Sundhedsudvalget 2020-21
L 61 Bilag 5
Offentligt
2266492_0001.png
Til medlemmerne af
Sundheds- og Ældreudvalget
Folketinget
Den 22. oktober 2020
Vedr.: Unødvendigt byrdefulde elementer i L 61
Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd (DSK) er med i Tobakspartnerskabet og Røgfri
Fremtid. Vi har afgivet positive høringssvar og glæder os over, at man politisk gennemfører
en række tiltag, der har været anbefalet af dagligvarehandlen som f.eks. obligatorisk udstil-
lingsforbud, røgfri skoletid og fokus på øget håndhævelse.
Vi vil henlede Udvalgets opmærksomhed på to uhensigtsmæssige dele af lovforslaget, der
samtidig er unødvendigt byrdefulde for forhandlerne. Disse kan nemt ændres uden at beskyt-
telsen af børn og unge sættes på spil, og uden at bryde aftaleteksten.
1. Kravet om, at der ikke længere må skiltes med salgsaldersgrænser for tobak
Dette krav betyder, at skilte hos over 7.200 fysiske forhandlere skal tages ned og erstattes af
nye, da der stadig skal skiltes med salgsaldersgrænser for f.eks. alkohol og håndkøbsmedicin.
Det sker kun 2 år efter, at de samme 7.200 forhandlere blev bedt om at udskifte alle deres
egne skilte med Sundhedsstyrelsens blå skilte med samme tekst. Der er i dag krav om, at bu-
tikkerne kun må anvende det skiltemateriale, der stilles til rådighed af Sundhedsstyrelsen,
hvorfor opretholdelse af status quo ikke medføre reklameeffekt af tobaksprodukter.
Efter vores opfattelse går lovforslaget på dette punkt længere end den politiske aftale. I afta-
leteksten fremgår det, at det skal vurderes, om skiltene om salgsaldersgrænser i sig selv kan
gør opmærksom på produkterne. Der er os bekendt ingen forskningsresultater eller anden
dokumentation for, at Sundhedsstyrelsens skilte med salgsaldersgrænser skulle få unge til at
ryge. Tværtimod mener vi, at det er et klogt signal at give, at rygning er for voksne.
Vi frygter også, at den manglende skiltning med salgsaldersgrænser kan føre til konflikter for
personalet ved kassen, da disse stadig er forpligtet til at bede om ID, hvis de er det mindste i
tvivl om en kundes alder. Det kan være svært at vurdere alder og et ønske om at vise ID kan
opfattes som provokerende, hvis der ikke er skiltet med det.
Vi opfordrer derfor til at fortsætte med uændrede skilteregler, nemlig krav om brug af Sund-
hedsstyrelsens skiltemateriale. Dog så vi gerne tilføjet, at det udover blå skilte også var muligt
at bruge skilte i neutrale sort-hvide farver.
Side 1/2
L 61 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 22/10-20 fra Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd
2. De detaljerede krav til virksomhedernes hjemmesider er unødvendigt byrde-
fulde og dyre.
I udkastet til bekendtgørelse om forbud mod synlig anbringelse af tobak m.v. stilles detalje-
rede krav om at bruge en specifik skrifttype (Times New Roman), skriftstørrelse (pitch 12),
farver, baggrund m.m. Hensigten, som vi bakker op om, er at forhindre reklame af tobaks-
produkter. Men så detaljerede krav griber helt unødvendigt ind i netbutikkernes måde at op-
bygge deres hjemmeside på. Resultatet vil faktisk blive det modsatte, nemlig at den del af
hjemmesiden vil afvige fra resten og dermed blive mere synlig.
Det centrale bør ikke være om der bruges Times New Roman i varebeskrivelserne, men at po-
tentielle kunder kun møder tobakken når de aktivt efterspørger den, og at der i øvrigt ikke
reklameres med tobakken herunder at billeder af emballagen naturligvis ikke er synlig.
Med venlig hilsen
Lone Rasmussen
Markedschef
Dansk Erhverv
Claus Bøgelund Nielsen
Vicedirektør
De Samvirkende Købmænd
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.2/2