Finansudvalget 2020-21
L 239 Bilag 6
Offentligt
2439244_0001.png
Justitsministeriet på finanslovforslaget for 2022
Teknisk gennemgang i Folketingets Finansudvalg den 3. september 2021
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0002.png
Indhold
Sammensætning af Justitsministeriets rammer
Driftsrammen
Budgetteringsramme 1
Budgetteringsramme 3
Indtægtsbudgettet
Appendiks
2
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0003.png
SAMMENSÆTNING AF
JUSTITSMINISTERIETS
RAMMER
3
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0004.png
Justitsministeriets bevilling på FFL22
Justitsministeriets bevilling
Mia. kr. (2022-pl)
Driftsrammen
2021
16,5
2022
18,4
2023
18,3
2024
17,1
2025
16,8
Budgetteringsramme 1
1,2
1,1
1,1
1,1
1,1
Budgetteringsramme 3
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0005.png
Udgiftsudvikling fra FL21 til FFL22 på § 11. Justitsministeriet delloft
for drift og delloft for overførselsindkomster
20.000
18.000
16.000
14.000
12.000
4.557,1
203,0
1.149,2
202,0
1.159,8
5.310,6
Mio. kr.
10.000
17.906,2
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2021
Løn
Øvrig drift
Budgetteringsramme 1
Budgetteringsramme 3
2022
I alt
11.987,3
13.129,9
19.792,7
Note: Alle tal er i 2022-pl. Løn og øvrig drift udgør tilsammen driftsrammen.
Kilde: FL21, FFL22
5
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0006.png
Reserver til Justitsministeriets område afsat på § 35. Generelle
reserver
Reserver på § 35. til Justitsministeriets område
Mio. kr. (2022-pl)
Reserve til merudgifter forbundet med politiets
internationale operationer
Reserve til håndtering af it-udfordringer ved
domstolene
Midler til initiativer i kriminalforsorgen
Reserve til implementering af EU-retsakter på
Schengenområdet på Justitsministeriets område
2022
18,1
16,4
240,1
120,4
2023
18,1
31,6
312,5
85,3
2024
18,1
42,9
382,1
75,4
2025
18,1
54,5
440,3
75,4
6
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0007.png
DRIFTSRAMMEN
18,4 mia. kr.
7
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0008.png
Sammensætningen af driftsrammen i 2021 og 2022 (§ 11)
20.000
18.440,5
18.000
16.544,4
16.000
14.000
12.237,3
12.000
Mio. kr.
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
9.864,7
3.639,1
3.418,7
2.050,2
2.100,8
990,4
683,7
I alt
Politiet og
anklagemyndigheden
Kriminalforsorgen
2021
Domstolene
2022
Øvrige
8
Note: Alle tal er i 2022-pl.
Øvrige
omfatter §11.11.01. Departementet, § 11.11.11. Civilstyrelsen, § 11.11.31. Retslægerådet (fra og med 2021 er
kontoen sammenlagt med §11.11.11. Civilstyrelsen), § 11.11.41. Styrelsen for Forsyningssikkerhed, § 11.11.51.
Politiklagemyndigheden, § 11.11.61. Datatilsynet, § 11.11.62. Tilsynet med Efterretningstjenesterne, § 11.11.75.
Justitsministeriets administrationsudgifter til satspuljeprojekter, § 11.11.79. Reserver og budgetregulering, § 11.23.03.
Radiokommunikationssystem for politi, beredskaber mv. samt § 11.23.13. Det Kriminalpræventive Råd.
Kilde: FL2, FFL22
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0009.png
Samlet løft af bevillingerne til politiet og anklagemyndigheden
Flerårsaftalen for politi og anklagemyndighed 2021-2023 er indbudgetteret på
FFL22.
Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
Mio. kr. (2021-pl)
2021
2021-2023
Udgifter
Annullering af omprioriteringsbidraget 2021-2023
Videreførsel af initiativer fra den tidligere flerårsaftale 2016-2019
Videreførsel af initiativer fra finanslovsaftaler (2017-2020)
Øvrig initiativer (tryghed- og sikkerhed, midlertidig grænseindsats mod
Tyskland og Sverige mv.)
Initiativer vedr. Den Uafhængige Politiklagemyndighed
De nye initiativer i flerårsaftalen
Finansiering
2.470
395
678
538
431
8
421
2.440
9.127
1.765
2.055
1.769
1.147
31
2.359
9.127
9
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0010.png
Samlet løft af bevillingerne til politiet og anklagemyndigheden
Flerårsaftalen for politi og anklagemyndighed 2021-2023 er indbudgetteret på
FFL22.
På FFL22 er videreført midler i 2024 og 2025 til udgifter som følge af
meroptaget på 150 politibetjente årligt i flerårsaftalen.
Dertil er der på FFL22 videreført midler i 2024 og 2025 til initiativer i
flerårsaftalen, der følger af tidligere flerårsaftaler og finanslove.
10
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0011.png
Kriminalforsorgens bevilling
Der skal i efteråret forhandles en ny flerårsaftale for kriminalforsorgen, der
skal gælde fra 2022.
Derfor er kriminalforsorgens bevillinger på FFL22 teknisk budgetteret på
baggrund af finansloven for 2021.
Desuden er der afsat en reserve på § 35. til initiativer i kriminalforsorgen.
2021
2022
2023
2024
2025
Kriminalforsorgens bevilling på FFL22 inkl.
§35-reserve
Mio. kr. (2022-pl)
§ 11.31.01. Kriminalforsorgen
§ 35.11.18.10. Reserve til initiativer i kriminalforsorgen
Kriminalforsorgens bevilling på FFL22 i alt
3.639,1
-
3.639,1
3.418,7
240,1
3.658,8
3.349,8
312,5
3.662,3
3.279,6
382,1
3.661,7
3.220,6
440,3
3.660,9
Note: Bevillingen i 2021 er FL21-bevillingen opregnet til 2022-pl med det generelle PL-indeks.
11
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0012.png
Bevillingsløft til domstolene
Regeringen har prioriteret yderligere 25,0 mio. kr. i 2021 og 47,5 mio. kr. i
2022 til domstolene.
Merbevillingen skal målrettes nedbringelse af sagsbunkerne på
straffesagsområdet og begrænse en yderligere stigning i sagsbehandlingstiden.
Det forventes, at de ekstra midler vil betyde, at der kan behandles ca. 1.800
ekstra domsmandssager i 2021 og ca. 2.600 ekstra domsmandssager i 2022.
12
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0013.png
Øvrige væsentlige bevægelser på FFL22 i forhold til FL21
I forhold til FFL21 er Datatilsynets bevilling på FFL22 forhøjet med 4,6 mio.
kr. årligt fra 2022 og frem til en nødvendig opgradering af Datatilsynets
faciliteter samt til håndtering af opgaven som ekstern indberetningskanal for
whistlebloweres indberetninger om overtrædelser af visse områder af EU-
retten.
Civilstyrelsens bevilling er på FFL22 forhøjet med 6,3 mio. kr. i 2022 og 2,6
mio. kr. i 2023 i forbindelse med genoptagelse af en række sager i
Erstatningsnævnet.
Reserve til styrket indsats til ofre for seksuelle overgreb er på FFL22
rebudgetteret, så der er afsat 12,7 mio. kr. årligt i 2022 og 2023.
Der er på FFL22 afsat en reserve på 4,5 mio. kr. i 2022 og 4,4 mio. kr. i 2023
til initiativer mod stalking.
13
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0014.png
BUDGETTERINGSRAMME 1
1,1 mia. kr.
14
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0015.png
Sammensætningen af budgetteringsramme 1 i 2021 og 2022
1.400,0
1.200,0
1.159,71.149,2
1.000,0
800,0
600,0
501,7 503,3
460,4
400,0
437,6
200,0
107,0 107,6
90,6 100,7
0,0
Strafferetspleje mv.
Fri proces og udgifter til
advokathjælp
Sagsgodtgørelse mv.
2021
2022
Øvrige
Total
Note: Alle tal er i 2022-pl.
Øvrige
omfatter § 11.11.05. Retshjælpsinstitutioner mv., § 11.11.12. Opsøgende retshjælp, §
11.11.71. Informations- og uddannelsesaktiviteter for bistandsværger, § 11.23.06. Erstatning i anledning i strafferetlig
forfølgning, § 11.23.17. Danmarks bidrag til Europol, § 11.23.18. Danmarks bidrag til Eurojust samt § 11.42.03. Erstatninger.
Kilde: FL21, FFL22.
15
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0016.png
Væsentlige bevægelser på budgetteringsramme 1 på FFL22 i forhold
til FL21
Nye skøn medfører forventede mindreudgifter på 22,8 mio. kr. årligt fra 2022
og frem på § 11.21.21.
Strafferetspleje.
Nye skøn medfører forventede merudgifter på 1,4 mio. kr. årligt fra 2022 og
frem på §11.23.06.
Erstatning i anl. af strafferetslig forfølgning
Nye skøn for Danmarks bidrag medfører forventede merudgifter på 7,4 mio.
kr. årligt fra 2022 og frem på § 11.23.17.
Danmarks bidrag til Europol.
Nye skøn for Danmarks bidrag medfører forventede merudgifter på 1,5 mio.
kr. årligt fra 2022 og frem på § 11.23.18.
Danmarks bidrag til Eurojust.
16
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0017.png
BUDGETTERINGSRAMME 3
0,2 mia. kr.
17
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0018.png
Udvikling i
budgetteringsramme
3 i 2021 og 2022
250,0
202,0
200,0
203,0
150,0
Mio. kr.
100,0
50,0
-
2021
2022
Note: Alle tal er i 2022-pl.
Kilde: Kilde: FL21, FFL22.
18
På § 11. Justitsministeriet består budgetteringsramme 3 udelukkende af § 11.11.13.
Erstatning til ofre for forbrydelser
(lovbunden).
Kontoen en budgetteret på baggrund af 2021.
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0019.png
INDTÆGTSBUDGETTET
2,4 mia. kr.
19
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0020.png
Sammensætningen af indtægtsbudgettet i 2021 og 2022 (nettotal*)
2.500,0
2.406,7
2.109,3
2.000,0
1.850,1
1.555,9
1.500,0
Mio. kr.
1.000,0
500,0
442,0
442,0
109,8
0,0
Bøder, parkeringsafgifter, pas,
ATK, kørekort mv.
Retsafgifter
113,0
1,6
1,6
Total
Kommunal parkeringskontrol
2021
2022
Bøder (kriminalforsorgen)
20
Note: § 11.23.02. Bøder, parkeringsafgifter, salg af pas m.v. indeholder bøder, ATK, pas, kørekort, konfiskationer samt øvrige.
*Indtægterne er nettotal, da opgørelsen for § 11.23.02. Bøder, parkeringsafgifter, salg af pas mv. er inklusiv nedskrivninger.
Efter normal praksis er indtægtsbudgettet ikke PL-opregnet og fremgår derfor i hhv. 2021-pl og 2022-pl.
Kilde: FL21, FFL22, Rigspolitiet
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0021.png
Væsentlige bevægelser på indtægtsbudgettet på FFL22 i forhold til
FL21
Indtægterne og udgifterne på § 11.23.02.
Bøder, konfiskationer og
parkeringsafgifter samt salg af pas og våbentilladelser mv.
er budgetteret
med udgangspunkt i de seneste tre års regnskabstal. Er der e kvalificeret
grundlag for at antage, at et regnskabsår er påvirket af særlige forhold, såsom
COVID-19, tages der højde herfor i grundlaget for beregningen.
§11.23.02.
Bøder, konfiskationer og parkeringsafgifter samt salg af pas og
våbentilladelser mv.
har tidligere også indeholdt indtægterne fra udstedelse af
kørekort, men opgaven er overført til Færdselsstyrelsen i forbindelse med
ressortoverdragelsen af en række færdselsopgaver fra politiet til
Færdselsstyrelsen.
Samlet set forventes indtægter på § 11.23.02.
Bøder, konfiskationer og
parkeringsafgifter samt salg af pas og våbentilladelser mv.
at stige med ca.
294 mio. kr. i forhold til FL21. Udviklingen skyldes bl.a. indgåelsen af ny
flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden samt generel rebudgettering
af kontoen.
21
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0022.png
Ændring af tekstanmærkninger på FFL22
Tekstanm.
Nr. 103 ad.
11.41.02
Tekstanm. På FFL22
Ved retterne kan der for indtil 1 år ad gangen beskikkes indtil 12 dommere. Beskikkelse kan ske til
løsning af særlige opgaver, samt i særlige tilfælde tillige med henblik på at nedbringe retternes
sagsbehandlingstider og styrke retternes administrative funktioner. Beskikkelse kan endvidere ske med
henblik på, at udnævnelse af nye højesteretsdommere sker med en passende tid mellem udnævnelserne.
Stk. 2. Sker beskikkelse som nævnt i stk. 1 ved Højesteret, bortfalder stillingen ved første ledighed i en
fast stilling som højesteretsdommer.
Stk. 3. Ud over de i stk. 1 nævnte stillinger kan der ved landsretterne beskikkes yderligere 6 dommere,
således at disse bortfalder ved første ledighed i en fast stilling som landsdommer.
Årsag
Tekstanmærkningens stk. 3 er
justeret med henblik på at udvide
hjemlen, så der i stedet for fire
midlertidige dommere ved
landsretterne kan udnævnes seks
midlertidige dommere.
Nr. 117 ad.
11.11.11.
Statstidende lader omkostningerne forbundet med opgaveområdet overstige de opkrævede indtægter i
perioden 2015-2022 med henblik på at afvikle det akkumulerede overførte overskud på ordningen. Et
genudbud af systemet kan dog medføre, at det akkumulerede overførte overskud afvikles over en kortere
årrække.
Tekstanmærkningen slettes, da den
ikke er relevant længere. I 2022 vil
det akkumulerede overførte
overskud være nedbragt til 0.
Nr. 188 ad.
11.41.02.
I forbindelse med, at en landsdommer fra Østre Landsret varetager hvervet som formand for Den
Tekstanmærkningen slettes, da den
Uafhængige Kontrol- og Styregruppe om Teledata-sagen, kan der udnævnes yderligere en landsdommer i ikke er relevant længere.
Østre Landsret. Stillingen bortfalder ved første ledighed i en fast stilling efter, at formanden for kontrol-
og styregruppen er vendt tilbage til Østre Landsret.
I forbindelse med, at tre landsdommere varetager hvervene som henholdsvis formand for og medlemmer
af Undersøgelseskommissionen til undersøgelse af visse forhold vedrørende Forsvarets
Efterretningstjeneste, kan der udnævnes yderligere tre landsdommere i Vestre Landsret. Stillingerne
bortfalder ved første ledighed i faste stillinger efter, at de pågældende landsdommere er vendt tilbage.
Ny tekstanmærkning.
Tekstanmærkningen er ligeledes
optaget på lov om tillægsbevilling
for 2021 ved akt. 171 af 1. marts
2021.
Nr. 122 ad.
11.41.02.
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0023.png
APPENDIKS
23
L 239 - 2020-21 - Bilag 6: § 11, Justitsministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 3. september 2021
2439244_0024.png
Oversigt over fordeling af konti
Driftsramme
Politi og anklagemyndighed
11.23.01. Politiet og den lokale
anklagemyndighed mv.
11.23.04. Den Centrale Anklagemyndighed
11.23.16. Politiets Efterretningstjeneste
Kriminalforsorgen
11.31.01. Kriminalforsorgen
Domstolene
11.41.01. Domstolsstyrelsen
11.41.02. Retterne
11.41.04. Procesbevillingsnævnet
11.41.05. Tinglysning
Budgetteringsramme 1
Strafferetspleje
11.21.21. Strafferetspleje mv.
Sagsgodtgørelser
11.42.01. Sagsgodtgørelser mv.
Fri proces og udgifter til advokathjælp
11.42.02. Fri proces og udgifter til
advokathjælp
Budgetteringsramme 3
Indtægtsbudgettet
11.11.13. Erstatning til ofre for forbrydelser 11.23.02. Bøder, konfiskationer og
parkeringsafgifter samt salg af pas og
våbentilladelser mv.
11.23.07. Kommunal parkeringskontrol
11.31.05. Bøder
11.43.01. Retsafgifter mv.
Øvrige
11.11.05. Retshjælpsinstitutioner mv.
11.11.12. Opsøgende retshjælp
11.11.63. Offerfonden
11.11.71. Information og
Øvrige
uddannelsesaktiviteter for bistandsværger
11.11.01. Departementet
11.11.76. Refusion til statslige myndigheder
11.11.11. Civilstyrelsen
i forbindelse med satspuljeprojekter
11.11.31. Retslægerådet
11.23.06. Erstatning i anledning af
11.11.41. Ny styrelse
strafferetslig forfølgning
11.11.51. Politiklagemyndigheden
11.23.17. Danmarks bidrag til Europol
11.11.61. Datatilsynet
11.23.18. Danmarks bidrag til Eurojust
11.11.62. Tilsyn med efterretningstjenesterne 11.42.03. Erstatninger
11.11.75. Justitsministeriets
administrationsudgifter til satspuljeprojekter
11.11.79. Reserver og budgetregulering
11.23.03. Radiokommunikationssystem til
det samlede danske beredskab mv.
11.23.13. Det Kriminalpræventive Råd
24