Skatteudvalget 2020-21
L 221
Offentligt
2395589_0001.png
18. maj 2021
J.nr. 2020 - 9251
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 221 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til
og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 27 af 12. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om at oversende alle bemærkninger fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Justitsministeriet angående det lovforberedende arbejde med afgiftsstigningen vedtaget i 2019 og det konkurrencemæssige aspekt, til skatteministeren
2395589_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende alle bemærkninger fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
og Justitsministeriet angående det lovforberedende arbejde med afgiftsstigningen vedtaget
i 2019 og det konkurrencemæssige aspekt, herunder også redegøre for, hvorfor man ved-
tog et 5 pct. loft, såfremt dette ”kan fordreje konkurrence”?
Svar
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører oversendelse af bemærkninger an-
gående det lovforberedende arbejde med afgiftsstigningen vedtaget i 2019 og det konkur-
rencemæssige aspekt, henviser jeg til vedlagte bilag 1, som indeholder bemærkninger fra
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Justitsministeriet har ikke haft bemærkninger til lov-
forslaget, der er relevante i denne sammenhæng.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører baggrunden for loftet på 5 pct. for
tobaksvirksomhedernes køb af stempelmærker til gammel afgift, kan jeg oplyse, at afgifts-
forhøjelserne på tobak gennemføres ad to omgange. Den første forhøjelse trådte i kraft
den 1. april 2020, og den anden forhøjelse træder i kraft den 1. januar 2022, og der blev
ifm. begge afgiftsforhøjelser indført hamstringsregler.
Hensigten med hamstringsreglerne, som fastsætter en grænse på 5 pct. for tobaksvirk-
somhedernes køb af stempelmærker til gammel afgift, er, at afgiftsforhøjelserne skal slå
hurtigt igennem hos forbrugerne, således at den ønskede forbrugsreducerende effekt op-
nås. Loftet på 5 pct. blev fastsat under hensyn til, at en højere grænse end de 5 pct. vil ud-
sætte virkningen af forslaget, idet forbrugerne dermed i længere tid efter afgiftsforhøjel-
sen har adgang til cigaretter og tobaksvarer til lavere priser (og afgifter). På tidspunktet
for reglernes vedtagelse var cigaretproducenternes markedsandelene relativt stabile, og det
havde de været længe. Den aktuelle markedssituation blev derfor lagt til grund på det tids-
punkt, hvor afgiftsforhøjelserne blev foreslået og vedtaget. Der var således på det tids-
punkt ikke noget, der indikerede, at hamstringsreglerne ville kunne medføre konkurrence-
forvridning mellem cigaretproducenterne.
Skatteministeriet blev først i forbindelse med høringen af nærværende lovforslag gjort op-
mærksom på, at en fastholdelse af hamstringsreglerne vil medføre konkurrenceforvrid-
ning mellem cigaretproducenterne, som vil være i strid med konkurrencereglerne, fordi
markedsandelene havde ændret sig markant siden afgiftsforhøjelsen den 1. april 2020. Det
fremgår også af mit svar på SAU alm. del spørgsmål 351 (2020-21), som jeg henviser til.
Det skal fremhæves, at formålet med nærværende lovforslag ligeledes er at sikre, at af-
giftsforhøjelserne slår hurtigt igennem hos forbrugerne, således at den ønskede forbrugs-
reducerende effekt opnås.
Formålet opnås ved den foreslåede ”clean market” regel og de
skærpede sanktionsmuligheder, som gerne skulle sikre, at der ikke sælges cigaretter med
gammel afgift i butikkerne efter den 1. april 2022. De eksisterende regler mod hamstring
vil derfor blive overflødiggjort af
”clean
market” reglen.
Endelig henviser jeg i øvrigt til mit svar på spørgsmål 10 til L 221 (2020-21).
Side 2 af 2