Professor dr. Jur. Peter Pagh
Juridisk Fakultet
Karen Blixen Plads 16, 2300
tlf.: 35 32 31 27
Degnehusene 70,
2620 Albertslund
21 82 00 38
email:
Til
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 Københavns K
den 25. november 2020
Vedr.: Høringssvar vedrørende lovforslag L 77
I anledning af at Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har sendt regeringens lovforslag L 77
om aflivning af og midlertidigt forbud mod mink i høring, som jeg har modtaget gennem
Københavns Universitet, fremsender jeg hermed nedenstående høringssvar, der alene vedrører
lovforslagets juridiske problemstillinger, hvor jeg dog har valgt at koncentrere mig om de
juridiske spørgsmål, som efter min opfattelse må anses for de vigtigste. Det må for god ordens
skyld understreges, at høringssvaret fremsendes på mine egne vegne.
Dette høringssvar erstatter mit tidligere fremsendte høringssvar af 23. november 2020, da jeg
har opdaget, at der er enkelte slåfejl, og da jeg i relation til lovforslagets § 4 tillige har fundet
det nødvendigt at kommentere Miljøstyrelsens bekendtgørelse nr. 1569 af 6. november 2020,
der danner grundlag for nedgravning af slagtede mink.
Generelt om baggrunden for lovforslaget
Lovforslaget er ifølge bemærkningerne begrundet med ønsket om at hindre udbredelse af CO-
VID-19 i mink af hensyn til folkesundheden, og dette hensyn lægges til grund for mit
høringssvar. Jeg har i mit høringssvar tillige lagt til grund, at de i lovforslaget indeholdte
bestemmelser om tvangsaflivning af alle mink og forbud mod at holde mink frem til 31.
december 2021, kan anses for begrundet i sundhedshensyn og ikke er i modstrid med
proportionalitetsprincippet
eller
forsigtighedsprincippets
krav
til
risikovurdering
og
risikohåndtering. Mit høringssvar kan derfor ikke tages til indtægt for, at disse retlige rammer
nødvendigvis er opfyldt i lovforslaget, men jeg har valgt at lægge til grund, at dette kan
besvares bekræftende.
1