Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2280219_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-11-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 2006204
Dok. nr.: 1430899
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 14 (L 61) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 14:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan ministeren finder, at der er hjemmel til at
indføre krav om standardiserede indpakninger da standardiserede indpakninger kun
bør indføres,
”når
det er berettiget af hensyn til folkesundheden, idet der tages hen-
syn til det høje sundhedsbeskyttelsesniveau, der sikres med dette direktiv”, samt
hvordan tiltagets karakter står i rimelighed i forhold til målet?”
Svar:
Tobakslovforslaget udmønter den brede politiske aftale om en handleplan mod børn
og unges rygning, som blev indgået den 18. december 2019 mellem regeringen (Soci-
aldemokratiet) og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Alternativet. Aftalen indeholder en bred vifte af initiativer,
herunder forslag om standardiseret indpakning, rettet mod at stoppe og forebygge
børn og unges rygning og nikotinafhængighed, og aftalen gennemfører en række af
de initiativer, som patientforeninger og fagfolk har efterspurgt i flere år.
Som det fremgår af bemærkningerne til de foreslåede bestemmelser om standardise-
ring i tobakslovforslaget (L 61) er tobak og relaterede produkter omfattet af den fri
bevægelighed for varer, som følger af EUF-traktaten. Medlemsstaterne må derfor
som udgangspunkt ikke opstille krav, der hindrer varernes fri bevægelighed. Det føl-
ger imidlertid også af EUF-traktaten, at varernes fri bevægelighed kan indskrænkes af
hensyn til bl.a. den offentlige sundhed, hvilket er det hensyn, der søges varetaget
med nærværende lovforslag.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes til-
nærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling,
præsentation og salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af direktiv
2001/37/EF (i det følgende kaldet »tobaksvaredirektivet«) indeholder bestemmelser
om bl.a. fremstilling, præsentation og salg af tobak og elektroniske cigaretter.
Efter tobaksvaredirektivet kan medlemsstaterne vælge at fastsætte krav om standar-
disering og dermed gå videre end direktivet uden at stride mod principperne for va-
rernes frie bevægelighed. Således kan henvises til direktivets præambelbetragtning
nr. 53 og 55 samt direktivets artikel 24, stk. 2, hvoraf fremgår, at direktivet ikke berø-
rer en medlemsstats ret til at opretholde eller indføre yderligere krav, som finder an-
vendelse på alle produkter, der markedsføres i medlemsstaten, i forbindelse med
standardiseringen af tobaksvarers emballage, når det er berettiget af hensyn til folke-
sundheden, idet der tages hensyn til det høje sundhedsbeskyttelsesniveau, der sikres
med dette direktiv. Sådanne foranstaltninger skal stå i rimeligt forhold til målet og må
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om hjemmelen til at indføre krav om standardiserede indpakninger, til sundheds- og ældreministeren
ikke udgøre et middel til vilkårlig forskelsbehandling eller en skjult begrænsning af
samhandelen mellem medlemsstaterne.
./.
Tobakslovforslaget bestemmelser om standardiserede udformning er ét tiltag i en
samlet handleplan mod børn og unges rygning. Børn og unge er særligt sårbare over
for skadevirkningerne af tobak og andre nikotinprodukter, og en væsentlig reduktion
i antallet af unge rygere vil kunne forhindre, at tusindvis af dem, der er unge i dag, vil
blive syge eller dø af rygning
jo større reduktion i rygning, jo større effekt. Som an-
ført i mit svar på SUU L 61
spm. 12, vurderer Sundhedsstyrelsen på grundlag af de
foreliggende undersøgelser og erfaringer, at standardiserede pakker vil have en ef-
fekt på især børn og unges rygning, idet det vil begrænse producenternes mulighed
for at bruge pakkerne som reklame, som særligt er målrettet børn og unge. Derfor
står forslaget om standardiseret udformning også i rimeligt forhold til at opnå det øn-
skede formål om at styrke folkesundheden og særligt sætte en stopper for og fore-
bygge børn og unges rygning, som ikke kan opnås via andre alternative og mindre
indgribende tiltag, som kan give et tilsvarende resultat. Endelig skal det anføres, at
forslaget om standardiseret udformning gælder for alle tobaksvarer (undtaget cigarer
og pibetobak), urtebaserede rygeprodukter samt elektroniske cigaretter og genop-
fyldningsbeholdere med og uden nikotin, der sælges i Danmark, hvorfor der ikke for-
skelsbehandles.
På baggrund af ovenstående finder Sundheds- og Ældreministeriet, at forslaget om
standardiseret udformning af tobaksvarer, urtebaserede rygeprodukter samt elektro-
niske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin er nødvendigt, pro-
portionalt og rimeligt og i overensstemmelse med tobaksvaredirektivets artikel 24,
stk. 2.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mie Saabye
Side 2