Sundhedsudvalget 2020-21
L 61 Bilag 16
Offentligt
2287145_0001.png
Til lovforslag nr.
L 61
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 0. november 2020
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om
tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love
(Udmøntning af national handleplan mod børn og unges rygning)
[af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 19 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 1, 2, 14 og 16. Sundheds- og ældreministeren har
stillet ændringsforslag nr. 3-13, 15 og 17-19.
2. Indstillinger
[Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, SF, EL, KF og Susanne
Zimmer (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse.
]
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I det under
nr. 12
foreslåede
§ 5 a, stk. 1
indsættes efter
»forbudt«: »indtil en kunde konkret efterspørger dem«.
[Mulighed for at fremvise tobaksprodukter efter konkret fo‐
respørgsel herunder på internettet]
2)
I det under
nr. 12
foreslåede
§ 5 a, stk. 2
indsættes efter
»pibetobak,«: »opvarmet tobak«.
[Opvarmet tobak omfattes af undtagelsen mod fremvisning]
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 2
3)
I
nr. 11
ændres », pibetobak og piber« til: »og pibeto‐
bak«.
[Præcisering af at piber ikke omfattes af standardiserings‐
krav]
4)
Nr. 16
affattes således:
»16.
I
§ 36, nr. 1,
ændres »eller § 20, stk. 1 og 2, § 22 a,« til:
»§ 20, stk. 1 og 2, § 21 a, stk. 1, eller § 22 a«, og »eller §
21« ændres til: »§ 21 eller § 21 a, stk. 2«.«
[Lovteknisk ændring]
5)
I
nr. 19
udgår »eller § 37,«.
[Lovteknisk ændring]
6)
I
nr. 21
ændres »ændres »§ 14, stk. 1,« til: »§ 14, stk. 1
og 3,«, efter »§ 19, stk. 1,« indsættes: »§ 19 a, stk. 1,«, til:
»indsættes efter »§ 19, stk. 1,«: »§ 19 a, stk. 1,«.
[Korrektion og lovteknisk ændring]
7)
Efter
nr. 21
indsættes som nyt nummer:
DokumentId
Journalnummer
L 61 - 2020-21 - Bilag 16: Udkast til betænkning
2287145_0002.png
2
»01.
I § 45, stk. 1, nr. 1, ændres »§ 14, stk. 1,« til: »§ 14, stk.
1 og 3,«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
8)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 3, stk. 7,
indsættes efter
»skoler,«: »kostskoler, efterskoler og«.
[Sproglig præcisering]
9)
Nr. 15
affattes således:
»15.
I
§ 33, stk. 1, nr. 1,
ændres »eller § 17« til: »§ 17, § 18
a, stk. 1, eller § 25 a, stk. 1«.«
[Korrektion af indsat bestemmelse]
10)
Nr. 18
affattes således:
»18.
I
§ 33, stk. 2,
ændres »og § 18« til: »§ 18 og § 18 a, stk.
4«.«
[Korrektion af indsat bestemmelse og lovteknisk ændring]
Til § 4
11)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2 b, stk. 1 og 2,
ændres »§ 2 a, stk. 5« til: »§ 2 a,
stk. 6«.«
[Konsekvensændring]
12)
I
nr. 9
indsættes efter »§ 1, § 2 eller § 2 a«: », og to
steder ændres »§ 2 a, stk. 5« til: »§ 2 a, stk. 6«.
[Konsekvensændring]
Til § 7
13)
I
stk. 2
ændres », 7-12 og 15-22« til: »og 7«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 15]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
14)
I
stk. 2
ændres datoen »1. april 2021« til: »1. januar
2022«.
[Udsættelse af ikrafttrædelsesdatoen]
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af <>:
15)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke.
»Stk. 3.
Lovens § 2, nr. 8-12 og 15-22, træder i kraft den
1. juli 2021.«
Stk. 3-13 bliver herefter stk. 4-14.
[Ændret ikrafttrædelsesdato for dele af lovforslaget]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
16)
I
stk. 4
ændres datoen »1. oktober 2021« til: »1. janu‐
ar 2022«.
[Udsættelse af ikrafttrædelsesdatoen]
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af <>:
17)
I
stk. 6
ændres »§ 2, nr. 6, 13 og 14« til: »§ 2, nr. 6,
13, 14 og 01«.
[Bemyndigelse til at sætte straffebestemmelse i kraft]
18)
I
stk. 8,
der bliver stk. 9, ændres »1. april 2021« til:
»1. juli 2021«, og efter »§ 2, nr. 9« indsættes: »og 12«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 15 og
overgangsordning for mærkning af tobakssurrogater]
19)
I
stk. 9,
der bliver stk. 10, ændres »1. april 2021« til:
»1. juli 2021«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 15]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af »Aftale: national handleplan mod børn og
unges rygning«, at »Aftalepartierne er enige om, at børn og
unge ikke skal kunne møde tobaksvarer, e-cigaretter og ni‐
kotinprodukter på salgssteder eller gennem anden promove‐
ring. Derfor indføres krav om, at alle tobaksvarer, e-cigaret‐
ter og nikotinprodukter skal være skjult på alle salgssteder,
herunder på internettet, indtil en kunde konkret efterspørger
dem.«
Med ændringsforslaget ønskes bestemmelsen præciseret,
så det fremgår, at en tobaksvare kan fremvises efter konkret
efterspørgsel både i fysiske butikker og på internettet.
Til nr. 2
Det foreslås, at omfatte opvarmet tobak af undtagelsen
mod fremvisning da opvarmet tobak – i lighed med pibeto‐
bak og cigarer – har en meget begrænset appel til børn og
unge.
Til nr. 3
Det fremgår af den foreslåede nye § 21 a, stk. 1, 1. pkt.,
som affattet ved lovforslaget § 2, nr. 11, at den, der mar‐
kedsfører tobaksvarer her i landet, skal sikre, at hver enkelt‐
pakning og eventuel ydre emballage har en standardiseret
udformning. Efter bestemmelsen 2. pkt. gælder standardise‐
ringskravet dog ikke cigarer, pibetobak og piber.
Piber er ikke at betragte som tobaksvarer og er derfor ik‐
ke omfattet af det foreslåede standardiseringskrav efter den
foreslåede § 21 a, stk. 1, 1. pkt. Det er derfor ikke relevant
at nævne piber i undtagelsen til standardiseringskravet, som
følger af det foreslåede § 21 a, stk. 1, 2. pkt. 2. pkt. foreslås
ændres i overensstemmelse dermed.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk ændring, så opremsningen
og brugen af »eller« og komma bliver korrekt. Der er såle‐
des ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring, da henvisningen til
»eller § 37« allerede fremgår af den gældende lovtekst. Der
er således ikke tale om en indholdsmæssig ændring, men en
lovteknisk rettelse af en dobbelthenvisning.
L 61 - 2020-21 - Bilag 16: Udkast til betænkning
2287145_0003.png
3
Til nr. 6
Det følger af lovforslagets § 2, nr. 6, at det foreslås at
indsætte et nyt stk. 3 i § 14 i lov om tobaksvarer m.v., hvor‐
efter tobaksvarer, som ikke er omfattet af lovens § 14, stk. 1,
og urtebaserede rygeprodukter med en anden kendetegnende
aroma end tobak og mentol ikke må markedsføres her i
landet. Det følger af lovforslagets § 7, stk. 6, at sundheds-
og ældreministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse
af lovforslagets § 2, nr. 6. Dette vil alene ske når, og såfremt
det EU-retlige grundlag er på plads.
Det følger af lovforslagets § 2, nr. 21, bl.a., at med min‐
dre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning,
straffes med bøde den der overtræder forbuddet mod kende‐
tegnende aromaer som forslået i § 14, stk. 3.
Da det med lovforslagets § 7, stk. 6 foreslås, at sundheds-
og ældreministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
forbuddet mod kendetegnende aromaer efter § 14, stk. 3,
foreslås det, at bestemmelsen som konsekvens heraf udgår
af den foreslåede ændring af straffebestemmelsen i § 45, stk.
1, nr. 1 i lov om tobaksvarer, som affattet i lovforslagets § 2,
nr. 21, idet bødestraf først skal kunne ifaldes, når og såfremt
sundheds- og ældreministeren sætter den foreslåede § 14,
stk. 3, i kraft.
Til nr. 7
Det følger af lovforslagets § 2, nr. 6, at det foreslås at
indsætte et nyt stk. 3 i § 14, hvorefter tobaksvarer, som
ikke er omfattet af lovens § 14, stk. 1, og urtebaserede ryge‐
produkter med en anden kendetegnende aroma end tobak
og mentol ikke må markedsføres her i landet. Det følger af
lovforslagets § 7, stk. 6, at sundheds- og ældreministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovforslagets §
2, nr. 6. Dette vil alene ske når, og såfremt det EU-retlige
grundlag er på plads.
Overtrædelse af det foreslåede § 14, stk. 3, er med lovfor‐
slagets § 2, nr. 21 foreslået bødepålagt efter § 45, stk. 1, nr.
1, i lov om tobaksvarer m.v. Da det foreslås, at sundheds- og
ældreministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af §
14, stk. 3, foreslås det, at ministeren som konsekvens heraf
også skal kunne sætte bestemmelse om bødestraf for over‐
trædelse af bestemmelsen i kraft. Dette forudsætter af lov‐
tekniske grunde, at muligheden for strafpålæggelse fastsæt‐
tes i en selvstændig ændringsbestemmelse, som sundheds-
og ældreministeren vil kunne sætte i kraft samtidig med den
foreslåede § 14, stk. 3.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets §
2, nr. 21, foreslås overtrædelse af bestemmelsen bl.a. straf‐
pålagt med henblik på at sikre, at kendetegnende aromaer
ikke kan påvirke forbrugsmønstrene af tobaksvarer og urte‐
baserede rygeprodukter i en negativ retning set ud fra et
sundhedsperspektiv. Det forudsættes, at overtrædelse af den
foreslåede § 14, stk. 3, i førstegangstilfælde som udgangs‐
punkt straffes med bøde på 10.000 kr. I andengangstilfælde
og i tredjegangstilfælde forudsættes bøderne udmålt til hen‐
holdsvis 20.000 kr. og 40.000 kr.
Til nr. 8
I § 3, stk. 1, nr. 1, i lov om elektroniske cigaretter m.v.
anføres, at det ikke er tilladt at anvende elektroniske ciga‐
retter med eller uden nikotin i eller på børneinstitutioner,
skoler, kostskoler, efterskoler, institutioner med udbud af
3-årige gymnasiale ungdomsuddannelser, opholdssteder og
lign., der har optaget børn og unge under 18 år, jf. dog stk. 2
og 3,
Det foreslås med lovforslagets § 3, nr. 3, at der indsættes
et nyt § 3, stk. 7, hvorefter sundheds-og ældreministeren kan
fastsætte nærmere regler om, hvilke skoler, ungdomsuddan‐
nelser, der er omfattet af § 3, stk. 1, nr. 1.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at
sundheds- og ældreministeren kan fastsætte nærmere regler
om, hvilke skoler, kostskoler, efterskoler og ungdomsuddan‐
nelser, der er omfattet af § 3, stk. 1, nr. 1.
Det foreslås, at opremsningen i den foreslåede § 3, stk.
7, udvides med kostskoler og efterskoler. Der er alene tale
om en sproglig præcisering, så lovtekst og bemærkninger
stemmer overens.
Til nr. 9
Der er tale om korrektion af en foreslået indsat bestem‐
melse, idet det i lovforslaget fejlagtigt er anført, at der i
lovens § 33, stk. 1, nr. 1, skal indsættes en henvisning til
lovens § 15 a, stk. 1. Dette er ikke tilfældet og beskrives hel‐
ler ikke i bemærkningerne til bestemmelsen. Der er således
ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 10
Der er tale om korrektion af en foreslået indsat bestem‐
melse, idet det i lovforslaget fejlagtigt er anført, at der i
lovens § 33, stk. 2, skal indsættes en henvisning til lovens §
15 a, stk. 2. Dette er ikke tilfældet og beskrives heller ikke i
bemærkningerne til bestemmelsen.
Der er desuden tale om en lovteknisk ændring, så op‐
remsningen af de indsatte bestemmelser står korrekt.
Der er således ikke tale om indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 11 og 12
Med lovforslagets § 4, nr. 7, foreslås i § 2 a i lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18
år, indsat efter stk. 4 et nyt stykke 5. Dermed bliver stk. 5 til
stk. 6.
Der henvises til det nuværende § 2 a, stk. 5, i lovens § 2
b, stk. 1 og 2 og to steder i lovens § 5, stk. 1. Henvisninger‐
ne er ikke blevet konsekvensrettet til § 2 a, stk. 6, som følge
af lovforslagets § 4, nr. 7.
Der er således tale om konsekvensændringer som følge af
lovforslagets § 4, nr. 7, uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 13
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at
det i nr. 15 foreslås, at ikrafttrædelsesdatoen for reglerne om
standardisering af tobaksvarer, som affattet ved lovforslagets
§ 2, nr. 11, standardisering af urtebaserede rygeprodukter,
som affattet ved lovforslagets § 2, nr. 15, samt sundhedsad‐
varsler og mærkning af tobakssurrogater, som affattet ved
L 61 - 2020-21 - Bilag 16: Udkast til betænkning
2287145_0004.png
4
lovforslagets § 2, nr. 9 og 12, udskydes fra den 1.april 2021
til den 1. juli 2021.
Til nr. 14 og 16
I det udkast til lovforslag, der blev sendt i offentlig
høring i januar 2020, havde producenterne 6 måneder til
produktionsomstilling af tobaksvarer. Lovforslaget blev ud‐
skudt idet Sundheds- og Ældreministeriet ikke havde fået
lovforslaget notificeret tidsnok. I det lovforslag, der nu er
fremsat, har producenterne kun tre måneder til produktions‐
omstilling af tobaksvarer, da produktionsomstilling af pak‐
kedesign træder i kraft 1. april 2021. Det vil sige, at produ‐
centerne straffes, fordi ministeriet og ministeren var nødt til
at udskyde lovforslaget for at overholde EU-processerne.
Dertil skal det nævnes, at producenterne i forbindelse
med de seneste tre ændringer i pakkedesign af tobaksvarer i
2008, 2011 og 2016 har haft 11-12 måneder til produktions‐
omstilling. Det fremgår af aftaleteksten bag lovforslaget, at
forligspartierne er enige om, at »Standardiseringen indføres
hurtigst muligt, idet der dog gives rimelig tid til omstilling
af produktionsapparat hos producenterne og afvikling af va‐
relager hos forhandlerne. En tilsvarende proces blev anvendt
ved den seneste ændring af pakkerne med bl.a. større billed‐
advarsler.«
Dette ændringsforslag har til formål at sikre producenter‐
ne rimelig tid til en væsentlig produktionsomstilling, jf. afta‐
leteksten, som et flertal i Folketinget står bag. Producenterne
bør ikke straffes for ministeriets håndtering af en EU-notifi‐
kation, og det bør derfor sikres, at producenterne får 11-12,
måneder som aftalt, til produktionsomstilling, jf. tidligere
lovændringer.
Forslagsstillerne er bekendt med, at sundheds- og ældre‐
ministeren har indvilliget i at udarbejde et ændringsforslag,
hvor ikrafttrædelsesdatoen af produktionsomstillingen ryk‐
kes fra 1. april 2021 til 1. juli 2021, men standstill-perioden
for bekendtgørelserne, der reelt skal implementere ændrin‐
gerne i pakkedesign, udløber først 31. december 2020. Des‐
uden er der overvejende sandsynlighed for at standstill-pe‐
rioden for bekendtgørelserne udskydes til 31. marts 2021,
som tilfældet med lovforslaget. Det vil i så fald betyde, at
producenterne kun får tre måneder til produktionsomstilling,
hvilket ikke anses som rimelig tid, jf. aftaleteksten bag lov‐
forslaget.
Endelig skal det bemærkes, at ændringsforslaget ikke
får konsekvenser for, hvornår de nye pakker kommer i han‐
del. Det er alene et spørgsmål om, at producenterne får mere
tid til produktionsomstilling.
Til nr. 15
Det foreslås, at ikrafttrædelsen af reglerne om standardi‐
sering af tobaksvarer, som affattet ved lovforslagets § 2, nr.
11, standardisering af urtebaserede rygeprodukter, som affat‐
tet ved lovforslagets § 2, nr. 15, samt sundhedsadvarsler og
mærkning af tobakssurrogater, som affattet ved lovforslagets
§ 2, nr. 9 og 12, udskydes fra den 1.april 2021 til den 1. juli
2021.
Med forslaget imødekommes ønske fra industrien om at
give producenterne yderligere tid til at omstille deres pro‐
duktionsapparat til de nye standardiserings- og mærknings‐
krav. Hermed vil det være muligt at fremstille tobaksva‐
rer og urtebaserede rygeprodukter uden standardiseret pak‐
ning samt tobakssurrogater uden sundhedsadvarsler og øvrig
mærkning til det danske marked frem til den 1. juli 2021. At
produktet er fremstillet vil sige, at det er færdigfabrikeret og
klar til distribution.
En ikrafttrædelsesdato den 1. juli 2021 falder sammen
med det planlagte kommende mærkningskrav på cigaretpak‐
kerne, som følger af artikel 7 stk. 2 i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2019/904 om reduktion af visse plastik‐
produkters miljøpåvirkning (engangsplastikdirektivet), hvor
der alligevel skal ske en ændring af pakkerne. Medlemssta‐
terne skal sikre, at det vedtagne mærke påføres produkter,
der markedsføres efter den 3. juli 2021.
Forslaget ændrer ikke på, at det vil være lovligt at mar‐
kedsføre lagervarer fremstillet før den 1. juli 2021 frem til
den 1. april 2022. Det betyder, at gamle pakker af tobaksva‐
rer eller urtebaserede rygeprodukter samt tobakssurrogater,
der ikke lever op til og er fremstillet før de nye standardi‐
serings- og mærkningskrav træder i kraft den 1. juli 2021,
ikke må markedsføres fra den 1. april 2022. At produktet
er fremstillet vil sige, at det er færdigfabrikeret og klar til
distribution.
Til nr. 17
Det følger af lovforslagets § 2, nr. 6, at det bl.a. foreslås
at indsætte et nyt stk. 3 i § 14, i lov om tobaksvarer m.v.,
hvorefter tobaksvarer, som ikke er omfattet af lovens § 14,
stk. 1, og urtebaserede rygeprodukter med en anden kende‐
tegnende aroma end tobak og mentol ikke må markedsføres
her i landet. Det følger af lovforslagets § 7, stk. 6, at sund‐
heds- og ældreministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræ‐
delse af lovforslagets § 2, nr. 6. Dette vil alene ske når, og
såfremt det EU-retlige grundlag er på plads.
Da det foreslås, at sundheds- og ældreministeren fast‐
sætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 14, stk. 3, skal
ministeren som konsekvens heraf også skulle kunne sætte
bestemmelsen i § 45, stk.1, nr. 1, i lov om tobaksvarer m.v.
om bødestraf for overtrædelse af bestemmelsen i kraft.
Det foreslås derfor, at sundheds- og ældreministeren fast‐
sætter tidspunktet for, hvornår udvidelsen af bestemmelsen i
§ 45, stk. 1, nr. 1, i lov om tobaksvarer, til også at omfatte
overtrædelse af det foreslåede forbud kendetegnende aroma
i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak, skal sættes i
kraft.
Til nr. 18
Der er for det første tale om en konsekvensændring som
følge af, at det i nr. 12 bl.a. foreslås, at ikrafttrædelsesdatoen
for reglerne sundhedsadvarsler og mærkning af tobakssurro‐
gater, som affattet ved lovforslagets § 2, nr. 9 og 12, udsky‐
des fra den 1. april 2021 til den 1. juli 2021.
Der er for det andet tale om, at den foreslåede overgangs‐
ordning i lovforslagets § 7, stk. 8 for sundhedsadvarsler på
tobakssurrogater, som affattet med lovforslagets § 2, nr. 9,
foreslås udvidet til også at omfatte de øvrige mærkningskrav
L 61 - 2020-21 - Bilag 16: Udkast til betænkning
2287145_0005.png
5
på tobakssurrogater, som fastsættes efter den foreslåede § 22
c, som affattet i lovforslagets § 2, nr. 12.
De nærmere regler om sundhedsadvarsler samt mærkning
af og emballage på tobakssurrogater udmøntes i samlet be‐
kendtgørelse.
Til nr. 19
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det
i nr. 15 bl.a. foreslås, at ikrafttrædelsesdatoen for reglerne
standardiserede tobaksvarer og urtebaserede rygeprodukter,
som affattet ved lovforslagets § 2, nr. 11 og 15, udskydes fra
den 1. april 2021 til den 1. juli 2021.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2020 og var
til 1. behandling den 20. oktober 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <5> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
24. januar 2020 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del
– bilag 186 (folketingsåret 2019-20). Den 8. oktober 2020
sendte sundheds- og ældreministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 15 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 8 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 deputa‐
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 74 spørgsmål
til sundheds- og ældreministeren til skriftlig besvarelse,
[som ministeren har besvaret].
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Daniel Toft Jakobsen (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL)
Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (UFG) Jane Heitmann (V)
fmd.
Ellen Trane Nørby (V) Hans Andersen (V)
Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4