Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2280246_0001.png
 
Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg 
Hol ergsgade   
DK‐
 Kø e hav  K 
 
T +  
 
 
F +  
 
 
M su @su .dk  
W su .dk  
 
 
Dato:  ‐ ‐
 
E hed: FOPS 
Sags eh.: SUMMSB 
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
 
 
 
Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg har de   . okto er 
 stillet følge de 
spørgs ål  r.    L   til su dheds‐ og ældre i istere , so  her ed  esvares. 
Spørgs ålet er stillet efter ø ske fra Lars Boje Mathiese   NB . 
 
Spørgs ål  r.  :  
”Mi istere   edes redegøre for, hvorda   i istere  fi der, at der er hje
el til at 
i dføre krav o  sta dardiserede i dpak i ger da sta dardiserede i dpak i ger ku  
ør i dføres, ” år det er  erettiget af he sy  til folkesu dhede , idet der tages he ‐
sy  til det høje su dheds eskyttelses iveau, der sikres  ed dette direktiv”, sa t 
hvorda  tiltagets karakter står i ri elighed i forhold til  ålet?” 
 
Svar: 
To akslovforslaget ud ø ter de   rede politiske aftale o  e  ha dlepla   od  ør  
og u ges ryg i g, so   lev i dgået de   . de e er 
  elle  regeri ge   So i‐
alde okratiet  og Ve stre, Radikale Ve stre, So ialistisk Folkeparti, E hedsliste , Det 
Ko servative Folkeparti og Alter ativet. Aftale  i deholder e   red vifte af i itiativer, 
heru der forslag o  sta dardiseret i dpak i g, rettet  od at stoppe og fore ygge 
ør  og u ges ryg i g og  ikoti afhæ gighed, og aftale  ge e fører e  række af 
de i itiativer, so  patie tfore i ger og fagfolk har efterspurgt i flere år.  
 
So  det fre går af  e ærk i ger e til de foreslåede  este
elser o  sta dardise‐
ri g i to akslovforslaget  L   er to ak og relaterede produkter o fattet af de  fri 
evægelighed for varer, so  følger af EUF‐traktate . Medle sstater e  å derfor 
so  udga gspu kt ikke opstille krav, der hi drer varer es fri  evægelighed. Det føl‐
ger i idlertid også af EUF‐traktate , at varer es fri  evægelighed ka  i dskræ kes af 
he sy  til  l.a. de  offe tlige su dhed, hvilket er det he sy , der søges varetaget 
ed  ærvære de lovforslag. 
 
Europa‐Parla e tets og Rådets direktiv 
/ /EU af  . april 
 o  i d yrdes til‐
ær else af  edle sstater es love og ad i istrative  este
elser o  fre stilli g, 
præse tatio  og salg af to ak og relaterede produkter og o  ophævelse af direktiv 
/ /EF  i det følge de kaldet »to aksvaredirektivet«  i deholder  este
elser 
o   l.a. fre stilli g, præse tatio  og salg af to ak og elektro iske  igaretter. 
 
Efter to aksvaredirektivet ka   edle sstater e vælge at fastsætte krav o  sta dar‐
diseri g og der ed gå videre e d direktivet ude  at stride  od pri ipper e for va‐
rer es frie  evægelighed. Således ka  he vises til direktivets præa el etragt i g 
r.   og   sa t direktivets artikel  , stk.  , hvoraf fre går, at direktivet ikke  erø‐
rer e   edle sstats ret til at opretholde eller i dføre yderligere krav, so  fi der a ‐
ve delse på alle produkter, der  arkedsføres i  edle sstate , i for i delse  ed 
sta dardiseri ge  af to aksvarers e allage,  år det er  erettiget af he sy  til folke‐
su dhede , idet der tages he sy  til det høje su dheds eskyttelses iveau, der sikres 
ed dette direktiv. Såda e fora stalt i ger skal stå i ri eligt forhold til  ålet og  å 
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om, hvordan kravet om standardiseret emballage kan skade virksomhedernes industrielle ejendomsrettigheder over varemærker, til sundheds- og ældreministeren
 
. / . 
ikke udgøre et  iddel til vilkårlig forskels eha dli g eller e  skjult  egræ s i g af 
sa ha dele   elle   edle sstater e.  
 
To akslovforslaget  este
elser o  sta dardiserede udfor i g er ét tiltag i e  
sa let ha dlepla   od  ør  og u ges ryg i g. Bør  og u ge er særligt sår are over 
for skadevirk i ger e af to ak og a dre  ikoti produkter, og e  væse tlig reduktio  
i a tallet af u ge rygere vil ku e forhi dre, at tusi dvis af de , der er u ge i dag, vil 
live syge eller dø af ryg i g – jo større reduktio  i ryg i g, jo større effekt. So  a ‐
ført i  it svar på SUU L   – sp .  , vurderer Su dhedsstyrelse  på gru dlag af de 
foreligge de u dersøgelser og erfari ger, at sta dardiserede pakker vil have e  ef‐
fekt på især  ør  og u ges ryg i g, idet det vil  egræ se produ e ter es  ulighed 
for at  ruge pakker e so  rekla e, so  særligt er  ålrettet  ør  og u ge. Derfor 
står forslaget o  sta dardiseret udfor i g også i ri eligt forhold til at op å det ø ‐
skede for ål o  at styrke folkesu dhede  og særligt sætte e  stopper for og fore‐
ygge  ør  og u ges ryg i g, so  ikke ka  op ås via a dre alter ative og  i dre 
i dgri e de tiltag, so  ka  give et tilsvare de resultat. E delig skal det a føres, at 
forslaget o  sta dardiseret udfor i g gælder for alle to aksvarer  u dtaget  igarer 
og pi eto ak , urte aserede rygeprodukter sa t elektro iske  igaretter og ge op‐
fyld i gs eholdere  ed og ude   ikoti , der sælges i Da ark, hvorfor der ikke for‐
skels eha dles.  
 
På  aggru d af ove ståe de fi der Su dheds‐ og Ældre i isteriet, at forslaget o  
sta dardiseret udfor i g af to aksvarer, urte aserede rygeprodukter sa t elektro‐
iske  igaretter og ge opfyld i gs eholdere  ed og ude   ikoti  er  ødve digt, pro‐
portio alt og ri eligt og i overe sste
else  ed to aksvaredirektivets artikel  , 
stk.  . 
 
 
 
Med ve lig hilse  
 
 
 
 
 
Mag us Heu i ke      /      Mie Saa ye 
 
Side 2