Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2280317_0001.png
 
Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg 
Hol ergsgade   
DK‐
 Kø e hav  K 
 
T +  
 
 
F +  
 
 
M su @su .dk  
W su .dk  
 
 
Dato:  ‐ ‐
 
E hed: FOPS 
Sags eh.: SUMMSB 
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
 
 
 
Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg har de   . okto er 
 stillet følge de 
spørgs ål  r.    L   til su dheds‐ og ældre i istere , so  her ed  esvares.  
Spørgs ålet er stillet efter ø ske fra Lars Boje Mathiese   NB . 
 
Spørgs ål  r.  :  
”Mi istere   edes i listefor  a give, hvilke parter og  y digheder Su dheds‐ og 
Ældre i isteriet har rådført sig  ed i for i delse  ed vurderi ge  af, at de er‐
hvervsøko o iske ko sekve ser af ”Forslag til Lov o  æ dri g af lov o  for ud  od 
to aksrekla e  .v., lov o  to aksvarer  .v., lov o  elektro iske  igaretter  .v. og 
forskellige a dre love” udgør  i dre e d    illio er kro er i ad i istrative o kost‐
i ger og  i dre e d    illio er kro er i øvrige efterlevelseso kost i ger, sa t 
for hver part og  y dighed a give det pågælde de  idrag, sa t hvorvidt det er  ed‐
taget i  i isteriets e delige  ereg i ger?” 
 
Svar: 
Forslag til Lov o  æ dri g af lov o  for ud  od to aksrekla e  .v., lov o  to aks‐
varer  .v., lov o  elektro iske  igaretter  .v. og forskellige a dre love – i det føl‐
ge de kaldet ”to akslovforslaget” – har i periode  fra  . ja uar 
 til de   . fe‐
ruar 
 været i offe tlig høri g til de høri gsparter, der fre går af afs it   i lov‐
forslagets al i delige  e ærk i ger. E  del af i dko e høri gssvar vedrører de er‐
hvervsøko o iske ko sekve ser og  i isteriets  e ærk i ger hertil er a givet i hø‐
ri gs otat overse dt til Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg de   . okto er 
 
To akslovforslaget ud ø ter de   rede politiske aftale o  e  ha dlepla   od  ør  
og u ges ryg i g, so   lev i dgået de   . de e er 
  elle  regeri ge   So i‐
alde okratiet  og Ve stre, Radikale Ve stre, So ialistisk Folkeparti, E hedsliste , Det 
Ko servative Folkeparti og Alter ativet. Aftale  i deholder e   red vifte af i itiativer 
rettet  od at stoppe og fore ygge  ør  og u ges ryg i g og  ikoti afhæ gighed, og 
aftale  ge e fører e  række af de i itiativer, so  patie tfore i ger og fagfolk har 
efterspurgt i flere år.  
 
Det er således he sigte   ed de  politiske aftale og der ed to akslovforslaget at 
egræ se  ruge  af to aksvarer, to akssurrogater, urte aserede rygeprodukter 
sa t elektro iske  igaretter, særligt  la dt  ør  og u ge. Der ed  å det også for‐
ve tes, at salgstallet falder, dels gru det  æ gde  af delele e ter i aftale  og lov‐
forslaget, dels gru det afgiftsforhøjelse  på produkter e over de ko
e de år. Med 
de  politiske aftale er det  esluttet at i dføre e  række tiltag, so  a efales af Su d‐
hedsstyrelse  og a dre fagfolk, uagtet at der ikke foreligger et gru dlag for  ær ere 
at vurdere effekte  af tiltage e i e  da sk sa
e hæ g – hver for sig eller sa let. 
Der er i forlæ gelse heraf heller ikke gru dlag for  ær ere at vurdere de afledte 
ko sekve ser i for  af  edga g i o sæt i g og i dtje i g og påvirk i g af sa let 
forret i gsgru dlag for de forskellige aktører, der sælger de produkter, der er o fat‐
tet af lovforslaget. Dette gælder ge erelt  edga g i for rug såvel so  påvirk i g af 
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om den erhvervsøkonomiske konsekvensvurdering fra ministeriet reelt opfylder lovkvalitetsvejledningen, til sundheds- og ældreministeren
 
. / . 
. / . 
for rugs ø stre hos eksistere de for rugere af tiltag, so  påvirker ud ud og tilgæ ‐
gelighed af produkter, heru der o  disse skifter til produktkategorier, so  ud ydes 
af sa
e aktører. Su dheds‐ og Ældre i isteriet fi der ikke gru dlag for  ær ere 
at kva tifi ere disse effekter. 
 
Derudover vil der være ko krete o kost i ger for u det  ed efterlevelse af  la dt 
a det for ud  od sy lig a ri gelse og fre vis i g af to aksprodukter, elektro iske 
igaretter  .v.  udstilli gsfor uddet  og sta dardiseri g af pakker. Forslage e er ge‐
erelt søgt udar ejdet  ed he lik på størst  ulig  etodefrihed, så det ikke er for‐
u det  ed u ødige  yrder for erhvervslivet –  e   ed det su dheds æssige for‐
ål  ed de  politiske aftale i fokus. Således vurderes disse  yrder  egræ sede på 
aggru d af  etodefrihede , og at eksistere de krav i forveje  kræver et produkti‐
o sapparat, der ka  æ dre og variere udsee det på produkter es i dpak i g.  
 
Mi isteriet har vurderet, at de øvrige efterlevelsesko sekve ser for L   udgør u der 
  io. kr. I tillæg hertil har Erhvervsstyrelse  vurderet, at de ad i istrative o kost‐
i ger udgør u der    io. kr. Der er derfor ikke ge e ført kva tifi eri g i for  af 
ege tlige  ereg i ger, der  ær ere præ iserer de erhvervsøko o iske ko sekve ‐
ser af lovforslaget.  
 
I for i delse  ed udar ejdelse af og høri ge  over  eke dtgørelser vedr. sta dardi‐
seri g, udstilli gsfor ud og  ærk i g af to akssurrogater har  i isteriet vurderet, at 
de øvrige efterlevelsesko sekve ser for de e kelte tiltag udgør u der    io. kr. Der 
er derfor ikke ge e ført ege tlige  ereg i ger, der  ær ere kva tifi erer de er‐
hvervsøko o iske ko sekve ser. I tillæg hertil har Erhvervsstyrelse  foretaget e  
vurderi g af udkaste es ad i istrative ko sekve ser for erhvervslivet. Disse vurde‐
rer styrelse  udgør u der    io. kr. og skal derfor ikke kva tifi eres yderligere. Er‐
hvervsstyrelse s vurderi g af de ad i istrative ko sekve ser er vedhæftet so   ilag 
 og   til orie teri g.  
 
Jeg ka  he vise til  it svar af d.d. på SUU L   – sp .  , hvor regler e for øko o i‐
ske ko sekve svurderi ger er ge e gået sa t svar af d.d. på SUU L   – sp .  ‐  
vedr. ko krete o kost i ger ved i dførelse af udstilli gsfor ud og sta dardiserede 
pakker.   
 
 
 
Med ve lig hilse  
 
 
 
 
 
Mag us Heu i ke      /      Mie Saa ye 
 
Side 2