Til lovforslag nr.
L 28
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. november 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love
(Justering af definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselskaber m.v., tydeliggørelse af
muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for
indberetning af finansielle konti m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA og
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG)) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at lov‐
forslaget sikrer nødvendige stramninger vedrørende regler‐
ne for fast driftssted og opstramninger vedrørende transfer
pricing, der giver bedre arbejdsbetingelser for skattemyn‐
dighederne og mere klare regler for tidsfrister for transfer
pricing-dokumentationen. EL er dog stærkt bekymret over
den del af lovforslaget, der omhandler virksomheders mulig‐
hed for at fradrage endelige underskud i likviderede uden‐
landske selskaber i den danske selskabsskat, endskønt man
aktivt har fravalgt international sambeskatning. Dermed bry‐
der man med den grundliggende symmetri i skattesystemet,
hvor man kun kan fradrage, hvis man samtidig også betaler
skat. EL noterer sig, at en EU-dom tvinger Danmark til at
indføre denne mulighed. EL vil opfordre til, at udviklingen
på området følges nøje med henblik på at sikre, at dette
ikke udvikler sig til at skabe et markant mindreprovenu for
statskassen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und‐
tagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
Til § 7
1)
I
stk. 3
ændres »§§ 3 og 4,« til: »§§ 3 og 4 og § 6, nr. 1,
2, 5 og 7,«.
[Ændring af virkningstidspunkt, som konsekvens af at skat‐
tepligtige med bagudforskudte indkomstår allerede har på‐
begyndt indkomståret 2021]
2)
Stk. 4
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved lovforslagets § 7, stk. 3, er det foreslået, at ændrin‐
gerne af kulbrinteskatteloven og ligningsloven i §§ 3 og 4
skal have virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1.
januar 2021 eller senere.
AX025213