Skatteudvalget 2020-21
L 221 Bilag 8
Offentligt
2404971_0001.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 221
Folketinget 2020-21
OMTRYK
Korrektion i ændringsforslag nr. 3
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 27. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven
(Skærpede krav til og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Det Kon‐
servative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 1, 2 og 4 og Venstres medlemmer af udval‐
get har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovfor‐
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (V og DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med det af V stillede ændringsforslag. Min‐
dretallet vil stemme imod de af KF stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG)) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling
til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre
har stillet ændringsforslag, da Venstre er betænkelige, i for‐
hold til om bl.a. grossister og detailhandlere har tid nok
til at sende tobaksvarerne retur. Ændringsforslaget vil give
mulighed for, at tobaksvarerne kan returneres i stedet for at
destrueres.
En forlængelse vil ikke betyde, at tobak kan sælges billi‐
gere i en længere periode, da det ikke vil rykke ved clean
market-datoen. Ændringsforslaget har således ikke negative
sundhedsmæssige konsekvenser, hvilket for Venstre er altaf‐
gørende.
Ændringsforslaget vil således sikre en mere hensigts‐
mæssig og bæredygtig overgang.
Venstre har endvidere under hele forløbet stillet sig un‐
drende over for, at regeringen med lovforslaget har valgt at
skrive hamstringsreglen ud af lovteksten, når skatteministe‐
ren tidligere har rost reglen.
Venstre støtter lovforslaget, da det sikrer en bedre hånd‐
hævelse af de aftalte ændringer af tobaksafgifterne.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af et
mindretal
(LA):
1)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 2, stk. 2,
ændres »Varer«
til: »Cigaretter«.
[Røgtobak undtages fra reglen om ikke at måtte sælges, når
der er forløbet 3 måneder, fra en afgiftsforhøjelsen er trådt i
kraft]
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 2, stk. 3,
ændres »varer«
til: »cigaretter«.
[Røgtobak undtages fra reglen om ikke at måtte sælges, når
der er forløbet 3 måneder, fra en afgiftsforhøjelsen er trådt i
kraft]
AX026499
L 221 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 27. maj 2021
2404971_0002.png
OMTRYK
2
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(DF, KF og LA):
3)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 2, stk. 3,
ændres »4
måneder« til: »6 måneder«.
[Ændring af frist for forbud mod opbevaring af cigaretter og
røgtobak fra 4 måneder, til 6 måneder efter at en afgiftsfor‐
højelse er trådt i kraft]
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af et
mindretal
(LA):
Til § 2
4)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
I lov nr. 1588 af 27. december 2019 om ændring af
tobaksafgiftsloven og lov om forskellige forbrugsafgifter
(Forhøjelse af afgiften på tobak), som ændret ved § 9 i lov
nr. 168 af 29. februar 2020 og § 5 i lov nr. 871 af 14. juni
2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3, stk. 16,
udgår »5 pct. flere styk cigaretter eller«, og
»5 pct. flere kilogram« ændres til: »10 pct. flere kilogram«.
2.
To steder i
§ 3, stk. 18, 1. pkt., stk. 20, 1. pkt., stk. 22, 1.
pkt., stk. 24, 1. pkt., stk. 26, 1. pkt., stk. 28, 1. pkt., stk. 30, 1.
pkt., stk. 32, 1. pkt.,
og
stk. 34, 1. pkt.,
udgår »styk cigaretter
eller«.««
[Hamstringsreglerne for cigaretter og røgtobak, jf. lovens §
3, stk. 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 og 34, opretholdes,
men ændres, så de alene omfatter røgtobak. Endvidere æn‐
dres procentsatsen for, til hvor mange kilogram røgtobak en
virksomhed må købe stempelmærker frem mod afgiftsforhø‐
jelserne den 1. januar 2022 i forhold til referenceperioden,
fra 5 pct. til 10 pct.]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
I lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at indsætte stk.
2 i tobaksafgiftslovens § 2. Efter forslaget må cigaretter
og røgtobak, der er overgået til forbrug, og som er påført
stempelmærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelses
ikrafttræden, ikke sælges i erhvervsmæssigt øjemed her i
landet, når der er forløbet 3 måneder, fra afgiftsforhøjelsen
er trådt i kraft.
Det foreslås endvidere i lovforslagets § 1, nr. 1, at indsæt‐
te stk. 3 i tobaksafgiftslovens § 2. Efter forslaget må virk‐
somheder, der ikke er autoriserede som oplagshaver, ikke
opbevare cigaretter og røgtobak, som er påført stempelmær‐
ker, der var gældende før en afgiftsforhøjelses ikrafttræden,
når der er forløbet 4 måneder, fra afgiftsforhøjelsen er trådt i
kraft.
Med dette ændringsforslag foreslås det at ændre »varer«
til »cigaretter«, således at røgtobak ikke længere vil være
omfattet af de foreslåede § 2, stk. 2 og 3.
Den foreslåede ændring medfører, at forbuddet mod salg,
når der er forløbet 3 måneder, og forbuddet mod opbevaring,
når der er forløbet 4 måneder fra en afgiftsforhøjelses ikraft‐
træden, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, alene omfatter cigaretter.
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at indsætte et stk. 3
i tobaksafgiftslovens § 2. Efter forslaget må virksomheder,
der ikke er autoriserede som oplagshaver, ikke opbevare
cigaretter og røgtobak, som er påført stempelmærker, der var
gældende før en afgiftsforhøjelses ikrafttræden, når der er
forløbet 4 måneder, fra afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.
Det foreslåede betyder, at virksomheder, der ikke er auto‐
riserede som oplagshaver, og som, når der er forløbet 4
måneder fra en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft, stadig har
et lager af cigaretter og røgtobak, som er påført stempel‐
mærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelses ikrafttræ‐
den, enten skal returnere disse varer til den autoriserede op‐
lagshaver eller destruere dem. Bestemmelsen omfatter bl.a.
grossister og detailhandlere, der handler med cigaretter og
røgtobak.
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre fristen for,
at virksomheder, der ikke er autoriserede som oplagshaver,
ikke må opbevare cigaretter og røgtobak, som er påført
stempelmærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelses
ikrafttræden, fra 4 måneder, til 6 måneder efter at en afgifts‐
forhøjelse er trådt i kraft.
Det betyder eksempelvis, at hvis en afgiftsforhøjelse træ‐
der i kraft den 1. januar, vil den omtalte periode på 6 må‐
neder løbe fra og med den 1. januar til og med den 30.
juni. Forbuddet mod opbevaring af cigaretter og røgtobak
med gamle stempelmærker vil dermed have virkning fra og
med den 1. juli.
Til nr. 4
Ved lov nr. 1588 af 27. december 2019 blev afgifterne på
cigaretter og røgtobak forhøjet ad to omgange. Den første
forhøjelse trådte i kraft den 1. april 2020, og den anden
forhøjelse træder i kraft den 1. januar 2022, jf. lovens § 1,
nr. 2-5, og § 3, stk. 2 og 3.
I forhold til den anden afgiftsforhøjelse, dvs. den 1. janu‐
ar 2022, blev der indsat en værnsregel i § 3, stk. 16, jf. lov
nr. 1588 af 27. december 2019.
Værnsreglen er udformet således, at hvis en virksomhed,
som er registreret efter tobaksafgiftsloven, fra og med den 1.
april 2020 til og med den 31. december 2021 køber stempel‐
mærker til mere end 5 pct. flere styk cigaretter eller 5 pct.
flere kilogram røgtobak, end virksomheden normalt ville
gøre i en periode på 640 dage, anses det overskydende køb
for foretaget den 1. januar 2022. Det overskydende køb vil
herefter blive reguleret i henhold til de afgiftssatser, som er
gældende pr. 1. januar 2022, jf. § 3, stk. 16, i lov nr. 1588 af
27. december 2019.
§ 3, stk. 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 og 34, i lov nr.
1588 af 27. december 2019 fastsætter referenceperioden for
virksomhedens køb af stempelmærker i perioden fra og med
den 1. april 2020 til og med den 31. december 2021 i hen‐
hold til stk. 16. Ved referenceperioden forstås den periode,
som der tages udgangspunkt i ved afgørelsen af, til hvor
mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak en virksom‐
L 221 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 27. maj 2021
2404971_0003.png
OMTRYK
3
hed normalt ville købe stempelmærker til i en periode på
640 dage.
I lovforslagets § 2, nr. 1, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16 og
18, foreslås det at ophæve ovennævnte regler – de såkaldte
hamstringsregler.
I lovforslagets § 2, nr. 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21 og
22, foreslås det som en konsekvens heraf at ophæve § 3, stk.
36, og ændre henvisningerne i § 3, stk. 19, 21, 23, 25, 27,
29, 31, 33, 35, 37 og 38 i lov nr. 1588 af 27. december 2019.
Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovfor‐
slagets § 2. Efter ændringsforslaget ophæves hamstringsreg‐
lerne for røgtobak, jf. lovforslagets § 2, nr. 1, 2, 4, 6, 8,
10, 12, 14, 16, 18 og 20, ikke. Konsekvensændringerne af
ophævelsen af hamstringsreglerne i deres helhed, dvs. for
både cigaretter og røgtobak, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, 5,
7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21 og 22, skal derfor heller ikke
gennemføres.
Med dette ændringsforslag foreslås det endvidere, at »5
pct. flere styk cigaretter eller« udgår af lovens § 3, stk. 16,
og at »styk cigaretter eller« udgår af lovens § 3, stk. 18, 20,
22, 24, 26, 28, 30, 32 og 34. Efter ændringsforslaget skal
hamstringsreglerne i § 3, stk. 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28,
30, 32 og 34, alene omfatte røgtobak. Hamstringsreglerne
foreslås opretholdt for røgtobak, da det i ændringsforslagets
nr. 1 og 2 foreslås, at reglerne om clean market alene skal
omfatte cigaretter. Hvis hamstringsreglerne ikke opretholdes
for røgtobak, vil der ikke være nogen begrænsninger for salg
af røgtobak i forbindelse med afgiftsforhøjelsen på tobak
den 1. januar 2022.
Med ændringsforslaget foreslås det endvidere, at »5 pct.
flere kilogram« ændres til »10 pct. flere kilogram« i lovens
§ 3, stk. 16. Efter ændringsforslaget skal loftet over, hvor
mange kilogram røgtobak registrerede virksomheder må kø‐
be stempelmærker til efter de satser, der er gældende før den
1. januar 2022, forhøjes fra 5 pct. til 10 pct.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april 2021 og var til
1. behandling den 5. maj 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 22. januar
2021 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag
110. Den 28. april 2021 sendte skatteministeren høringssva‐
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 28 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V)
Kenneth Mikkelsen (V)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
49
39
16
15
14
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
3
1
1
1
1
L 221 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 27. maj 2021
2404971_0004.png
OMTRYK
4
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
13
13
4
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
7