Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2280370_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-11-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 2006204
Dok. nr.: 1430845
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 (L 61) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren
bedes i listeform angive, hvilke parter og myndigheder Sundheds- og
Ældreministeriet har rådført sig med i forbindelse med vurderingen af, at de er-
hvervsøkonomiske konsekvenser af
”Forslag
til Lov om ændring af lov om forbud mod
tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og
forskellige andre love” udgør mindre end 4 millioner kroner i administrative omkost-
ninger og mindre end 10 millioner kroner i øvrige efterlevelsesomkostninger, samt
for hver part og myndighed angive det pågældende bidrag, samt hvorvidt det er med-
taget i ministeriets endelige beregninger?”
Svar:
Forslag til Lov om ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaks-
varer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love
i det føl-
gende kaldet ”tobakslovforslaget” –
har i perioden fra 24. januar 2020 til den 21. fe-
bruar 2020 været i offentlig høring til de høringsparter, der fremgår af afsnit 9 i lov-
forslagets almindelige bemærkninger. En del af indkomne høringssvar vedrører de er-
hvervsøkonomiske konsekvenser og ministeriets bemærkninger hertil er angivet i hø-
ringsnotat oversendt til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg den 8. oktober 2020.
Tobakslovforslaget udmønter den brede politiske aftale om en handleplan mod børn
og unges rygning, som blev indgået den 18. december 2019 mellem regeringen (Soci-
aldemokratiet) og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Alternativet. Aftalen indeholder en bred vifte af initiativer
rettet mod at stoppe og forebygge børn og unges rygning og nikotinafhængighed, og
aftalen gennemfører en række af de initiativer, som patientforeninger og fagfolk har
efterspurgt i flere år.
Det er således hensigten med den politiske aftale og dermed tobakslovforslaget at
begrænse brugen af tobaksvarer, tobakssurrogater, urtebaserede rygeprodukter
samt elektroniske cigaretter, særligt blandt børn og unge. Dermed må det også for-
ventes, at salgstallet falder, dels grundet mængden af delelementer i aftalen og lov-
forslaget, dels grundet afgiftsforhøjelsen på produkterne over de kommende år. Med
den politiske aftale er det besluttet at indføre en række tiltag, som anbefales af Sund-
hedsstyrelsen og andre fagfolk, uagtet at der ikke foreligger et grundlag for nærmere
at vurdere effekten af tiltagene i en dansk sammenhæng
hver for sig eller samlet.
Der er i forlængelse heraf heller ikke grundlag for nærmere at vurdere de afledte
konsekvenser i form af nedgang i omsætning og indtjening og påvirkning af samlet
forretningsgrundlag for de forskellige aktører, der sælger de produkter, der er omfat-
tet af lovforslaget. Dette gælder generelt nedgang i forbrug såvel som påvirkning af
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorfor de erhvervsøkonomiske konsekvenser af lovforslaget vurderes at være mindre end 4 mio. kr. i administrative omkostninger og mindre end 10 mio. kr. i øvrige efterlevelsesomkostninger, til sundheds- og ældreministeren
forbrugsmønstre hos eksisterende forbrugere af tiltag, som påvirker udbud og tilgæn-
gelighed af produkter, herunder om disse skifter til produktkategorier, som udbydes
af samme aktører. Sundheds- og Ældreministeriet finder ikke grundlag for nærmere
at kvantificere disse effekter.
Derudover vil der være konkrete omkostninger forbundet med efterlevelse af blandt
andet forbud mod synlig anbringelse og fremvisning af tobaksprodukter, elektroniske
cigaretter m.v. (udstillingsforbuddet) og standardisering af pakker. Forslagene er ge-
nerelt søgt udarbejdet med henblik på størst mulig metodefrihed, så det ikke er for-
bundet med unødige byrder for erhvervslivet
men med det sundhedsmæssige for-
mål med den politiske aftale i fokus. Således vurderes disse byrder begrænsede på
baggrund af metodefriheden, og at eksisterende krav i forvejen kræver et produkti-
onsapparat, der kan ændre og variere udseendet på produkternes indpakning.
Ministeriet har vurderet, at de øvrige efterlevelseskonsekvenser for L 61 udgør under
10 mio. kr. I tillæg hertil har Erhvervsstyrelsen vurderet, at de administrative omkost-
ninger udgør under 4 mio. kr. Der er derfor ikke gennemført kvantificering i form af
egentlige beregninger, der nærmere præciserer de erhvervsøkonomiske konsekven-
ser af lovforslaget.
./.
I forbindelse med udarbejdelse af og høringen over bekendtgørelser vedr. standardi-
sering, udstillingsforbud og mærkning af tobakssurrogater har ministeriet vurderet, at
de øvrige efterlevelseskonsekvenser for de enkelte tiltag udgør under 10 mio. kr. Der
er derfor ikke gennemført egentlige beregninger, der nærmere kvantificerer de er-
hvervsøkonomiske konsekvenser. I tillæg hertil har Erhvervsstyrelsen foretaget en
vurdering af udkastenes administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse vurde-
rer styrelsen udgør under 4 mio. kr. og skal derfor ikke kvantificeres yderligere. Er-
hvervsstyrelsens vurdering af de administrative konsekvenser er vedhæftet som bilag
1 og 2 til orientering.
Jeg kan henvise til mit svar af d.d. på SUU L 61
spm. 4, hvor reglerne for økonomi-
ske konsekvensvurderinger er gennemgået samt svar af d.d. på SUU L 61
spm. 9-11
vedr. konkrete omkostninger ved indførelse af udstillingsforbud og standardiserede
pakker.
./.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mie Saabye
Side 2