Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2280316_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-11-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 2006204
Dok. nr.: 1430856
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 4 (L 61) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 4:
”Ministeren
bedes oversende dokumentation for, at den erhvervsøkonomiske konse-
kvensvurdering, som Sundheds- og Ældreministeriet har udarbejdet, jf. Justitsministe-
riets
”Vejledning
om Lovkvalitet” i forbindelse med
”Forslag
til Lov om ændring af lov
om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske ci-
garetter m.v. og forskellige andre love” reelt opfylder vejledningen?”
Svar:
Det følger af Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet, at et lovforslags bemærk-
ninger bør indeholde en vurdering af de økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet. Vurderingen af økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet skal foretages efter retningslinjerne i
Erhvervsstyrelsens ”Vejledning
om
erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger”.
Det følger bl.a. heraf, at de direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser bl.a. består af
administrativ konsekvenser og øvrige efterlevelsesomkostninger.
Det er Erhvervsstyrelsen, der er ansvarlig for vurderingen af de administrative konse-
kvenser, mens fagministeriet skal vurdere de øvrige efterlevelsesomkostninger. Vur-
deres de administrative omkostninger at udgøre under 4 mio. kr. er der ifølge vejled-
ningen ikke krav om yderligere kvantificering. Det samme gælder for de øvrige efter-
levelsesomkostninger, hvis disse vurderes at udgøre under 10 mio. kr.
Erhvervsstyrelsen har i forbindelse med høringen over tobakslovforslaget vurderet, at
lovforslaget medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet, men da disse
vurderes at være under 4 mio. kr. årligt, kvantificeres de ikke nærmere.
I forbindelse med udarbejdelse af og høringen over bekendtgørelser vedr. standardi-
sering, udstillingsforbud og mærkning af tobakssurrogater har Erhvervsstyrelsen fore-
taget en vurdering af udkastenes administrative konsekvenser for erhvervslivet og
vurderet, at disse er under 4 mio. kr. Ministeriet har ligeledes vurderet, at de øvrige
efterlevelseskonsekvenser for de enkelte tiltag udgør under 10 mio. kr.
Der er derfor ikke gennemført kvantificering i form af egentlige beregninger, der nær-
mere præciserer de erhvervsøkonomiske konsekvenser af lovforslaget.
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om den erhvervsøkonomiske konsekvensvurdering fra ministeriet reelt opfylder lovkvalitetsvejledningen, til sundheds- og ældreministeren
./.
Jeg kan herudover henvise til mit svar af d.d. på SUU L 61 - spm. 2.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mie Saabye
Side 2