Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. november 2020
J nr.
2020-4904
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 28. oktober 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 6 til L42, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål 6
Vil ministeren redegøre for i hvilket omfang lovgivningen, der vedrører ”machine to
machine” (M2M)-reguleringen,
og som vil udgøre en særegen dansk regulering i
EU, skaber ulige konkurrencevilkår for de danske selskaber, samt hvad
omkostningerne for de danske selskaber skønnes at være i forbindelse med
lovgivningen? Det vedrører f.eks., når de foreslåede regler ikke gælder for
udenlandske operatører, som benytter sig af roaming på danske operatørers
netværk, og stadigvæk sælger løsninger i Danmark. Ministeren bedes også
redegøre for, hvad konsekvenserne vil være, hvis man lader den danske
særlovgivning helt udgå af forslaget.
Svar
Jeg kan indledningsvis oplyse, at den foreslåede § 26 a, stk. 1, om en
oplysningspligt om trådløst skift over for slutbrugere for udbydere af machine to
machine-kommunikationstjenester, som indgik i høringsudgaven af lovforslaget,
ikke indgår i det fremsatte lovforslag. Det vurderes, at en sådan bestemmelse om
oplysningspligt ikke ligger inden for rammerne af teledirektivet.
Den foreslåede bestemmelse i telelovens § 26 a, om, at ministeren kan fastsætte
regler om, at udbydere af machine to machine-kommunikationstjenester skal
understøtte, at slutbrugere trådløst kan skifte udbyder, er også justeret i forhold til
høringsudgaven af lovforslaget, hvor det blev foreslået, at ministeren kunne
fastsætte regler om, at udbyderne havde pligt til at sikre trådløst skift af udbydere.
Den foreslåede bestemmelse i telelovens § 26 a er udtryk for en mere direktivnær
implementering af teledirektivet. Bemyndigelsen forventes kun at blive udmøntet,
hvis telebranchen ikke selv indgår en aftale, som sikrer mulighed for trådløst skift af
udbyder.
Det er derfor også først muligt at estimere de erhvervsøkonomiske konsekvenser,
som eventuelle kommende regler vil have, hvis disse regler fastsættes. Eventuelle
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/2
www.kefm.dk