Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 42
Offentligt
2276344_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. november 2020
J nr.
2020-4904
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 28. oktober 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 6 til L42, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål 6
Vil ministeren redegøre for i hvilket omfang lovgivningen, der vedrører ”machine to
machine” (M2M)-reguleringen,
og som vil udgøre en særegen dansk regulering i
EU, skaber ulige konkurrencevilkår for de danske selskaber, samt hvad
omkostningerne for de danske selskaber skønnes at være i forbindelse med
lovgivningen? Det vedrører f.eks., når de foreslåede regler ikke gælder for
udenlandske operatører, som benytter sig af roaming på danske operatørers
netværk, og stadigvæk sælger løsninger i Danmark. Ministeren bedes også
redegøre for, hvad konsekvenserne vil være, hvis man lader den danske
særlovgivning helt udgå af forslaget.
Svar
Jeg kan indledningsvis oplyse, at den foreslåede § 26 a, stk. 1, om en
oplysningspligt om trådløst skift over for slutbrugere for udbydere af machine to
machine-kommunikationstjenester, som indgik i høringsudgaven af lovforslaget,
ikke indgår i det fremsatte lovforslag. Det vurderes, at en sådan bestemmelse om
oplysningspligt ikke ligger inden for rammerne af teledirektivet.
Den foreslåede bestemmelse i telelovens § 26 a, om, at ministeren kan fastsætte
regler om, at udbydere af machine to machine-kommunikationstjenester skal
understøtte, at slutbrugere trådløst kan skifte udbyder, er også justeret i forhold til
høringsudgaven af lovforslaget, hvor det blev foreslået, at ministeren kunne
fastsætte regler om, at udbyderne havde pligt til at sikre trådløst skift af udbydere.
Den foreslåede bestemmelse i telelovens § 26 a er udtryk for en mere direktivnær
implementering af teledirektivet. Bemyndigelsen forventes kun at blive udmøntet,
hvis telebranchen ikke selv indgår en aftale, som sikrer mulighed for trådløst skift af
udbyder.
Det er derfor også først muligt at estimere de erhvervsøkonomiske konsekvenser,
som eventuelle kommende regler vil have, hvis disse regler fastsættes. Eventuelle
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 42 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, i hvilket omfang lovgivningen, der vedrører machine to machine (M2M)-reguleringen, og som vil udgøre en særegen dansk regulering i EU, skaber ulige konkurrencevilkår for de danske selskaber, til klima-, energi- og forsyningsministeren
erhvervsøkonomiske konsekvenser vil afhænge dels af den nærmere udformning
af reglerne dels af den teknologiske udvikling på området.
Eventuelle regler vil finde anvendelse for alle udbydere
danske som europæiske
der udbyder M2M-kommunikationstjenester i Danmark, hvis bestemmelsen
udmøntes. Udbydere, der udbyder M2M-kommunikationstjenester uden for
Danmark, vil ikke være omfattet af bestemmelsen på trods af, at disse M2M-
kommunikationstjenester vil kunne anvendes i Danmark eksempelvis via
permanent roaming. Det skyldes, at disse udbydere ikke er omfattet af telelovens
geografiske anvendelsesområde.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bemyndigelse, at der ved
udformningen af reglerne vil skulle tages højde for udviklingen og reguleringen på
det europæiske marked for M2M-kommunikationstjenester på baggrund af
teledirektivet, ligesom reglerne vil skulle være i overensstemmelse med reglerne
om tjenesteydelsernes fri bevægelighed i EU.
Det er samtidig vigtigt at bemærke, at der ikke er fastsat en bestemt dato for en evt.
udmøntning af den foreslåede bemyndigelse. Telebranchen vil blive inddraget i
processen og i udarbejdelsen af en konkret løsning, hvis det måtte blive relevant at
udmønte bemyndigelsen.
Afsluttende vil jeg bemærke, at den foreslåede bestemmelse i telelovens § 26 a
udspringer af teleforliget, hvor det blev besluttet at gøre det enklere og billigere at
skifte teleselskab for virksomheder og offentlige myndigheder, der anvender M2M-
kommunikationstjenester med henblik på at styrke konkurrencen på markedet.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2