Sundhedsudvalget 2020-21
L 61 Bilag 15
Offentligt
2286414_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMMSB
Koordineret med:
Sagsnr.: 2006204
Dok. nr.: 1474182
Dato: 17-11-2020
Ændringsforslag
til
Forslag til Lov om ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om
tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love
(Udmøntning af national handleplan mod børn og unges rygning)
(L 61)
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af … :
Til § 2
1)
I
nr. 11
æ dres ”, pibetobak og piber” til: ”og pibetobak”.
[Præcisering af at piber ikke omfattes af standardiseringskrav]
2)
Nr. 16
affattes således:
”1 .
I
§ 36, nr. 1,
æ dres ”eller § , stk. og , § a,” til: ”§ , stk. og , §
eller
§ a”, og ”eller § ” æ dres til: ”§ eller § a, stk. ”.
[Lovteknisk ændring]
3)
I
nr. 19
udgår ”eller §
[Lovteknisk ændring]
4)
I
nr. 21
udgår ”æ dres ”§ , stk. ,” til: ”§ , stk. og ,”, efter §
” a, stk. ,” til: ”i dsættes efter ”§ , stk. ”: ”§ a, stk. ,”.
[Korrektion og lovteknisk ændring]
5)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 45, stk. 1, nr. 1,
æ dres ”§
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
6)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 3, stk. 7,
indsættes
efter ”skoler,”: ”kostskoler, efterskoler
og”.
[Sproglig præcisering]
, stk. ,” til: ”§
, stk. og ,”.
, stk. ”, i dsættes:
,”.
a, stk. ,
L 61 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, fra sundheds- og ældreministeren
7)
Nr. 15
affattes således:
”1 .
I
§ 33, stk. 1, nr. 1,
ændres
”eller §
[Korrektion af indsat bestemmelse]
8)
Nr. 18
affattes således:
”18.
I
§ 33, stk. 2,
æ dres ”og §
” til: ”§
og §
a, stk. ”.
” til: ”§
a, stk. , eller §
a, stk. ”.
[Korrektion af indsat bestemmelse og lovteknisk ændring]
9)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 2 b, stk. 1 og 2,
æ dres § a, stk. ” til ” § a, stk. ”.
[Konsekvensændring]
10)
I
nr. 9
indsættes
efter ”§ , § eller § a”: ”, og to steder æ dres ”§ a, stk. ” til: ”§
a, stk. ”.
[Konsekvensændring]
Til § 7
11)
I
stk. 2
æ dres ”,
7-12 og 15-
” til: ”og ”.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12]
12)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke.
”Stk.
3.
Lovens § 2, nr. 8-12 og 15-
Stk. 3-13 bliver herefter stk. 4-14.
[Ændret ikrafttrædelsesdato for dele af lovforslaget]
13)
I
stk. 6
æ dres ”
§ 2,
r. ,
og
” til ”§
2,
r. ,
,
og
”.
, træder i kraft de
. juli
.”
[Bemyndigelse til at sætte straffebestemmelse i kraft]
14)
I
stk. 8,
der bliver stk. 9,
æ dres ” . april
indsættes:
”og ”.
” til ” . juli
”,
og
efter ”§ , r. ”
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12 og overgangsordning for
mærkning af tobakssurrogater]
15)
I
stk. 9,
der bliver stk. 10,
æ dres ” . april
” til ” . juli
”.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12]
Side 2
L 61 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, fra sundheds- og ældreministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af den foreslåede nye § 21 a, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved lovforslaget § 2,
nr. 11, at den, der markedsfører tobaksvarer her i landet, skal sikre, at hver enkeltpakning
og eventuel ydre emballage har en standardiseret udformning. Efter bestemmelsen 2. pkt.
gælder standardiseringskravet dog ikke cigarer, pibetobak og piber.
Piber er ikke at betragte som tobaksvarer og er derfor ikke omfattet af det foreslåede
standardiseringskrav efter den foreslåede § 21 a, stk. 1, 1. pkt. Det er derfor ikke relevant
at nævne piber i undtagelsen til standardiseringskravet, som følger af det foreslåede § 21
a, stk. 1, 2. pkt. 2. pkt. foreslås ændres i overensstemmelse dermed.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk
æ dri g, så opre s i ge og bruge af ”eller” og ko
bliver korrekt. Der er således ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
a
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk ændring, da
he vis i ge til ”eller § ” allerede
fremgår af
den gældende lovtekst. Der er således ikke tale om en indholdsmæssig ændring, men en
lovteknisk rettelse af en dobbelthenvisning.
Til nr. 4
Det følger af lovforslagets § 2. nr. 6, at det foreslås at indsætte et nyt stk. 3 i § 14 i lov om
tobaksvarer m.v., hvorefter tobaksvarer, som ikke er omfattet af lovens § 14, stk. 1, og
urtebaserede rygeprodukter med en anden kendetegnende aroma end tobak og mentol
ikke må markedsføres her i landet. Det følger af lovforslagets § 7, stk. 6, at sundheds- og
ældreministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovforslagets § 2, nr. 6. Dette
vil alene ske når, og såfremt det EU-retlige grundlag er på plads.
Det følger af lovforslagets § 2, nr. 21, bl.a., at med mindre højere straf er forskyldt efter
den øvrige lovgivning, straffes med bøde den der overtræder forbuddet mod
kendetegnende aromaer som forslået i § 14, stk. 3.
Da det med lovforslagets § 7, stk. 6 foreslås, at sundheds- og ældreministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden af forbuddet mod kendetegnende aromaer efter § 14, stk. 3,
foreslås det, at bestemmelsen som konsekvens heraf udgår af den foreslåede ændring af
straffebestemmelsen i § 45, stk. 1, nr. 1 i lov om tobaksvarer, som affattet i lovforslagets §
2, nr. 21, idet bødestraf først skal kunne ifaldes, når og såfremt sundheds- og
ældreministeren sætter den foreslåede § 14, stk. 3, i kraft.
Til nr. 5
Det følger af lovforslagets § 2. nr. 6, at det foreslås at indsætte et nyt stk. 3 i § 14,
hvorefter tobaksvarer, som ikke er omfattet af lovens § 14, stk. 1, og urtebaserede
rygeprodukter med en anden kendetegnende aroma end tobak og mentol ikke må
markedsføres her i landet. Det følger af lovforslagets § 7, stk. 6, at sundheds- og
ældreministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovforslagets § 2, nr. 6. Dette
vil alene ske når, og såfremt det EU-retlige grundlag er på plads.
Overtrædelse af det foreslåede § 14, stk. 3, er med lovforslagets § 2, nr. 21 foreslået
bødepålagt efter § 45, stk. 1, nr. 1, i lov om tobaksvarer m.v. Da det foreslås,
at
Side 3
L 61 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, fra sundheds- og ældreministeren
sundheds- og ældreministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 14, stk. 3,
foreslås det, at ministeren som konsekvens heraf også skal kunne sætte bestemmelse om
bødestraf for overtrædelse af bestemmelsen i kraft. Dette forudsætter af lovtekniske
grunde, at muligheden for strafpålæggelse fastsættes i en selvstændig
ændringsbestemmelse, som sundheds- og ældreministeren vil kunne sætte i kraft samtidig
med den foreslåede § 14, stk. 3.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 21, foreslås overtrædelse af
bestemmelsen bl.a. strafpålagt med henblik på at sikre, at kendetegnende aromaer ikke
kan påvirke forbrugsmønstrene af tobaksvarer og urtebaserede rygeprodukter i en negativ
retning set ud fra et sundhedsperspektiv. Det forudsættes, at overtrædelse af den
foreslåede § 14, stk. 3, i førstegangstilfælde som udgangspunkt straffes med bøde på
10.000 kr. I andengangstilfælde og i tredjegangstilfælde forudsættes bøderne udmålt til
henholdsvis 20.000 kr. og 40.000 kr.
Til nr. 6
I § 3, stk. 1, nr. 1, i lov om elektroniske cigaretter m.v. anføres, at det ikke er tilladt at
anvende elektroniske cigaretter med eller uden nikotin i eller på børneinstitutioner,
skoler, kostskoler, efterskoler, institutioner med udbud af 3-årige gymnasiale
ungdomsuddannelser, opholdssteder og lign., der har optaget børn og unge under 18 år,
jf. dog stk. 2 og 3,
Det foreslås med lovforslagets § 3, nr. 3, at der indsættes et nyt § 3, stk. 7, hvorefter
sundheds-og ældreministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilke skoler,
ungdomsuddannelser, der er omfattet af § 3, stk. 1, nr. 1.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte nærmere regler om, hvilke skoler, kostskoler, efterskoler og
ungdomsuddannelser, der er omfattet af § 3, stk. 1, nr. 1.
Det foreslås, at opremsningen i den foreslåede § 3, stk. 7, udvides med kostskoler og
efterskoler. Der er alene tale om en sproglig præcisering, så lovtekst og bemærkninger
stemmer overens.
Til nr. 7
Der er tale om korrektion af en foreslået indsat bestemmelse, idet det i lovforslaget
fejlagtigt er anført, at der i lovens § 33, stk.1, nr. 1, skal indsættes en henvisning til lovens
§ 15 a, stk. 1. Dette er ikke tilfældet og beskrives heller ikke i bemærkningerne til
bestemmelsen. Der er således ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 8
Der er tale om korrektion af en foreslået indsat bestemmelse, idet det i lovforslaget
fejlagtigt er anført, at der i lovens § 33, stk. 2, skal indsættes en henvisning til lovens § 15
a, stk. 2. Dette er ikke tilfældet og beskrives heller ikke i bemærkningerne til
bestemmelsen.
Der er desuden tale om en lovtekniks ændring, så opremsningen af de indsatte
bestemmelser står korrekt.
Der er således ikke tale om indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 9 og 10
Side 4
L 61 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, fra sundheds- og ældreministeren
Med lovforslagets § 4, nr. 7, foreslås i § 2 a i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år, indsat efter stk. 4 et nyt stykke 5. Dermed bliver stk. 5 til stk. 6.
Der henvises til det nuværende § 2 a, stk. 5, i lovens § 2 b, stk. 1 og 2 og to steder i lovens
§ 5, stk. 1. Henvisningerne er ikke blevet konsekvensrettet til § 2 a, stk. 6, som følge af
lovforslagets § 4, nr. 7.
Der er således tale om konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 4, nr. 7, uden
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i nr. 12 foreslås, at
ikrafttrædelsesdatoen for reglerne om standardisering af tobaksvarer, som affattet ved
lovforslagets § 2, nr. 11, standardisering af urtebaserede rygeprodukter, som affattet ved
lovforslagets § 2, nr. 15, samt sundhedsadvarsler og mærkning af tobakssurrogater, som
affattet ved lovforslagets § 2, nr. 9 og 12, udskydes fra den 1.april 2021 til den 1. juli 2021.
Til nr. 12
Det foreslås, at ikrafttrædelsen af reglerne om standardisering af tobaksvarer, som
affattet ved lovforslagets § 2, nr. 11, standardisering af urtebaserede rygeprodukter, som
affattet ved lovforslagets § 2, nr. 15, samt sundhedsadvarsler og mærkning af
tobakssurrogater, som affattet ved lovforslagets § 2, nr. 9 og 12, udskydes fra den 1.april
2021 til den 1. juli 2021.
Med forslaget imødekommes ønske fra industrien om at give producenterne yderligere tid
til at omstille deres produktionsapparat til de nye standardiserings- og mærkningskrav.
Hermed vil det være muligt at fremstille tobaksvarer og urtebaserede rygeprodukter uden
standardiseret pakning samt tobakssurrogater uden sundhedsadvarsler og øvrig mærkning
til det danske marked frem til den 1. juli 2021. At produktet er fremstillet vil sige, at det er
færdigfabrikeret og klar til distribution.
En ikrafttrædelsesdato den 1. juli 2021 falder sammen med det planlagte kommende
mærkningskrav på cigaretpakkerne, som følger af artikel 7 stk. 2 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2019/904 om reduktion af visse plastikprodukters miljøpåvirkning
(engangsplastikdirektivet), hvor der alligevel skal ske en ændring af pakkerne.
Medlemsstaterne skal sikre, at det vedtagne mærke påføres produkter, der markedsføres
efter den 3. juli 2021.
Forslaget ændrer ikke på, at det vil være lovligt at markedsføre lagervarer fremstillet før
den 1. juli 2021 frem til den 1. april 2022. Det betyder, at gamle pakker af tobaksvarer
eller urtebaserede rygeprodukter samt tobakssurrogater, der ikke lever op til og er
fremstillet før de nye standardiserings- og mærkningskrav træder i kraft den 1. juli 2021,
ikke må markedsføres fra den 1. april 2022. At produktet er fremstillet vil sige, at det er
færdigfabrikeret og klar til distribution.
Til nr. 13
Det følger af lovforslagets § 2. nr. 6, at det bl.a. foreslås at indsætte et nyt stk. 3 i § 14, i
lov om tobaksvarer m.v., hvorefter tobaksvarer, som ikke er omfattet af lovens § 14, stk.
1, og urtebaserede rygeprodukter med en anden kendetegnende aroma end tobak og
mentol ikke må markedsføres her i landet. Det følger af lovforslagets § 7, stk. 6, at
sundheds- og ældreministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovforslagets §
2, nr. 6. Dette vil alene ske når, og såfremt det EU-retlige grundlag er på plads.
Side 5
L 61 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, fra sundheds- og ældreministeren
Da det foreslås, at sundheds- og ældreministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse
af § 14, stk. 3, skal ministeren som konsekvens heraf også skulle kunne sætte
bestemmelsen i § 45, stk.1, nr. 1, i lov om tobaksvarer m.v. om bødestraf for overtrædelse
af bestemmelsen i kraft.
Det foreslås derfor, at sundheds- og ældreministeren fastsætter tidspunktet for, hvornår
udvidelsen af bestemmelsen i § 45, stk. 1, nr. 1, i lov om tobaksvarer, til også at omfatte
overtrædelse af det foreslåede forbud kendetegnende aroma i andre tobaksvarer end
cigaretter og rulletobak, skal sættes i kraft.
Til nr. 14
Der er for det første tale om en konsekvensændring som følge af, at det i nr. 12 bl.a.
foreslås, at ikrafttrædelsesdatoen for reglerne sundhedsadvarsler og mærkning af
tobakssurrogater, som affattet ved lovforslagets § 2, nr. 9 og 12, udskydes fra den 1. april
2021 til den 1. juli 2021.
Der er for det andet tale om, at den foreslåede overgangsordning i lovforslagets § 7, stk. 8
for sundhedsadvarsler på tobakssurrogater, som affattet med lovforslagets § 2, nr. 9,
foreslås udvidet til også at omfatte de øvrige mærkningskrav på tobakssurrogater, som
fastsættes efter den foreslåede § 22 c, som affattet i lovforslagets § 2, nr. 12.
De nærmere regler om sundhedsadvarsler samt mærkning af og emballage på
tobakssurrogater udmøntes i samlet bekendtgørelse.
Til nr. 15
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i nr. 12 bl.a. foreslås, at
ikrafttrædelsesdatoen for reglerne standardiserede tobaksvarer og urtebaserede
rygeprodukter, som affattet ved lovforslagets § 2, nr. 11 og 15, udskydes fra den 1. april
2021 til den 1. juli 2021.
Side 6