Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 42 Bilag 7
Offentligt
2278336_0001.png
Til lovforslag nr.
L 42
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. november 2020
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester, lov om radiofrekvenser og forskellige andre love
(Implementering af direktiv om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning) m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 10 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for ud‐
valget oplyst følgende:
»Klima-, energi og forsyningsministeren noterer, at for‐
slaget om ændring af §§ 7-8 i loven blev sendt i særskilt
høring i perioden den 25. september 2020 til den 9. okto‐
ber 2020. Lovforslaget var dermed fremsat for Folketinget,
førend høringsperioden for ændringen af § 7-8 var afslut‐
tet. Høringen har givet anledning til mindre justeringer i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvorfor det
ønskes præciseret i lovforslagets afsnit 7.2, at der ikke er
tale om ejere af nettet, men udbydere af nummeruafhængige
interpersonelle kommunikationstjenester. Ligeledes ønskes
det præciseret i lovforslagets afsnit 6, at nummeruafhængi‐
ge interpersonelle kommunikationstjenester skal indberette
eventuelle brud på persondatasikkerheden på samme vis,
som de traditionelle teleselskaber via den fælles offentlige
indberetningsløsning, der findes på www.indberet.virk.dk.«
3. Indstillinger
[Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF …) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (…) indstiller lovforslaget til
for‐
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag. ]
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
Nr. 14
udgår.
[Forslag om ændring af telelovens § 13 udgår]
2)
Nr. 20
affattes således:
»20.
I
§ 18, stk. 4, 1. pkt.,
og
stk. 8,
ændres »direktiv
2002/22/EF med senere ændringer« til: »direktiv 2018/1972/
EU«.«
[Lovteknisk ændring]
3)
Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 32, stk. 4,
ændres »§ 27, stk. 3« til: »§ 27, stk. 4«.«
DokumentId
Journalnummer
L 42 - 2020-21 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
2278336_0002.png
2
[Konsekvensændring]
4)
I det under
nr. 38
foreslåede
§ 41, stk. 7,
udgår: »i
henhold til § 41«.
[Lovteknisk ændring]
5)
Nr. 53
affattes således:
»53.
I
§ 52, i § 54, stk. 1, 1. pkt.,
2 steder i
§ 54, stk. 2,
2
steder i
§ 54, stk. 3, 1. pkt.,
i
§ 54, stk. 4,
2 steder i
§ 55,
stk. 1,
og i
§ 55, stk. 2
og
3,
ændres »Energistyrelsen eller
Erhvervsstyrelsen« til: »Erhvervsstyrelsen«.«
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr. 82 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 81, stk. 5,
ændres »stk. 1, nr. 2« til: »stk. 1, nr. 3«.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
7)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 10, stk. 3,
ændres »stk. 2, nr. 6« til: »stk. 2, nr. 5«.«
[Konsekvensændring]
8)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 12, stk. 3,
ændres »stk. 2, nr. 8« til: »stk. 2, nr. 7«.«
[Konsekvensændring]
Til § 3
9)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 14 a
indsættes i
stk.
3, 1. pkt.,
efter »der anmoder om adgang,« ordene: »snarest
muligt og«.
[Sproglig ensretning]
10)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 14 a
indsættes i
stk.
4, 3. pkt.,
efter »gadeinventar gives« ordene: »snarest muligt
og«.
[Sproglig ensretning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af den gældende bestemmelse i telelovens §
13, at teleselskaberne på begæring af politiet skal udlevere
oplysninger, der identificerer en slutbrugers adgang til elek‐
troniske kommunikationsnet eller -tjenester.
Den i
nr. 14
foreslåede ændring af
§ 13
ville ændre be‐
stemmelsen, så udbydere af elektroniske kommunikations‐
net eller -tjenester til slutbrugere på begæring af politiet
skulle udlevere visse oplysninger som led i efterforsknin‐
gen af en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påta‐
le. Oplysningerne ville identificere en slutbrugers adgang
til elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, herunder
oplysninger om, hvilke mobiltelefoner eller andre tilsvaren‐
de kommunikationsapparater, der har været anvendt til et
mobilabonnement, og omvendt. Formålet var dels en præci‐
sering af gældende ret om, at oplysninger kan udleveres på
baggrund af IMEI-nummer, og dels en udvidelse af bestem‐
melsen, så udbyderen også skal udlevere IMEI-nummeret.
EU-Domstolen har den 6. oktober 2020 afsagt dom i de
forenede sager C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du
Net m.fl. og C-520/18, Ordre des barreaux francophones et
germanophone m.fl.
Justitsministeriet studerer nu dommen med henblik på at
vurdere betydningen for den kommende revision af reglerne
om registrering og opbevaring af oplysninger om tele- og in‐
ternettrafik (logning). En revision af retsplejelovens bestem‐
melser herom er på regeringens lovprogram i indeværende
samling.
På den baggrund findes det mest hensigtsmæssigt, at æn‐
dringen af telelovens § 13 foretages sammen med revisionen
af logningsreglerne.
Det foreslås derfor, at den foreslåede nr. 14 udgår af
lovforslaget.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Æn‐
dringen tager højde for, at direktiv 2018/1972/EU indtil vi‐
dere ikke er blevet ændret.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af hen‐
visningen i telelovens § 32, stk. 4, til lovens § 27, stk. 3.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 28, at der indsættes
et nyt stk. 2 i telelovens § 27, hvorefter lovens § 27, stk.
3, bliver lovens § 27, stk. 4. Derfor skal henvisningen i
telelovens § 32, stk. 4, til lovens § 27, stk. 3, ændres til en
henvisning til lovens § 27, stk. 4.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Det er
ikke nødvendigt med en henvisning til § 41 i § 41, stk. 7.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Der
er ikke behov for en ændring af myndighedsangivelsen i
telelovens § 53, idet bestemmelsen nyaffattes i lovforsla‐
gets § 1, nr. 56 med korrekt angivelse af Erhvervsstyrelsen
som den myndighed, der gennemfører tilsyn efter bestem‐
melsen. Endvidere er der med den foreslåede ændring gen‐
nemført en mere præcis angivelse af de steder i §§ 52, 54 og
55, hvor der skal ske ændring af myndighedsangivelsen.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af hen‐
visningen i telelovens § 81, stk. 5, til lovens § 81, stk. 1, nr.
2.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 81, at der indsættes et
nyt nummer 2 i telelovens § 81, stk. 1, hvorefter lovens §
81, stk. 1, nr. 2-4, bliver lovens § 81, stk. 1, nr. 3-5. Derfor
skal henvisningen i telelovens § 81, stk. 5, til lovens § 81,
stk. 1, nr. 2, ændres til en henvisning til lovens § 81, stk. 1,
nr. 3.
L 42 - 2020-21 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
2278336_0003.png
3
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af hen‐
visningen i frekvenslovens § 10, stk. 3, til lovens § 10, stk.
2, nr. 6.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 10, at frekvenslovens
§ 10, stk. 2, nr. 3, ophæves, hvorefter lovens § 10, stk.
2, nr. 4-7, bliver lovens § 10, stk. 2, nr. 3-6. Derfor skal
henvisningen i frekvenslovens § 10, stk. 3, til lovens § 10,
stk. 2, nr. 6, ændres til en henvisning til lovens § 10, stk. 2,
nr. 5.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af hen‐
visningen i frekvenslovens § 12, stk. 3, til lovens § 12, stk.
2, nr. 8.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 15, at frekvenslovens
§ 12, stk. 2, nr. 5, ophæves, hvorefter lovens § 12, stk.
2, nr. 6-9, bliver lovens § 12, stk. 2, nr. 5-8. Derfor skal
henvisningen i frekvenslovens § 12, stk. 3, til lovens § 12,
stk. 2, nr. 8, ændres til en henvisning til lovens § 12, stk. 2,
nr. 7.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er udtryk for en sproglig ensret‐
ning i angivelsen af fristen for, hvornår offentlige myndig‐
heder og andre skal meddele et afslag til en udbyder af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der har an‐
modet om adgang til fysisk infrastruktur og gadeinventar,
der kontrolleres af en offentlig myndighed, eller til gadein‐
ventar, der kontrolleres af andre, med henblik på opsætning
af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde.
Med ændringsforslaget skabes der overensstemmelse
med angivelsen af tidsfristen for, hvornår en offentlig myn‐
dighed eller andre kan afvise en anmodning fra en udbyder
af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester om ad‐
gang til fysisk infrastruktur og gadeinventar, der kontrolleres
af offentlige myndigheder, og om adgang til gadeinventar,
der kontrolleres af andre, i den foreslåede bestemmelse i
mastelovens § 14 a, stk. 2.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring er udtryk for en sproglig ensret‐
ning i angivelsen af fristen for, hvornår offentlige myndighe‐
der, der kontrollerer fysisk infrastruktur og gadeinventar, og
andre, der kontrollerer gadeinventar, skal give en udbyder af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der har an‐
modet herom, adgang til at opsætte trådløse adgangspunkter
med lille rækkevidde på fysisk infrastruktur og gadeinven‐
tar.
Med ændringsforslaget skabes der overensstemmelse
med angivelsen af tidsfristen for, hvornår en offentlig myn‐
dighed eller andre kan afvise en anmodning fra en udbyder
af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester om ad‐
gang til fysisk infrastruktur og gadeinventar, der kontrolleres
af offentlige myndigheder, og om adgang til gadeinventar,
der kontrolleres af andre, i den foreslåede bestemmelse i
mastelovens § 14 a, stk. 2.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2020 og var til
1. behandling den 22. oktober 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væ‐
ret sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministe‐
ren sendte den 28. maj 2020 dette udkast til udvalget, jf.
(20191) KEF alm. del – bilag 317. Den 8. oktober 2020 og
den 15. oktober 2020 sendte klima-, energi- og forsynings‐
ministeren høringssvarene og høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <> skriftli‐
ge henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <> deputa‐
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 14 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva‐
relse, [som ministeren har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Henrik Møller (S) Jesper Petersen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Ruben Kidde (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Signe Munk (SF)
Carl Valentin (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL)
Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Jensen (V)
L 42 - 2020-21 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
2278336_0004.png
4
Tommy Ahlers (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF)
Egil Hulgaard (KF) Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4