Til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
26. november 2020
Kopenhagen Furs svar til høring over L 77 (aflivning af og midlertidigt forbud mod hold
af mink)
Dette høringssvar vedrører ovennævnte lovforslag, der er fremsat den 10. november 2020 af
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling. Lovforslaget giver anledning til stor bekymring hos
Kopenhagen Fur. Bemærkningerne hertil er derfor mange. Det i høringssvaret anførte udgør ikke
en udtømmende opregning af Kopenhagen Furs bemærkninger, idet alene det væsentligste er
taget med.
1. Lovforslagets baggrund og bestemmelser
Ifølge bemærkningerne til lovforslaget er formålet med loven at hindre udbredelse af COVID-19 i
mink af hensyn til folkesundheden, jf. bemærkningernes pkt. 1. Det fremgår samme sted, at
lovforslaget ligger i forlængelse af den udvikling i smitten af mink, der har været siden juni 2020,
hvor de første minkfarme i Nordjylland blev konstateret smittet med COVID-19. Den 1. oktober
2020 besluttede regeringen at nedslå alle smittede besætninger samt besætninger inden for en
radius af 7,8 kilometer heraf (såkaldte ”risikozoner”). De minkavlere, der blev berørt heraf, fik
erstatning efter lov om hold af dyr § 56, stk. 1. På grundlag af en vurdering fra
sundhedsmyndighederne besluttede regeringen den 4. november 2020, at alle mink i Danmark
skulle slås ned, hvilket samme dag blev udmeldt som påbud til minkavlerne (uden der var hjemmel
i lov om hold af dyr eller andetsteds hertil). Med nærværende lovforslag ønsker regeringen at
indføre et forbud mod hold af mink i Danmark til og med den 31. december 2021, jf. lovforslagets
§ 1, stk. 1, og at skabe hjemmel til aflivning af mink i besætninger, hvor der ikke er konstateret
smitte, og som ligger uden for risikozonerne.
2. Spørgsmålet om ekspropriation
Det nævnes ikke i lovforslaget, at det foreslåede forbud mod hold af mink til og med den 31.
december 2021 og nedslagningen af samtlige mink i Danmark, jf. lovforslagets § 1, stk. 1, udgør
ekspropriation efter grundlovens § 73, stk. 1, hvorefter minkavlerne har ret til ”fuldstændig
erstatning”. Tværtimod antyder gennemgangen af § 73, stk. 1 i bemærkningerne, at der som
udgangspunkt ikke er tale om ekspropriation (om end det anerkendes, at det kommer an på en
konkret vurdering). Dette kan udledes af den i bemærkningerne foretagne redegørelse for de
KOPENHAGEN FUR A.M.B.A. · LANGAGERVEJ 60 · 2600 GLOSTRUP · TLF 4326 1000 · FAX 4326 1126 · KOPENHAGENFUR.COM
CVR NR. DK15275413 · NORDEA BANK DANMARK A/S · KONTONR. 2100-0751141270 · SWIFT NDEADKKK
ERHVERVSPOLITISK OG JURIDISK AFDELING
· 2600 GLOSTRUP