Til lovforslag nr.
L 226
Folketinget 2020-21
Ændringsforslag stillet den 31. maj 2021 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Indførelse af mulighed for overførsel af asylansøgere til asylsagsbehandling og eventuel efterfølgende beskyttelse i
tredjelande)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
Af
Rasmus Stoklund
(S) og
Morten Messerschmidt
(DF):
Til § 1
25)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 29
ændres i
stk. 2
»visse« til: »bestemte«.
[Afgrænsning af undtagelse]
Bemærkninger
Til nr. 25
Formålet med ændringen er at angive, at udlændinge-
og integrationsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om generelt at undtage bestemte grupper af udlændinge fra
den foreslåede ordning, hvis der vurderes at være behov her‐
for af ressourcemæssige hensyn. Dette vil alene kunne være
udlændinge, der forventes at være omfattet af kapitel 5 a
(overførsel efter Dublinforordningen) eller den i § 53 b, stk.
1 eller 2, nævnte procedure (åbenbart grundløs-proceduren),
ligesom der vil kunne fastsættes nærmere regler om at und‐
tage tredjelandsstatsborgere eller statsløse, der efter reglerne
i Dublinforordningen er henvist af en anden medlemsstat
til Danmark til realitetsbehandling af deres asylsag. Det vil
endvidere kunne gælde sager, hvor Udlændingestyrelsen har
truffet afgørelse efter kapitel 5 b om, at de pågældende ud‐
lændinge kan overføres til et andet Dublinland, fordi de dér
har opnået beskyttelse (asyl). Der vil desuden kunne være
tale om udlændinge, der ikke (længere) har ret til at opholde
sig i Danmark, men som har et opholdsgrundlag, der ikke er
på baggrund af asyl, i et andet EU-EØS-land eller Schweiz.
Forslaget indebærer således, at kun udlændinge, der for‐
ventes at være omfattet af Dublinforordningen, åbenbart
grundløs-proceduren, eller udlændinge, som kan overføres
til et andet Dublinland, fordi de dér har opnået beskyttelse
(asyl) eller har en opholdstilladelse i et andet EU-EØS-land
eller Schweiz, vil kunne undtages fra den foreslåede ord‐
ning.
Det vil være en betingelse for at undtage disse grupper af
udlændinge, at det samlet set vil være mest hensigtsmæssigt
ikke at overføre dem til et tredjeland efter den foreslåede
ordning ud fra ressourcemæssige hensyn.
Det er hensigten, at udlændinge med et lovligt opholds‐
grundlag efter EU-reglerne ikke skal være omfattet af ord‐
ningen. Endvidere omfattes udlændinge, der på andet grund‐
lag har lovligt ophold her i landet, herunder f.eks., hvis de
har en anden gyldig opholdstilladelse, ikke, for så vidt angår
den periode, hvor de pågældende udlændinge har ret til at
opholde sig her i landet. Det forudsættes, at udlændinge-
og integrationsministeren i medfør af det foreslåede stk.
2 fastsætter nærmere regler om, at udlændinge, der har et
lovligt opholdsgrundlag efter EU-reglerne, og udlændinge,
der i øvrigt har lovligt ophold her i landet, undtages fra
ordningen.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til §
1, nr. 2, i lovforslaget som fremsat.
AX026562