Sundhedsudvalget 2020-21
L 61 Bilag 11
Offentligt
2273087_0001.png
Delivering a Smoke-Free Future
Philip Morris Int.
Foretræde for SUU
Input og kommentarer til L61 – Forslag til Lov om ændring af lov
om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov
om elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love
L 61 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentation fra Philip Morris´ foretræde 3. november 2020
2273087_0002.png
Hvordan sikrer vi at
flere holder op med at
ryge?
Ensartet regulering fastholder danskerne i cigaretforbrug
I dag anvendes tobaksreklamereguleringer ensartet på cigaretter og røgfri produkter,
selv om røgfri produkter er forskellige fra cigaretter og sandsynligvis et klart bedre
alternativ end at fortsætte med at ryge cigaretter. Som en konsekvens af dette, har ca.
en million danske voksne rygere meget begrænset adgang til information om
alternativer, og disse voksne rygere forstår måske ikke, at der findes et bedre valg for
dem end at forsætte med at ryge cigaretter.
Vores nabolande bruger mindre skadelige produkter aktivt i
forebyggelsesindsatsen
Selvom man har indført krav om standardiserede pakker og udstillingsforbud i både
England og Norge, er man nået til den erkendelse, at det er nødvendigt at bruge
mindre skadelige produkter aktivt i kampen mod rygning.
Et eksempel på dette er Norge, hvor regeringens mål er, at tobakspolitikken skal
fremme brugen af skadesreducerende produkter blandt nuværende rygere, der ikke
kan eller ønsker at holde op, samtidig med at tobaksbrug og nikotinafhængighed
blandt børn forhindres. (Helse-
og omsorgsdepartementet, Folkehelsemeldinga —
Gode liv i eit trygt samfunn, 2019)
Anbefaling
Regeringen bør undersøge, hvordan en aktiv brug af mindre skadelige
produkter kan bidrage til at mindske antallet af rygere.
Kampagne udarbejdet af Public Health England, 2018 (Link:
https://youtu.be/uDTkDk0ACgY
)
L 61 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentation fra Philip Morris´ foretræde 3. november 2020
2273087_0003.png
Anbefaling 1:
Ingen forskelsbehandling mellem specialbutikker
Cigar Shop Macanudo
Ecigcenter & Lounge
Heat & Brew
Produkter til salg i butikken
Sælger udelukkende et mindre
skadeligt røgfrit
nikotin/tobaksprodukt
Kunderne opsøger butikken af
egen drift, og kun voksne kan
købe produktet
Giver kunder vejledning i sikker
brug af produktet
Bliver fritaget krav om
udstillingsforbud
Cigarer, piber og pibetobak
NEJ
E-cigaretter
JA
Opvarmet tobak
JA
JA
JA
JA
JA
FRITAGET
JA
FRITAGET
JA
IKKE FRITAGET
L 61 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentation fra Philip Morris´ foretræde 3. november 2020
2273087_0004.png
Anbefaling 1:
Ingen forskelsbehandling mellem specialbutikker
Lovforslagets nuværende udformning
I lovforslaget undtages kun e-cigaret- og pibe/cigar-butikker. Selvom opvarmet tobak ikke appellerer til unge – og selvom opvarmet tobak
teknisk set minder om e-cigaretter – er butikker med opvarmet tobak ikke blevet kategoriseret som specialbutikker.
Unges brug af opvarmet tobak
Specialbutikker for piber/cigarer og e-cigaretter er jf. lovforslaget undtaget lovgivningen, fordi de primært henvender sig til voksne
mennesker. Det samme gør sig gældende for opvarmet tobak. En stikprøve fra online salg viser en meget lav andel af unge brugere. Da
alle online salg kræver Nem-id validering, viser salgsdata, at kun 1,7% var 18, 19 eller 20 år gamle.
Udenlandske myndigheder understøtter dette. IQOS (system til opvarmning af tobak) blev godkendt af den amerikanske
sundhedsmyndighed FDA, bl.a. fordi data tyder på, at unge og ikke-rygere afholder sig fra at benytte produktet. Begrundelsen herfor var
produktets meget høje pris og meget begrænsede udvalg af smage (FDA).
Ifølge
Danskernes Rygevaner 2019
bruger 4% af alle 15-29-årige e-cigaretter daglig eller lejlighedsvist. Til sammenligning er andelen af
danskerne der bruger opvarmet tobak dagligt eller lejlighedsvist kun 0,8% (Antallet af besvarelser i svarkategorierne ”daglig bruger” og
”lejlighedsvis bruger” er mindre end 50 og kan derfor være behæftet med statistisk usikkerhed og skal derfor, ifølge Sundhedsstyrelsen,
fortolkes med det forbehold). Sundhedsstyrelsen har ikke segmenteret brugere af opvarmet tobak på alder.
Anbefaling
Lovforslagets undtagelse for specialbutikker, der sælger e-cigaretter og piber/cigarer bør også gælde butikker, der sælger tilsvarende
sammenlignelige produkter såsom opvarmet tobak.
L 61 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentation fra Philip Morris´ foretræde 3. november 2020
2273087_0005.png
Anbefaling 2:
Online og fysisk salg bør ligestilles
Fysisk købssituation
Lovforslagets nuværende udformning
I den politiske aftale blev det besluttet, at der ”… indføres krav om, at alle
tobaksvarer, e-cigaretter og nikotinprodukter skal være skjult på alle
salgssteder, herunder på internettet, indtil en kunde konkret efterspørger
dem.”
I lovforslaget skærpes dette dog yderligere, da man udelukkende må
fremvise en neutral liste:
”Salgssteder,
herunder på internettet, kan efter anmodning fra køberen
give køberen en liste med neutrale oplysninger om, hvilke tobaksvarer,
tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter der sælges på
salgsstedet og varernes pris”
Anbefaling
Reguleringen af online handel bør afspejle reguleringen af den fysiske
handel – ikke mindst af hensyn til forbrugerbeskyttelse. En kunde bør
derfor, når de har efterspurgt produkterne, have mulighed for at få dem
fremvist. Samtidig bør det være muligt for en hjemmeside at oplyse om
produktets egenskaber, herunder skadevirkning, akkurat som hvis
kunden havde spurgt ekspedienten. På den måde sikres det, at færre vil
købe deres produkter via udenlandske hjemmesider, hvor det fortsat vil
være muligt at blive oplyst om produkterne.
Kunden anmoder om
at for forvist
produktet
Kunden kan se og
stille spørgsmål til
produktet
Kunden kan vælge
hvorvidt det ønsker
at købe produktet
Online købssituation
Kunden kan se en
skriftlig oversigt over
de forskellige
produkter -
Specifikationer mv.
fremgår ikke
Kunden køber
produktet
Kunden modtager
produktet
L 61 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentation fra Philip Morris´ foretræde 3. november 2020
2273087_0006.png
Anbefaling 3:
Producenter skal kunne oplyse om produktets
skadevirkning
Eksempel: Sådan oplyser vi vores kunder om vores
produkt
Lovens nuværende udformning
Ifølge Bekendtgørelse om forbud mod synlig
anbringelse og fremvisning m.v. af tobaksvarer,
tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter §4
Stk. 6, må der ikke forekomme illustrationer, billeder,
farver, logoer, symboler eller andet, der kan give
indtryk af, at tobaksvarer, tobakssurrogater eller
urtebaserede rygeprodukter har en sundhedsgavnlig
effekt, er mindre skadelige end andre produkter eller
har andre gavnlige effekter eller fordele.
Anbefaling
Producenter bør have mulighed for at oplyse om
deres produkters væsentligste egenskaber.
Samtidig bør det være muligt for butikkerne at
videregive informationer om produktets skadevirkning,
hvorved det sikres at forbruger oplyses korrekt om
produktet af den producent, som har ansvaret.
Screenshot fra IQOS’ officielle hjemmeside:
https://dk.iqos.com/da
Formulering i Bekendtgørelse om forbud mod synlig anbringelse
og fremvisning m.v. af tobaksvarer, tobakssurrogater og
urtebaserede rygeprodukter:
§4 Stk. 6. Der må ikke forekomme illustrationer, billeder, farver, logoer, symboler eller
andet, der kan give køber eller besøgende på salgssteder omfattet af stk. 1 indtryk af, at
tobaksvarer, tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter har en sundhedsgavnlig
effekt, er mindre skadelige end andre produkter eller andre gavnlige effekter eller
fordele.