Til lovforslag nr.
L 230
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 00. maj 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret
(Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for statens vitale
interesser)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti har stillet 1 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepart
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan støtte
lovforslaget, men mener, at man bør kunne fratage stats‐
borgerskabet fra alle bandekriminelle, der har fået tildelt
statsborgerskab, dvs. også fra dem, der kun har et statsbor‐
gerskab. Derfor har DF fremsat ændringsforslag om dette.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget har to betragtnin‐
ger som gør sig gældende: For det første konventionsmæssi‐
ge betragtninger. Dernæst betragtninger om eventuel erstat‐
ningsrisiko ved de ordinære domstole eller Menneskerettig‐
hedsdomstolen.
Radikale Venstre minder således om at man hidtil politisk
har ment det ikke kan lade sig gøre. Fratagelse af statsbor‐
gerskab kan kun ske ved terrorisme og konventionsmæssigt
er almindelig kriminalitet ikke en trussel mod statens sikker‐
hed. Det vil derfor ikke være muligt lovmæssigt, at sidestille
almindelig kriminalitet med terrorisme, da statsborgerrets
konventionen udtømmende fastsætter, i hvilke situationer
en stats lovgivning må indeholde regler om fortabelse af
statsborgerskab. Som der står »fortabelse kan kun komme på
tale i tilfælde af en handlemåde, som er til alvorlig skade for
en stats vitale interesser.«
Så almindelig kriminalitet rokker jo ikke ved statens sik‐
kerhed. Men som det fremgår af lovforslaget, skal personer
som dømmes for alvorlig bandekriminalitet, i forbindelse
med straffesagens afgørelse, ved dom kunne frakendes deres
danske indfødsret, medmindre de derved bliver statsløse. Og
det vil så være – må vi forstå - i de tilfælde hvor alvorlig
bandekriminalitet anses at være til alvorlig skade for Dan‐
marks vitale interesser. Da imidlertid alvorlig bandekrimina‐
litet ikke konventionsmæssigt er at betragte som landsforræ‐
deri, vil området for regeringens lovforslag være uendeligt
lille. Sagt på en anden måde, så svarer lovforslaget lidt til
at sige: Hvis hooligans er terrorisme, så kan statsborgerskab
fratages. Regeringen kan derfor godt strikke sådan en regel
sammen, men det vil aldrig føre til en frakendelse ved de
danske domstole.
Med hensyn til betragtningen om de ordinære domsto‐
le og Menneskerettighedsdomstolen ligger der heri, at det
giver rigtig dårlig mening for Radikale Venstre, at vi gen‐
nemfører en lovgivning som indebærer den konsekvens, at
vi efterfølgende taber sager ved Menneskerettighedsdomsto‐
len. Lovforslaget kan altså betyde, at staten ender med at
skulle betale erstatning til bande kriminelle.
DokumentId
Journalnummer