Skatteudvalget 2020-21
L 28 Bilag 10
Offentligt
2290596_0001.png
Skatteudvalget den 26. november 2020
Teknisk gennemgang af
L 28 – endelige underskud og
transfer pricing-dokumentation
L 28 - 2020-21 - Bilag 10: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 26. november 2020, fra Skatteministeriet
2290596_0002.png
Dagsorden
Introduktion
Endelige underskud
Transfer pricing-dokumentation
2
L 28 - 2020-21 - Bilag 10: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 26. november 2020, fra Skatteministeriet
2290596_0003.png
Teknisk gennemgang af L 28
Endelige underskud
L 28 - 2020-21 - Bilag 10: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 26. november 2020, fra Skatteministeriet
2290596_0004.png
Hvilke udenlandske underskud er
omfattet?
Relevante enheder
Direkte ejede datterselskaber, der er hjemmehørende i et
land, der er medlem af EU/EØS, på Færøerne eller i
Grønland.
Indirekte ejede datterselskaber, der er hjemmehørende i et
land, der er medlem af EU/EØS, på Færøerne eller i
Grønland - forudsat alle mellemliggende selskaber også
er beliggende i dette land.
Faste driftssteder i lande, der er medlem af EU/EØS, på
Færøerne eller i Grønland.
Fast ejendom beliggende i udlandet.
4
L 28 - 2020-21 - Bilag 10: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 26. november 2020, fra Skatteministeriet
2290596_0005.png
Hvilke udenlandske underskud er omfattet?
Betingelser for fradragsret
Underskuddet skal være endeligt.
Underskud – datterselskab
Kun fradrag for underskud, der kunne have været fradraget, hvis der havde
været valgt international sambeskatning.
Underskud - fast driftssted og fast ejendom
Mulighed for fradrag er omfattet af de samme begrænsninger, som gælder
for tilsvarende danske underskud.
5
L 28 - 2020-21 - Bilag 10: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 26. november 2020, fra Skatteministeriet
2290596_0006.png
Hvornår er der fradragsret – hvornår er et underskud endeligt?
Fradragsret – endelige underskud
International sambeskatning er uden betydning. Reglerne
skulle ændres, selvom denne mulighed ikke fandtes.
Fradragsbeløbet opgøres efter danske regler.
Betyder bl.a. at der ikke gives fradrag for udgifter og
tab, som der ikke er fradrag for efter danske regler.
Underskud IKKE endeligt, hvis det kunne have været
udnyttet, hvis datterselskab, fast driftssted eller fast
ejendom havde indgået i en national sambeskatning.
Underskud IKKE endeligt, hvis det kan henføres til udgifter
og tab, som ikke er fradragsberettigede i hjemlandet.
6
L 28 - 2020-21 - Bilag 10: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 26. november 2020, fra Skatteministeriet
2290596_0007.png
Hvornår er der fradragsret – hvornår er et underskud endeligt?
EU-Domstolens praksis
En række domme fastslår, hvornår et underskud IKKE kan være endeligt:
Hjemlandet har tidsbegrænsning for fremførsel af underskud.
Der oppebæres fortsat indtægter - gælder selv helt minimale indtægter.
Mulighed for at sælge aktier i datterselskab inklusive underskud – ikke
afgørende om muligheden faktisk er udnyttet.
Mulighed for at underskud uanset nedlukning kan udnyttes af en
nyetableret enhed.
7
L 28 - 2020-21 - Bilag 10: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 26. november 2020, fra Skatteministeriet
2290596_0008.png
Teknisk gennemgang af L 28
Transfer pricing-dokumentation
L 28 - 2020-21 - Bilag 10: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 26. november 2020, fra Skatteministeriet
2290596_0009.png
Hvad er transfer pricing-dokumentation?
Transfer pricing-dokumentation skal indeholde
de oplysninger, som kan danne grundlag for en
vurdering af, om der ved transaktioner mellem
koncernforbundne selskaber er blevet anvendt
priser og vilkår, som svarer til, hvad der kunne
være opnået, hvis transaktionen var indgået
med uafhængige parter.
9
L 28 - 2020-21 - Bilag 10: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 26. november 2020, fra Skatteministeriet
2290596_0010.png
Indholdet af transfer pricing-dokumentation
Dokumentationen består af to dele:
En fællesdokumentation, der indeholder en
nærmere beskrivelse af hele koncernen.
En landespecifik dokumentation for hver
skattepligtig i koncernen, der indeholder en
detaljeret beskrivelse af det konkrete selskab.
Omfanget af dokumentationen afhænger af omfanget
og kompleksiteten af koncernen, virksomheden og de
kontrollerede transaktioner.
10
L 28 - 2020-21 - Bilag 10: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 26. november 2020, fra Skatteministeriet
2290596_0011.png
Gældende regler
Transfer pricing-dokumentation skal udarbejdes løbende
og senest færdiggøres på tidspunktet for indgivelsen af
oplysningsskemaet.
Efter gældende regler skal dokumentationen således
ligge klar på dette tidspunkt hos selskabet.
Hvis et selskab udtages til kontrol, anmoder
Skatteforvaltningen om dokumentationen inden for en
frist. Fristen kan ikke være på mindre end 60 dage.
11
L 28 - 2020-21 - Bilag 10: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 26. november 2020, fra Skatteministeriet
2290596_0012.png
Lovforslagets indhold
Det foreslås, at transfer pricing-dokumentation skal udarbejdes løbende og indgives til
Skatteforvaltningen senest 60 dage efter fristen for indgivelse af oplysningsskemaet.
Det betyder, at Skatteforvaltningen ikke først skal anmode et selskab om at indsende deres
transfer pricing-dokumentation med en frist på mindst 60 dage til indsendelsen.
Fristen på 60 dage stemmer overens med den frist, som et selskab vil kunne blive mødt med
efter de gældende regler. Forskellen består således i, at selskabet fremadrettet vil skulle
indsende transfer pricing-dokumentationen af egen drift.
12