Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2280430_0001.png
14. august 2020
/DITLYS-erst
Høringssvar vedr. høring over tre bekendtgørelser - forslag til lov om
ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaks-
varer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre
love (Udmøntning af national handleplan mod børn og unges ryg-
ning)
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR), tidligere TER, har
konstateret, at Sundheds- og Ældreministeriet har sendt bekendtgørelsesudka-
stene i høring via høringsportalen. OBR minder om, at al erhvervsrettet regule-
ring sendes i høring direkte til OBR via
[email protected].
OBR’s vurdering af udkastenes administrative konsekvenser for erhvervslivet
fremgår individuelt for hvert bekendtgørelsesudkast nedenfor. OBR’s bemærk-
ninger til Sundheds- og Ældreministeriets vurdering af principperne for agil er-
hvervsrettet regulering fremgår samlet nederst.
Bekendtgørelse om forbud mod synlig anbringelse og fremvisning m.v. af to-
baksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter
Administrative konsekvenser
OBR har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
OBR vurderer, at bekendtgørelsesudkastet medfører administrative konsekven-
ser for erhvervslivet i form af hhv. omstillingsomkostninger og løbende byrder.
De administrative omstillingsomkostninger består i, at:
Fysiske salgssteder, jf. bekendtgørelsesudkastets § 2, ikke må have al-
dersgrænseskilte for tobak synligt fremme. Salgsstederne skal derfor
fjerne eksisterende skilte eller flytte dem ind bag afdækningen, hvor to-
bakken mv. ligeledes opbevares. Hvis salgsstederne har aldersgrænse-
skilte, hvor grænserne for tobak og alkohol er kombineret, skal salgsste-
det bestille nye skilte, hvor grænsen for alkohol fremgår særskilt. Disse
kan rekvireres gratis hos Sundhedsstyrelsen.
Fysiske salgssteder, jf. bekendtgørelsesudkastets § 2, stk. 6, der frivilligt
vælger at udfærdige et skilt om, at tobak fjernes ved lukketid, vil bruge
tid på at skrive og printe skiltet.
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf
Fax
35 29 10 00
35 46 60 01
CVR-nr. 10 15 08 17
[email protected]
www.erst.dk
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm., om antallet af udsalgssteder af tobak, der vil være omfattet af krav om tildækning, til sundheds- og ældreministeren
2/6
Det er frivilligt for fysiske salgssteder, jf. bekendtgørelsesudkastets § 3,
at vælge at give købere neutrale oplysninger om, hvilke tobaksvarer, to-
bakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, der sælges på salgsste-
det, og varernes pris. Fysiske salgssteder, som vælger dette, vil bruge tid
på til at udfærdige en neutral liste indeholdende disse oplysninger.
Sundheds- Ældreministeriet har oplyst, at de ikke har systematiske op-
lysninger om, hvor mange af butikkerne, som har valgt at gemme to-
baksvarerne væk, som har valgt at udarbejde en liste over tobaksvarer-
ne, der kan fremvises til kunderne. Sundheds- og Ældreministeriet vur-
derer dog, at de erhvervsøkonomiske konsekvenser forbundet hermed
vil være begrænsede. Det skyldes dels, at det er frivilligt for butikkerne,
om de vil udarbejde en sådan liste, dels at der er lagt op til anvendelsen
af en standardskrifttype og papirstørrelse (A4). Det er således hensigten,
at prislisten skal kunne printes ved brug af en almindelig printer. Dertil
kommer, at en del af de fysiske salgssteder, som allerede i dag har skjult
tobakken, ikke har udfærdiget en prisliste, men i kundesituationen væl-
ge at trække eks. forhænget til side, så kunden kan se sortimentet.
Digitale og online salgssteder skal, jf. bekendtgørelsesudkastets § 4 stk.
1-5, fjerne billeder og fremvisning af tobaksvarer, tobakssurrogater og
urtebaserede rygeprodukter. Salgssteder kan i stedet give oplysninger
om, hvilke tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeproduk-
ter, der sælges på salgsstedet og varernes pris.
Digitale og online salgssteder må ikke, jf. bekendtgørelsesudkastets § 4
stk. 6, tilbyde en mulighed, hvor kunder eller sidens besøgende kan an-
melde, give en rating eller lignende til tobaksvarer, tobakssurrogater el-
ler urtebaserede rygeprodukter, hvis anmeldelsen mv. på nogen måde
bliver synlig eller tilgængelig for den anmeldende selv eller andre, der
ikke er ansat i det salgssted, der sælger produkterne.
Specialbutikker for salg af piber, pibetobak og cigarer skal, jf. bekendt-
gørelsesudkastets § 5 stk. 4, fjerne tekst, illustrationer, billeder, farver,
logoer, symboler eller andet, som kan give køber indtryk af, at nogle
produkter har en sundhedsgavnlig effekt el.lign.
Udbydere af selvbetjeningsautomater skal, jf. bekendtgørelsesudkastets
§ 6, udskifte alle oplysningerne på selvbetjeningsautomater (det kan væ-
re logo, mærker billeder mv.) med neutrale oplysninger om produkterne.
Derudover er det muligt for udbydere at vælge at udfærdige en neutral
liste med angivelse af navn, pris samt antal, gram eller ml. på de pro-
dukter, der sælges fra automaten. Sundheds- og Ældreministeriet har ik-
ke oplysninger om, hvor mange selvbetjeningsautomater, der findes i
Danmark, da disse ikke skal registreres særskilt. Men Sundheds- og Æl-
dreministeriet vurderer, at der er tale om et yderst begrænset antal.
De løbende administrative byrder består i, at:
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm., om antallet af udsalgssteder af tobak, der vil være omfattet af krav om tildækning, til sundheds- og ældreministeren
2280430_0003.png
3/6
De fysiske salgssteder, som vælger at udfærdige en neutral liste, skal, jf.
bekendtgørelsesudkastets § 3, skal ajourføres, når der er ændringer i sor-
timentet. Disse konsekvenser vurderes dog at være forholdsvist begræn-
set, da det er frivilligt at udfærdige en neutral liste, og der som følge
heraf forventelig vil være få salgssteder, som har et behov, vælger at gø-
re det.
Populationer
Sikkerhedsstyrelsen har oplyst, at der findes 4.889 økonomiske operatører, der
sælger cigaretter og/eller rulletobak til forbrugere. Heraf har 23 operatører mere
end 10 udsalgssteder. Disse står for ca. 38 pct. af udsalgsstederne.
o
Udarbejdelsen af neutrale lister er frivillig, samtidigt kender Sundheds-
og Ældreministeriet og OBR ikke til salgssteder, som selv haft et behov
for at lave lister i de butikker, hvor tobakken allerede er skjult. Derfor
vurderer OBR, at denne mulighed har forholdsvist begrænset omkost-
ninger for erhvervet.
o
Det er uvist, hvor mange salgssteder, der har kombineret tobak- og al-
kohols aldersgrænseskilte. De større kæder, som står for en stor del af
butikkerne, vil kunne lave en samlet ordre hos Sundhedsstyrelsen, hvil-
ket minimerer tidsforbruget herved.
OBR vurderer på baggrund af ovenstående, at de samlede administrative konse-
kvenser for erhvervslivet, er under 4 mio. kr. De bliver derfor ikke kvantificeret
yderligere.
Bekendtgørelse om forbud mod synlig anbringelse og fremvisning m.v. af elek-
troniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin
Administrative konsekvenser
OBR har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
OBR vurderer, at bekendtgørelsesudkastet medfører administrative konsekven-
ser for erhvervslivet.
De administrative omstillingsomkostninger består i, at:
Fysiske salgssteder må ikke, jf. bekendtgørelsesudkastets § 3, have al-
dersgrænseskilte for E-cigaretter og E-væsker synligt fremme. Salgsste-
derne skal derfor fjerne skiltene eller flytte dem ind bag afdækningen,
hvor elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og uden
nikotin ligeledes opbevares. Hvis salgsstederne har aldersgrænseskilte,
hvor grænserne for E-cigaretter og alkohol er kombineret, skal de bestil-
le nye skilte, hvor grænsen for alkohol fremgår særskilt. Disse kan re-
kvireres gratis hos Sundhedsstyrelsen.
Salgssteder kan vælge, jf. bekendtgørelsesudkastets § 3 Stk. 6, at udfær-
dige et skilt om, at elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere
med og uden nikotin fjernes ved lukketid.
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm., om antallet af udsalgssteder af tobak, der vil være omfattet af krav om tildækning, til sundheds- og ældreministeren
4/6
Salgsstederne kan vælge, jf. bekendtgørelsesudkastets § 4, at give en
køber neutrale oplysninger om, elektroniske cigaretter og genopfyld-
ningsbeholdere med og uden nikotin, der sælges på salgsstedet, og va-
rernes pris.
Digitale og online salgssteder skal, jf. bekendtgørelsesudkastets § 5 stk.
1-5, fjerne billeder og fremvisning af elektroniske cigaretter og genop-
fyldningsbeholdere med og uden nikotin. Salgssteder kan i stedet give
oplysninger om, hvilke elektroniske cigaretter og genopfyldningsbehol-
dere med og uden nikotin, der sælges på salgsstedet, og varernes pris.
Digitale og online salgssteder skal fjerne, jf. bekendtgørelsesudkastets §
5 stk. 6 eventuelle muligheder for at anmelde, rate el.lign.
Specialbutikker for salg af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbe-
holdere med og uden nikotin skal, jf. bekendtgørelsesudkastets § 6 stk.
5, fjerne tekst, illustrationer, billeder, farver, logoer, symboler eller an-
det, at give køber indtryk af, at nogle produkter har en sundhedsgavnlig
effekt el.lign.
Specialbutikker for salg af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbe-
holdere med og uden nikotin, må kun skilte med deres butiksnavn på fa-
caden, hvis dette er neutralt udformet, jf. bekendtgørelsesudkastets § 6
stk. 6. De butikker, som ikke lever op til dette, skal erhverve sig et nyt
navneskilt, maling el.lign. til facaden.
Udbydere af selvbetjeningsautomater får, jf. bekendtgørelsesudkastets §
7, omkostningerne ved at udskifte alle oplysningerne på selvbetjenings-
automater mv. Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst, at der ikke
findes ret mange af disse automater.
De løbende administrative byrder består i, at:
De fysiske salgssteder, som har valgt at udfærdige en neutral liste, skal,
jf. bekendtgørelsesudkastets § 4. Butikkerne vil bruge tid på at ajourfø-
rer listen ved sortimentsændringer. Byrden herved forventes dog at blive
forholdsvist begrænset, da forventningen er, at relativt få salgssteder
vælger at udarbejde en liste.
Populationer
Sundheds-
og Ældreministeriet har oplyst følgende: ”Sikkerhedsstyrelsen har
ikke data vedrørende antallet af butikker, der er specialiseret i salg af elektroni-
ske cigaretter. Som følge heraf har Sikkerhedsstyrelsen ligeledes heller ikke et
bud på, hvor mange af disse specialbutikker, som har et navn, på butiksfacaden,
som ikke er neutralt
udformet.”
Sundheds- og Ældreministeriet har ikke tal for
antal forhandlere. Ved en elektroniske søgning efter e-cigaretkæder, som de har
kendskab til, fremkommer 60 butikker. Derudover fremkommer der ved en hel
bred søgning på ”E-cigaretbutik” i hvert
fald 100 butikker
det er dog ikke
klart, hvorvidt alle disse butikker er specialiseret i salg af e-cigaretter, og hvor-
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm., om antallet af udsalgssteder af tobak, der vil være omfattet af krav om tildækning, til sundheds- og ældreministeren
2280430_0005.png
5/6
vidt de alle har fysiske butikker. Sundheds- og Ældreministeriet har ikke en
oversigt over, hvor mange af disse butikker, der vil skulle ændre deres facades-
kilte.”
Omend den reelle population er behæftet med stor usikkerhed, vurderer OBR, at
populationen er forholdsvist lille, hvormed overstående krav ikke medfører væ-
sentlige administrative konsekvenser over 4 millioner kr. årligt eller i omstil-
lingsomkostninger forbundet med regelændringerne.
OBR vurderer på baggrund af ovenstående krav og populationer, at de samlede
administrative konsekvenser for erhvervslivet er under 4 mio. kr. De bliver der-
for ikke kvantificeret yderligere.
Bekendtgørelse om mærkning og emballage på tobakssurrogater
Administrative konsekvenser
OBR har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
OBR vurderer, at bekendtgørelsesudkastet medfører administrative konsekven-
ser for erhvervslivet i form af hhv. omstillingsomkostninger og løbende byrder.
De administrative omstillingsomkostninger består i, at:
Producenter af tobakssurrogater skal, jf. bekendtgørelsesudkastets § 2,
mærke hver enkeltpakning og eventuel ydre emballage med en liste over
alle de ingredienser, samt nikotinindhold, der indgår i produktet mm.
Desuden skal produktet påtrykkes en anbefaling om at opbevare pro-
duktet utilgængeligt for børn
Producenter af tobakssurrogater må ikke, jf. bekendtgørelsesudkastets §
3, mærke hver enkeltpakning og eventuel ydre emballage med anpris-
ninger af produktet. Hvis produkterne har sådanne, skal emballagen æn-
dres.
Producenter af tobakssurrogater skal, jf. bekendtgørelsesudkastets § 5,
mærke hver enkeltpakning og eventuel ydre emballage denne sundheds-
advarsel på dansk: »Nikotin er et yderst afhængighedsskabende stof«.
Populationer
Sikkerhedsstyrelsen har oplyst, at de kun har kendskab til én dansk producent af
tobakssurrogater. Herved er den samlede population af omfattet virksomheder
forholdsvist lille, derfor medfører kravene relativt små samlede omkostninger.
OBR vurderer på baggrund af ovenstående krav og populationer, at de samlede
administrative konsekvenser for erhvervslivet er under 4 mio. kr. De bliver der-
for ikke kvantificeret yderligere.
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm., om antallet af udsalgssteder af tobak, der vil være omfattet af krav om tildækning, til sundheds- og ældreministeren
2280430_0006.png
6/6
Principper for agil erhvervsrettet regulering
Sundheds- og Ældreministeriet har i forbindelse med præhøringen af bekendtgø-
relsesudkastene vurderet, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke
er relevante for de konkrete ændringer i udkastene. OBR har yderligere ingen
bemærkninger hertil.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Sara Marie Høgh
Fuldmægtig
Tlf. direkte +45 35291166
E-post
[email protected]
Med venlig hilsen
Med venlig hilsen
Ditte Lysemose
Stud.jur., Team Jura
ERHVERVSSTYRELSEN
Telefon: +45 35291633
E-mail:
[email protected]