Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 42 Bilag 4
Offentligt
2276400_0001.png
Kontor
Center for klimaneutralt Dan-
mark
Dato
9. november 2020
J nr.
2020-4904
/ thojn
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
[tiltrådt af
udvalget:]
Til § 1
1)
Nr. 14
udgår.
[Forslag om ændring af telelovens § 13 udgår]
2)
Nr. 20
affattes således:
»20.
I
§ 18, stk. 4, 1. pkt.,
og
stk. 8,
ændres »direktiv 2002/22/EF med senere
ændringer« til: »direktiv 2018/1972/EU«.«
[Lovteknisk ændring]
3)
Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 32, stk. 4,
ændres »§ 27, stk. 3« til: »§ 27, stk. 4«.«
[Konsekvensændring]
4)
I den under
nr. 38
foreslåede
§ 41, stk. 7,
udgår: »i henhold til § 41«.
[Lovteknisk ændring]
5)
Nr. 53
affattes således:
»53.
I
§ 52,
i
§ 54, stk. 1, 1. pkt.,
2 steder i
§ 54, stk. 2,
2 steder i
§ 54, stk. 3, 1.
pkt.,
i
§ 54, stk. 4,
2 steder i
§ 55, stk. 1,
og i
§ 55, stk. 2
og
3,
ændres »Energisty-
relsen eller Erhvervsstyrelsen« til: »Erhvervsstyrelsen«.«
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr. 82 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 81, stk. 5,
ændres »stk. 1, nr. 2« til: »stk. 1, nr. 3«.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
Side 1/5
L 42 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2276400_0002.png
7)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 10, stk. 3,
ændres »stk. 2, nr. 6« til: »stk. 2, nr. 5«.«
[Konsekvensændring]
8)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 12, stk. 3,
ændres »stk. 2, nr. 8« til: »stk. 2, nr. 7«.«
[Konsekvensændring]
Til § 3
9)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 14 a
indsættes i
stk. 3, 1. pkt.,
efter »der anmo-
der om adgang,«: »snarest muligt og«.
[Sproglig ensretning]
10)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 14 a
indsættes i
stk. 4, 3. pkt.,
efter »gadein-
ventar gives«: »snarest muligt og«.
[Sproglig ensretning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af den gældende bestemmelse i telelovens § 13, at teleselskaberne på
begæring af politiet skal udlevere oplysninger, der identificerer en slutbrugers ad-
gang til elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester.
Den i
nr. 14
foreslåede ændring af
§ 13
ville ændre bestemmelsen, så udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere på begæring af politiet
skulle udlevere visse oplysninger som led i efterforskningen af en lovovertrædelse,
der er undergivet offentlig påtale. Oplysningerne ville identificere en slutbrugers ad-
gang til elektroniske kommunikationsnet eller
–tjenester,
herunder oplysninger om,
hvilke mobiltelefoner eller andre tilsvarende kommunikationsapparater, der har væ-
ret anvendt til et mobilabonnement, og omvendt. Formålet var dels en præcisering
af gældende ret om, at oplysninger kan udleveres på baggrund af IMEI-nummer, og
dels en udvidelse af bestemmelsen så udbyderen også skal udlevere IMEI-numme-
ret.
EU-Domstolen har den 6. oktober 2020 afsagt dom i de forenede sager C-511/18 og
C-512/18, La Quadrature du Net m.fl. og C-520/18, Ordre des barreaux francopho-
nes et germanophone m.fl.
Justitsministeriet studerer nu dommen med henblik på at vurdere betydningen for
den kommende revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger om
Side 2/5
L 42 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2276400_0003.png
tele- og internettrafik (logning). En revision af retsplejelovens bestemmelser herom
er på regeringens lovprogram i indeværende samling.
På den baggrund findes det mest hensigtsmæssigt, at ændringen af telelovens § 13
foretages sammen med revisionen af logningsreglerne.
Det foreslås derfor, at den foreslåede nr. 14 udgår af lovforslaget.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Ændringen tager højde for, at di-
rektiv 2018/1972/EU indtil videre ikke er blevet ændret.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af henvisningen i telelovens §
32, stk. 4, til lovens § 27, stk. 3.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 28, at der indsættes et nyt stk. 2 i telelovens §
27, hvorefter lovens § 27, stk. 3, bliver lovens § 27, stk. 4. Derfor skal henvisningen
i telelovens § 32, stk. 4, til lovens § 27, stk. 3, ændres til en henvisning til lovens §
27, stk. 4.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Det er ikke nødvendigt med en
henvisning til § 41 i § 41, stk. 7.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Der er ikke behov for en ændring
af myndighedsangivelsen i telelovens § 53, idet bestemmelsen nyaffattes i lov-
forslagets § 1, nr. 56 med korrekt angivelse af Erhvervsstyrelsen som den myndig-
hed, der gennemfører tilsyn efter bestemmelsen. Endvidere er der med den fore-
slåede ændring gennemført en mere præcis angivelse af de steder i §§ 52, 54 og
55, hvor der skal ske ændring af myndighedsangivelsen.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er en konsekvensændringer af henvisningen i telelovens §
81, stk. 5, til lovens § 81, stk. 1, nr. 2.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 81, at der indsættes et nyt nummer 2 i telelo-
vens § 81, stk. 1, hvorefter lovens § 81, stk. 1, nr. 2-4, bliver lovens § 81, stk. 1, nr.
Side 3/5
L 42 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2276400_0004.png
3-5. Derfor skal henvisningen i telelovens § 81, stk. 5, til lovens § 81, stk. 1, nr. 2,
ændres til en henvisning til lovens § 81, stk. 1, nr. 3.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af henvisningen i frekvenslo-
vens § 10, stk. 3, til lovens § 10, stk. 2, nr. 6.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 10, at frekvenslovens § 10, stk. 2, nr. 3, ophæ-
ves, hvorefter lovens § 10, stk. 2, nr. 4-7, bliver lovens § 10, stk. 2, nr. 3-6. Derfor
skal henvisningen i frekvenslovens § 10, stk. 3, til lovens § 10, stk. 2, nr. 6, ændres
til en henvisning til lovens § 10, stk. 2, nr. 5.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af henvisningen i frekvenslo-
vens § 12, stk. 3, til lovens § 12, stk. 2, nr. 8.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 15, at frekvenslovens § 12, stk. 2, nr. 5, ophæ-
ves, hvorefter lovens § 12, stk. 2, nr. 6-9, bliver lovens § 12, stk. 2, nr. 5-8. Derfor
skal henvisningen i frekvenslovens § 12, stk. 3, til lovens § 12, stk. 2, nr. 8, ændres
til en henvisning til lovens § 12, stk. 2, nr. 7.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er udtryk for en sproglig ensretning i angivelsen af fristen
for, hvornår offentlige myndigheder og andre skal meddele et afslag til en udbyder
af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der har anmodet om adgang til
fysisk infrastruktur og gadeinventar, der kontrolleres af en offentlig myndighed, eller
til gadeinventar, der kontrolleres af andre, med henblik på opsætning af trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde.
Med ændringsforslaget skabes der overensstemmelse med angivelsen af tidsfri-
sten for, hvornår en offentlig myndighed eller andre kan afvise en anmodning fra en
udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester om adgang til fysisk in-
frastruktur og gadeinventar, der kontrolleres af offentlige myndigheder, og om ad-
gang til gadeinventar, der kontrolleres af andre, i den foreslåede bestemmelse i
mastelovens § 14 a, stk. 2.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring er udtryk for en sproglig ensretning i angivelsen af fristen
for, hvornår offentlige myndigheder, der kontrollerer fysisk infrastruktur og gadein-
ventar, og andre, der kontrollerer gadeinventar, skal give en udbyder af elektroni-
Side 4/5
L 42 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2276400_0005.png
ske kommunikationsnet eller -tjenester, der har anmodet herom, adgang til at op-
sætte trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde på fysisk infrastruktur og ga-
deinventar.
Med ændringsforslaget skabes der overensstemmelse med angivelsen af tidsfri-
sten for, hvornår en offentlig myndighed eller andre kan afvise en anmodning fra en
udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester om adgang til fysisk in-
frastruktur og gadeinventar, der kontrolleres af offentlige myndigheder, og om ad-
gang til gadeinventar, der kontrolleres af andre, i den foreslåede bestemmelse i
mastelovens § 14 a, stk. 2.
Side 5/5