Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77 Bilag 18
Offentligt
2296994_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
L 77:
Forslag til lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod
hold af mink. Af ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
(Mogens Jensen).
Ministrene bedes i et åbent samråd uden bagkant redegøre for de
politiske, juridiske- og miljømæssige aspekter i minksagen,
herunder om nedgravningen af mink.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Danielsen (V), René
Christensen
(DF),
Egil Hulgaard (KF), Peter Seier Christensen (NB)
og Henrik Dahl (LA).
Svar
1.Indledning
Jeg vil også gerne sige tak for spørgsmålene.
Vi befinder os i en ekstraordinær og alvorlig situation. På meget
kort tid har Fødevarestyrelsen skullet bortskaffe store mængder
døde corona-smittede mink.
Det centrale for mig som miljøminister, er naturligvis, at vi også i
denne ekstraordinære situation passer godt på miljø og natur. Mit
ministerium har været involveret i de miljømæssige konsekvenser
ved nedgravningen og miljøaspekter ved øvrige håndterings-
muligheder. Så det vil også være omdrejningspunktet for mine svar
i dag.
2.Svar på juridiske spørgsmål
På samrådet i fredags, var jeg også inde på de juridiske
kritikpunkter, der har været omtalt i medierne og af spørgerne.
Som jeg redegjorde for, så er det Miljøstyrelsens vurdering, at der
er lovhjemmel efter Miljøbeskyttelsesloven paragraf 19 stk. 5 til
1
L 77 - 2020-21 - Bilag 18: Miljøministerens talepair fra samrådet den 2. december 2020
2296994_0002.png
TALEPAPIR
udstedelse af bekendtgørelse om nedgravning af pelsdyr efter
miljøbeskyttelsesloven.
I bekendtgørelsens §3 nævnes
tre
betingelser for nedgravningen:
1) Naturstyrelsen skal udpege området.
2) Nedgravning skal foretages efter de miljømæssige retningslinjer
om nedgravning i veterinær beredskabsplan.
Og endelig, 3) så skal bunden af gravene være over
grundvandsspejlet ved nedgravningen.
I forhold til punkt 1 og 3, så er bekendtgørelsen opfyldt ved, at
Naturstyrelsen har udpeget de områder der er taget i anvendelse.
Fødevarestyrelsen har som bygherre sikret, at bunden af graven er
over grundvandsspejlet.
I forhold til punkt 2, så har der i flere omgange været stillet
spørgsmål til, hvorvidt nedgravningen af døde mink kræver, at der
skal være indgået aftaler med kommunerne pga. bekendtgørelsens
henvisning til Fødevarestyrelsens veterinære beredskabsplan. Som
jeg også sagde i sidste uge, så henvises der i bekendtgørelsen alene
til de
miljømæssige retningslinjer
i den veterinære beredskabsplan.
Det er som sagt Miljøstyrelsens vurdering, at de miljømæssige
retningslinjer i beredskabsplanen alene vedrører hensyn til
drikkevandsboringer og jordforhold. Det der sigtes til med
henvisningen i bekendtgørelsen, er de linjer der står på side 56 i
beredskabsplanen. Jeg citerer:
”Drikkevandsboringer og jordforhold er vigtige forhold, der skal
tages stilling til i forbindelse med udpegning af egnet placering af
en grav.”
Disse forhold sikres via bekendtgørelsen om nedgravning af pelsdyr
efter miljøbeskyttelsesloven. Det er sket ifb. med Miljøstyrelsens
screening og efterfølgende risikovurdering af de konkrete
graveområder.
2
L 77 - 2020-21 - Bilag 18: Miljøministerens talepair fra samrådet den 2. december 2020
2296994_0003.png
TALEPAPIR
Jeg har som sagt noteret, at der har været kritik af det juridiske
grundlag. Det er også derfor, at jeg har bedt ministeriet om at kigge
på det og få undersøgt, hvad der er op og ned.
Jeg vil gerne tilbyde udvalget en teknisk gennemgang af det
juridiske grundlag, når der har været tid til at foretage en vurdering
af de kritikpunkter, der har været fremme i pressen.
3. Miljøforhold
I forhold til de miljømæssige aspekter ved nedgravningen af mink,
så har Fødevarestyrelsen forud for nedgravningen inddraget
Miljøstyrelsen, som er tilsynsmyndighed, så der kunne tages de
nødvendige miljømæssige hensyn. Miljøstyrelsen har forud for
nedgravningen foretaget en screening af de natur-, miljø- og
drikkevandsmæssige risici for de to udpegede
nedgravningsområder på Forsvarets arealer i henholdsvis
Holstebro og Karup.
I vurderingerne har Miljøstyrelsen blandt andet set på forholdet til
fredskovsarealer, Natura 2000-områder, §3-beskyttet natur,
drikkevand, overfladevand og grundvand.
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at de pågældende graveområder
ikke udgør en risiko for forurening af drikkevandet.
Efter den konkrete placering af graveområderne er valgt af
Forsvaret, foretager Miljøstyrelsen en nærmere risikovurdering.
Miljøstyrelsen har i den forbindelse sikret sig, at arealerne ikke
befinder sig i umiddelbar nærhed af drikkevandsboringer eller
oplande, hvorfra drikkevandet indvindes. Miljøstyrelsen har
desuden sikret sig, at der er en minimumsafstand på 300 meter til
private drikkevandsboringer og -brønde. Miljøstyrelsen har
endvidere vurderet, at der på det foreliggende grundlag ikke
forventes en akut påvirkning af vandløb og søer.
3
L 77 - 2020-21 - Bilag 18: Miljøministerens talepair fra samrådet den 2. december 2020
2296994_0004.png
TALEPAPIR
Da det imidlertid er usikkert, hvorvidt der på sigt vil opstå
forurening af overfladevand, har Miljøstyrelsen igangsat
overvågning i områderne. Ligesom styrelsen løbende fører tilsyn
med graveområderne. Miljøstyrelsen har også igangsat
forureningsundersøgelser af det terrænnære grundvand, der kan
strømme fra nedgravningsstederne til vandløb og søer.
Der blev i sidste uge udført boringer og geofysiske undersøgelser
ved Karup. Der er foretaget geofysiske undersøgelser ved
Holstebro, og det er planlagt at der i dag (2. december) foretages
boringer med henblik på at undersøge grundvandet ved Holstebro.
Som nævnt på samrådet i fredags, så blev Miljøstyrelsen den 16.
november oplyst om, at der desværre var gravet render til aflivede
mink indenfor 300 meter fra Boutrup Sø. Det vil sige inden for
Miljøstyrelsens forsigtighedshensyn om afstandskrav på 300 meter
til søen.
Miljøstyrelsen har torsdag i sidste uge (d. 27. november)
gennemført tilsyn ved gravene i Holstebro og i Karup. Ved tilsynet i
Holstebro blev det oplyst, at det var muligt at fjerne en mindre
mængde døde mink indenfor 300 meter fra søen, der endnu ikke
var tildækket med jord og nedgrave dem i området længere væk fra
søen.
5.Afslutning
Som jeg tidligere har sagt, så har det været et uskønt forløb. Og vi
har også beklaget, at der sket fejl. Jeg havde helst set en proces,
hvor vi fra statslig side i langt højere grad havde været i dialog med
de berørte kommuner forud for nedgravningen.
Jeg er blevet informeret om, at kommunerne blev informeret
telefonisk og via et brev fra Miljøstyrelsen. Hvis det ikke er sket, er
det naturligvis dybt beklageligt, og selv om det er sket, er det
tydeligt, at kommunikationen ikke har været god nok.
4
L 77 - 2020-21 - Bilag 18: Miljøministerens talepair fra samrådet den 2. december 2020
2296994_0005.png
TALEPAPIR
Men der skal ikke være tvivl om, at jeg kunne have ønsket mig en
meget bedre og tættere inddragelse af kommuner og borgere.
Som jeg sagde i sidste uge, så er der ingen tvivl om, at der
fremadrettet, skal ske tæt dialog med både Holstebro og Viborg
Kommune. Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsen mødtes med de to
kommuner til en teknisk gennemgang i går (d. 1. december). Jeg
har som nævnt i fredags også selv drøftet sagen med de to
borgmestre.
Jeg vil endnu en gang understrege, at jeg godt forstår bekymringen
blandt borgerne i de berørte kommuner. Det er nogle meget
voldsomme billeder, som vi har set.
Processen herfra er, som fødevareministeren også fortalte, at
Fødevarestyrelsen laver oplæg til, hvordan de nedgravede mink kan
opgraves og destrueres, hvis muligt. Miljøstyrelsen bistår i den
forbindelse med deres vurdering af de miljømæssige konsekvenser
af løsningerne.
Tak for ordet.
5