1, 1. pkt.]
Til § 3
4)
I
stk. 2
indsættes efter »nr. 1, 2«: », 01«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for og konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget foreslås det at indføre en afgift på nikotinholdige væsker. Afgif-
ten foreslås indført fra og med den 1. juli 2022.
Efter § 14 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om forskellige forbrugsafgifter (herefter forbrugs-
afgiftsloven) skal virksomheder, der fremstiller eller fra udlandet modtager afgifts-
pligtige varer, registreres som oplagshavere hos Skatteforvaltningen. Det betyder,
Side 2 af 5
L 217 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2395616_0003.png
at virksomheder, der fremstiller eller fra udlandet modtager nikotinholdige væsker,
fra og med den 1. juli 2022 skal lade sig registrere som oplagshavere. Med lov-
forslagets § 1, nr. 2, foreslås der indsat et nyt punktum i forbrugsafgiftslovens § 14
a, stk. 1, som bestemmelsens 2. pkt., hvorefter virksomheder, der omhælder eller
ompakker varer omfattet af det i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede afsnit IX a i
forbrugsafgiftsloven ligeledes skal registreres som oplagshavere hos Skatteforvalt-
ningen efter stk. 1.
Det fremgår af forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 2, at virksomheder omfattet af
stk. 1 dog kan undlade at lade sig registrere som oplagshavere og betale afgift, hvis
mængden af afgiftspligtige varer svarer til en afgift, der ikke overstiger 10.000 kr.
årligt. Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, at der i forbrugsafgiftsloven ind-
sættes et nyt afsnit IX a, som skal indeholde reglerne for den foreslåede afgift. I
dette afsnit foreslås der blandt andet indsat en bestemmelse som forbrugsafgiftslo-
vens § 13 i, hvorefter enkelte bestemmelser i Afsnit X
Fællesbestemmelser ikke
vil skulle finde anvendelse på den foreslåede afgift af nikotinholdige væsker. En af
disse bestemmelser er forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 2.
Det betyder, at virksomheder, der skal lade sig registrere efter det i lovforslagets §
1, nr. 2, foreslåede § 14 a, stk. 1, 2. pkt., efter det foreslåede ikke vil kunne und-
lade at lade sig registrere efter forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 2.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at henvisningen til forbrugsafgiftslo-
vens § 14 a, stk. 1, i bestemmelsens stk. 2 præciseres, således at der henvises til
forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 1, 1. pkt.
Det bemærkes, at virksomheder, der fremstiller eller fra udlandet modtager niko-
tinholdige væsker og derfor skal lade sig registrere efter forbrugsafgiftslovens § 14
a, stk. 1, 1. pkt., ikke vil kunne være omfattet af bagatelgrænsereglen i § 14 a, stk.
2, jf. den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede § 13 i.
Til nr. 2
Med lovforslaget foreslås det at indføre en afgift på nikotinholdige væsker. Afgif-
ten foreslås indført fra og med den 1. juli 2022. Det betyder, at virksomheder, der
fremstiller, ompakker, omhælder eller fra udlandet modtager nikotinholdige væ-
sker fra og med den 1. juli 2022 skal lade sig registrere for afgift, bestille og på-
sætte stempelmærker og afregne afgift af nikotinholdige væsker. For at give virk-
somhederne mulighed for at forberede sig på den foreslåede afgift foreslås det, at
virksomhederne allerede fra og med den 1. april 2022 skal kunne lade sig regi-
strere for afgift og bestille stempelmærker m.v.
Denne mulighed foreslås indsat i forbrugsafgiftsloven som lovens § 14 b med lov-
forslagets § 1, nr. 3. Efter den i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 14 b, stk. 1, 1.
Side 3 af 5
L 217 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2395616_0004.png
pkt., vil virksomheder, der fremstiller, ompakker, omhælder eller fra udlandet
modtager nikotinholdige væsker, kunne registrere sig som oplagshaver fra og med
den 1. april 2022. Efter det foreslåede § 14 b, stk. 1, 3. pkt., jf. lovforslagets § 1,
nr. 3, vil disse virksomheder mod fuld sikkerhed kunne bestille stempelmærker til
påsætning på detailsalgspakninger med nikotinholdige væsker.
Efter det i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 14 b, stk. 2, i forbrugsafgiftsloven
foreslås det, at stempelmærker bestilt efter stk. 1 fremstilles ved Skatteforvaltnin-
gens foranstaltning og udleveres af Skatteforvaltningen til de registrerede oplags-
havere. Henvisningen i den i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 14 b, stk. 2, er
dog ikke præciseret i forhold til, hvilket punktum i det foreslåede § 14 b, stk. 1, der
henvises til. Hensigten er, at der skal henvises til de stempelmærker, som virksom-
hederne kan bestille efter den i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 14 b, stk. 1, 3.
pkt.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget at præcisere henvisningen i det i lov-
forslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 14 b, stk. 2, i forbrugsafgiftsloven, således at der
henvises til stk. 1, 3. pkt.
Til nr. 3
Efter forbrugsafgiftslovens § 17, stk. 1, 1. pkt., har Skatteforvaltningen, hvis det
skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse ad-
gang til at foretage eftersyn i de virksomheder, der omfattes af loven, og til at ef-
terse virksomhedernes varebeholdninger, forretningsbøger, øvrige regnskabsmate-
riale samt korrespondance m.v. Efter bestemmelsens 2. pkt. skal virksomhederne
og myndighederne på begæring meddele enhver oplysning til brug for kontrollen
med afgifterne.
I lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det at indsætte to nye stykker i forbrugsafgiftslo-
vens § 17 som bestemmelsens stk. 6 og 7. Efter det foreslåede stk. 6 skal det i stk.
1 nævnte materiale på begæring udleveres eller indsendes til Skatteforvaltningen.
I henvisningen til forbrugsafgiftslovens § 17, stk. 1, i det i lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslåede stk. 6 er det ikke præciseret, hvilket punktum i forbrugsafgiftslovens §
17, stk. 1, der henvises til. Hensigten er, at det er materialet omfattet af forbrugsaf-
giftslovens § 17, stk. 1, 1. pkt.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget at præcisere henvisningen i det i lov-
forslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 17, stk. 6, i forbrugsafgiftsloven, således at der
henvises til stk. 1, 1. pkt.
Side 4 af 5
L 217 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2395616_0005.png
Til nr. 4
I ændringsforslag nr. 1 foreslås det at præcisere forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk.
2, således at bestemmelsen henviser til § 14 a, stk. 1, 1. pkt., i stedet for blot § 14
a, stk. 1. Forslaget er en konsekvens af, at der med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås
indsat et nyt punktum i forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 1, som bestemmelsens 2.
pkt.
Det foreslås med nærværende ændringsforslag, at ændringsforslag nr. 1 skal træde
i kraft den 1. juli 2022 sammen med lovforslagets § 1, nr. 2.
Side 5 af 5