Skatteudvalget 2020-21
L 29
Offentligt
2286008_0001.png
20. november 2020
J.nr. 2020 - 9787
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 29 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskel-
lige andre love. (Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til erhvervsdri-
vende fonde).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 11. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
L 29 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvilke værnsregler der foreslås for at begrænse antallet af virksomheder, der overdrages til udenlandske fonde, hvormed danske arbejdspladser flyttes til udlandet, til skatteministeren
2286008_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke værnsregler der foreslås, for at begrænse antallet af
virksomheder, der overdrages til udenlandske fonde, hvormed danske arbejdspladser flyt-
tes til udlandet?
Svar
Som det ligeledes fremgår af mit svar på spørgsmål 3, vil de foreslåede regler kunne an-
vendes ved overdragelse af aktier til udenlandske fonde, der er hjemmehørende inden for
EU eller EØS-området, men ikke til andre udenlandske fonde. Baggrunden er, at stifter-
skatten
i modsætning til en egentlig successionsordning
opgøres på overdragelsestids-
punktet, og det derfor er vurderingen, at de foreslåede regler ikke vil kunne afgrænses til
overdragelse til danske fonde.
For at imødegå risiko for misbrug ved overdragelse til udenlandske fonde, stilles der
ifølge forslaget krav om, at det godtgøres, at det efter det pågældende lands regler er en
gyldighedsbetingelse for fonden, at fondsformuen er endeligt og uigenkaldeligt udskilt fra
stifterens formue, og at det godtgøres, at fondens formålsbestemmelse kun kan ændres
efter regler, der kan sidestilles med reglerne herom i lov om erhvervsdrivende fonde. Om
fondsformuen er endeligt og uigenkaldelig udskilt fra stifterens formue, skal vurderes ef-
ter gældende praksis herom, dvs. at stifteren skal være afskåret fra fremadrettet at kunne
disponere over formuen.
Den udenlandske fond skal forpligte sig til at betale stifterskatten og afgive årlige oplys-
ninger til de danske skattemyndigheder, så det er muligt for Skatteforvaltningen at kon-
trollere, om der helt eller delvist skal ske betaling af stifterskatten.
Der stilles desuden krav om, at fonden er hjemmehørende i en stat, der yder bistand til
Skatteforvaltningen efter overenskomsten af 7. december 1989 mellem de nordiske lande
om bistand i skattesager eller Rådets direktiv 2010/24/EU af 16. marts 2010 om gensidig
bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foran-
staltninger ved efterfølgende kontrol af, at der ikke foreligger misbrug af reglerne.
Såfremt fonden har hjemsted i et land, der ikke er omfattet af ovennævnte overenskomst
eller direktiv, er anvendelsen af de foreslåede regler betinget af, at der stilles betryggende
sikkerhed for betaling af stifterskatten. Det vil være tilfældet ved overdragelse til en fond i
Liechtenstein, der er med i EØS.
Flytter fonden senere hjemsted til et land, der ikke er omfattet af ovennævnte overens-
komst eller direktiv, forfalder stifterskatten til betaling. Det vil sige ved flytning ud af EU
eller EØS-området. Det gælder også ved flytning til Liechtenstein, medmindre der stilles
betryggende sikkerhed for betaling af stifterskatten.
Stifterskatten forfalder endvidere til betaling, hvis en hjemstedsflytning indebærer, at det
ikke længere kan godtgøres, at det efter det pågældende lands regler er en gyldighedsbe-
tingelse for fonden, at fondsformuen er endeligt og uigenkaldeligt udskilt fra stifterens
Side 2 af 3
L 29 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvilke værnsregler der foreslås for at begrænse antallet af virksomheder, der overdrages til udenlandske fonde, hvormed danske arbejdspladser flyttes til udlandet, til skatteministeren
2286008_0003.png
formue, og at fondens formålsbestemmelse kun kan ændres efter regler, der kan sidestilles
med reglerne herom i erhvervsfondsloven.
For at sikre overvågning og mulighed for evaluering af de nye regler, vil der, som det
fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, skulle udarbejdes en redegørelse til
Folketingets Skatteudvalg om erfaringerne med den nye lovgivning baseret på de første
tre år efter lovens ikrafttræden. Redegørelsen vil f.eks. skulle indeholde oplysninger om
antallet af oprettede fonde, herunder i udlandet, efter de nye regler og oplysninger om
den opgjorte stifterskat og afviklingen heraf.
Endelig bemærkes, som der også er redegjort for i mit svar på spørgsmål 3, at de foreslå-
ede regler ikke forventes at have nævneværdige konsekvenser i form af øget udflytning af
arbejdspladser, idet det er ejerskabet til aktierne, der vil kunne overdrages til en uden-
landsk fond. Vælger fonden efterfølgende at flytte virksomhedens materielle og immateri-
elle aktiver helt eller delvist til udlandet, vil den være underlagt de almindelige regler for
exitbeskatning.
Side 3 af 3