Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2280254_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-11-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPMRAL
Sagsnr.: 2006204
Dok. nr.: 1450118
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 39 (L 61) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 39:
”Ministeren
bedes oplyse, hvorvidt den danske regering deler de samme bekymrin-
ger, som blev fremhævet af Portugals regering ifm. TRIS-notifikationen (Technical Re-
gulatio s I for atio Syste ): ”Forbuddet od at vise tobaksvarer fjer er ko kur-
rencen mellem mærker, og vil åbne døren
på vid gab for ulovlig ha del”?”
Svar:
Portugal anfører i deres udførlige udtalelse blandt andet, at det med forbuddet mod
synlig opstilling af tobak og relaterede produkter vil være umuligt for forbrugeren at
identificere mærker og produkter, og konkurrencen mellem mærkerne kan
derfor hovedsagelig blive på grundlag af pris. Dette vil skabe en situation, der forvri-
der/eliminerer konkurrencen. Portugal mener, at hvis tobak og relaterede produkter
ikke er synlige, vil denne foranstaltning også medføre, at kontrollen vanskeliggøres,
og at det bliver sværere for forbrugerne at identificere, om de køber et
lovligt eller ulovligt produkt.
Jeg kan oplyse, at den danske regering ikke deler disse bekymringer.
Med forslaget diskrimeres der ikke mellem de forskellige tobaksprodukter, idet alle
typer af tobaksvarer med forslaget vil blive omfattet af kravet om, at tobaksvarer skal
være skjulte mellem køb. Eneste undtagelse vil være for piber, pibetobak og cigarer i
fysiske butikker, der er specialiseret i salg af disse produkter
på alle andre salgsste-
der skal disse produkter også være skjulte.
Det er muligt for forhandlerne at stille en liste med neutrale oplysninger om produk-
terne til rådighed for forbrugerne. På listen kan angives mærkenavn, variantnavn, an-
tal, vægt og volumen og pris. På fysiske udsalgssteder kan den neutrale liste fremvi-
ses efter anmodning fra køber eller opsættes ved en ekspedientbetjent salgskasse.
Kunderne vil således kunne orientere sig i denne liste.
Danmark er uenig i betragtningen, at visningsforbuddet vil gøre det sværere for for-
brugerne at identificere, om de køber et lovligt eller ulovligt produkt. Tobaksvarerne
må gøres synlige for kunderne i forbindelse med køb, og de får derfor lejlighed til at
se produktet, inden de foretager betaling. Produkterne skal fortsat være påført de
lovpligtige sundhedsadvarsler på dansk og stempelmærker. Det vurderes ikke, at til-
taget vil vanskeliggøre kontrollen, da Sikkerhedsstyrelsen fortsat vil have adgang til
produkterne i forbindelse med styrelsens kontrolbesøg.
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm., om regeringen som Portugals regering mener, at forbuddet mod at vise tobaksvarer fjerner konkurrencen mellem mærker, til sundheds- og ældreministeren
Det vurderes, at tiltaget er proportionalt i forhold til opnåelsen af formålet med for-
anstaltningen, og at der ved at lade alle produkter være omfattet af kravet sikres en
systematisk og sammenhængende løsning. Det skal desuden bemærkes, at flere EU-
lande har indført regler om, at tobaksvarer skal være skjulte.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Maria Ramskov Larsen
Side 2