Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2280267_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-11-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPMRAL
Sagsnr.: 2006204
Dok. nr.: 1455317
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 4. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 59 (L 61) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 59:
”Ministeren
bedes redegøre for Arbejdstilsynets inddragelse i ministeriets
beregninger af de erhvervsøkonomiske konsekvenser af, at lovforslaget udgør
mindre end 4 millioner kroner i administrative omkostninger og mindre end 10
millioner kroner i øvrige efterlevelsesomkostninger, i forhold til arbejdstilsynets
krav til gardiner og tildækkede inventarinstallationer herunder særligt
Arbejdstilsynets holdning til etablering af tildækningen, hvor dette medfører
ændringer i rutiner og pladsbehov bag disken for at undgå uhensigtsmæssige
arbejdsstillinger, samt hvordan denne påvirker prisen på montering?”
Svar:
Arbejdstilsynet har ikke været inddraget i vurderingen af udarbejdelse af bekendtgø-
relse om forbud mod synlig anbringelse og fremvisning m.v. af tobaksvarer, tobaks-
surrogater og urtebaserede rygeprodukter. Der er, på baggrund af ønske fra detail-
handlen, lagt op til metodefrihed, således at det vil være op til det enkelte salgssted
at bestemme, hvordan varerne kan skjules. Det er derfor op til det enkelte salgssted,
om det vil skjule varerne i skabe, ved eller under betalingskasser, bag forhæng m.v.,
under forudsætning af, at varerne er skjult for købere på salgsstedet. Det afgørende
er således, at de pågældende varer reelt er skjult mellem køb for at sikre, at særligt
unge ikke fristes til at anvende dem. Kravene tilsidesætter ikke evt. øvrige krav, som
følger af anden lovgivning.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Maria Ramskov Larsen