Retsudvalget 2020-21
L 85 Bilag 1
Offentligt
2278880_0001.png
Dato:
11. november 2020
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Terese Trangbæk Døs-
sing
Sagsnr.: 2019-731-0062
Dok.:
1686802
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
KOMMENTERET OVERSIGT
over
Høringssvar om forslag til lov om ændring af straffeloven
(Samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse)
I. Høringen
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om straffeloven (Samtykke-
baseret voldtægtsbestemmelse) har i perioden fra den 29. september 2020
til den 27. oktober 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, AmiAmi,
Amnesty International, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår,
Center for Voldtægtsofre i København, Aarhus, Odense, Aalborg, Herning,
Kolding, Hillerød, Holbæk og Nykøbing Falster, Center mod Menneskehan-
del, CEPOS, Danner, Dansk Kvindesamfund, Røde Kors, Dansk Socialråd-
giverforening, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskeret-
tigheder, Det Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Everyday Sexism Pro-
ject Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Hjælp Voldsofre, Institut
for Menneskerettigheder, Joan-Søstrene, Justitia, KFUKs sociale arbejde,
KL, Kompetencecenter Prostitution, Kraka, Kvinderådet, Kvinfo, Køben-
havns Retshjælp, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
for Voldsramte Kvinder, Landsforeningen KRIM, Landsorganisationen af
Kvindekrisecentre (LOKK), Landsorganisationen mod seksuelle overgreb,
Lev Uden Vold, Offerrådgivningen i Danmark, Politiforbundet, Red Barnet,
Reden i København, Aarhus, Odense og Aalborg, Reden International, Rets-
politisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Seksualpolitisk Forum,
Sexarbejdernes Interesseorganisation og Aarhus Retshjælp.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Amnesty International, Børnerådet, Center for Voldtægts-
ofre, Aarhus Universitetshospital, og Center for Seksuelle Overgreb, Rigs-
hospitalet, Danner, Dansk Kvindesamfund, Danske Advokater, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Hel-
sinki-Komité for Menneskerettigheder, Det Kriminalpræventive Råd, Det
Nationale Voldsobservatorium, Everyday Sexism Project Danmark, Hjælp
Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder, Joan-Søstrene, Joan-Søstrene
Aarhus, Justitia, professor emeritus Jørn Vestergaard, Københavns Univer-
sitet, KL, Kvinderådet, Kvinfo, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Lev
Uden Vold, Offerrådgivningen i Danmark, Politiforbundet, Region Sjæl-
land, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Sek-
sualpolitisk Forum, Sex & Samfund, Socialstyrelsen og Aalborg Universi-
tetshospital.
Østre Landsret, Vestre Landsret og Domstolsstyrelsen har oplyst, at hø-
ringssvar først kan fremsendes efter høringsfristens udløb.
Det bemærkes, at der i mange af de modtagne høringssvar bl.a. gives udtryk
for mere politiske holdninger til lovforslaget. Nedenfor er gengivet de væ-
sentligste punkter i de modtagne høringssvar. Justitsministeriets bemærk-
ninger til høringssvarene er anført i kursiv.
II. Høringssvarene
1. Generelt
Danske Regioner, Datatilsynet, KL, Politiforbundet, Rigsadvokaten
og
Socialstyrelsen
har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Danner, Kvinfo
og
Joan-Søstrene
har henvist til høringssvaret fra Det Na-
tionale Voldsobservatorium.
2
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Region Sjællands Centre for Voldtægtsofre
har henvist til det fælles hø-
ringssvar fra Center for Voldtægtsofre, Aarhus Universitetshospital, og
Center for Seksuelle Overgreb, Rigshospitalet.
2. Om begrebet samtykke
Amnesty International
opfordrer til, at den foreslåede bestemmelse i straf-
felovens § 216, stk. 1, udformes således, at det fremgår, at samtykke skal
gives frivilligt og være udtryk for den pågældendes frie vilje, bedømt ud fra
omstændighederne ved den konkrete situation.
Den Danske Helsinki-komité for Menneskerettigheder
anfører, at komi-
teen forstår de betænkeligheder, som flertallet af Straffelovrådet udtrykker
i forhold til en samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse, men at komiteen vil
foretrække den foreslåede samtykkebaserede formulering, som mindretallet
anbefaler, af bl.a. de grunde, at den er enklere og klarere for lægfolk at for-
stå, at den er lettere at formidle til børn og unge, og at den er i direkte over-
ensstemmelse med artikel 36, stk. 2, i Istanbulkonventionen.
Amnesty International, Det Nationale Voldsobservatorium
og
Dansk
Kvindesamfund
anfører, at det af hensyn til retsanvendelsen hos politi, an-
klagemyndighed og domstole vil være hensigtsmæssigt, at det anføres, at
samtykke kan komme til udtryk i ord, lyde eller handlinger, der positivt til-
kendegiver lyst til at være en del af den seksuelle aktivitet, og at det bør
tilføjes, at samtykke er en proces, som foregår under den seksuelle aktivitet,
og at der ikke stilles krav om, at samtykke skal komme til udtryk på en præ-
defineret direkte verbal eller anden bestemt måde.
Dansk Kvindesamfund, Det Nationale Voldsobservatorium, Everyday
Sexism Project Danmark, Lev Uden Vold, Joan-Søstrene
og
Kvinderå-
det
anfører, at samtykke ikke er en enkeltstående handling, men en proces,
som er en del af den seksuelle aktivitet,
og at betegnelsen ”at samtykke”
eller ”samtykker” bør anvendes
frem for
”et samtykke”.
Danske Advokater
erkender, at det er en politisk beslutning, hvordan lov-
givningen nærmere skal udformes, men anfører, at når man politisk frem-
kommer med en anden løsning end den, der er foreslået af Straffelovrådet,
vil det være naturligt med en grundig og nuanceret forklaring på denne be-
slutning i form af et sæt lovbemærkninger, der detaljeret beskriver og be-
grunder den valgte løsning op imod Straffelovrådets forslag.
3
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Danske Advokater henviser herudover til sit høringssvar af 18. marts 2020
vedrørende Straffelovrådets betænkning nr. 1574/2020 om en frivilligheds-
baseret voldtægtsbestemmelse, hvoraf det bl.a. fremgår, at retssikkerheds-
hensyn efter Danske Advokaters vurdering taler med betydelig vægt for at
vælge en frivillighedsbaseret bestemmelse frem for en samtykkebaseret be-
stemmelse. Det anføres endvidere, at Danske Advokater kan tilslutte sig be-
tragtningerne fra Straffelovrådets flertal, og at det
såfremt mindretallets
ordning vælges
kan indebære en risiko for, at der sker en kriminalisering
af seksuelle forhold, der ikke er et klart behov for at kriminalisere.
Everyday Sexism Project Danmark
ønsker en tilføjelse i lovforslagets be-
mærkninger om, at samtykke skal foreligge på tidspunktet for seksualakten,
at samtykke til en type seksualakt ikke betyder samtykke til enhver form for
seksualakt, og at et samtykke skal kunne tilbagekaldes verbalt eller non-
verbalt på et hvilket som helst tidspunkt under seksualakten
aktivt eller
ved passivitet.
Retspolitisk Forening
henviser til sit høringssvar af 18. marts 2020 vedrø-
rende Straffelovrådets betænkning nr. 1574/2020 om en frivillighedsbaseret
voldtægtsbestemmelse, hvoraf det fremgår, at foreningen anbefaler, at straf-
felovens § 216, stk. 1, ændres, så bestemmelsen baseres på et kriterium om
frivillighed, som foreslået af Straffelovrådets flertal. Foreningen anfører
endvidere, at lovens ordlyd
med et krav om samtykke
vil kunne antyde
en videregående kriminalisering, end der ret beset er grundlag for.
Professor emeritus Jørn Vestergaard, Det Juridiske Fakultet, Køben-
havns Universitet,
anfører, at det i lyset af formålet med lovændringen alt
andet lige må betragtes som en stor fordel, at lovteksten tænkes affattet på
en enkel måde med en fyndig ordlyd, hvilket vil kunne bidrage til en grund-
læggende forståelse i befolkningen af meningen med lovændringen, at den
nærmere fortolkning af bestemmelsens rækkevidde under alle omstændig-
heder må fastlægges i kraft af forarbejderne, og at det i den forbindelse ikke
er afgørende, at det sproglige omdrejningspunkt i bestemmelsen bliver be-
grebet ”samtykke” og ikke ”frivillighed”. Jørn Vestergaard anfører desuden,
at betydningen af psykisk vold bør adresseres mere bredt i forarbejderne, at
det i overensstemmelse med lovforslagets grundlæggende formål bør klar-
gøres, at psykisk vold generelt kan bevirke at deltagelse i et samleje ikke er
frivilligt, og at der ved bedømmelsen af seksuelle handlinger foretaget i for-
hold præget af vold og psykisk vold juridisk set bør være en stærk formod-
ning for, at den svage parts deltagelse ikke var udtryk for samtykke.
4
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
opfordrer
ud fra et retssikker-
hedsmæssigt synspunkt
til, at samtykket præciseres nærmere i bestemmel-
sen, herunder at det bl.a. klart fremgår, at samtykket kan være stiltiende.
Advokatrådet, Dansk Kvindesamfund, Det Nationale Voldsobservato-
rium, Justitia
og
Kvinderådet
anbefaler, at bemærkningerne til lovforsla-
get uddybes med yderligere eksemplificeringer.
Joan Søstrene Aarhus
anfører, at organisationen gerne stiller sig bag de
synspunkter, som er fremført af Straffelovrådets mindretal, idet organisati-
onen mener, at samtykke indebærer et aktivt tilvalg, mens frivillighed blot
forudsætter fravær af tvang eller trusler. Organisationen anser dog indirekte
tilkendegivelser så som kys, lyde og bevægelser for utilstrækkelige udtryk
for samtykke og stiller sig uforstående over for, hvorfor et verbalt til-/fra-
sagn ikke langt er at foretrække.
Lev Uden Vold
henleder opmærksomheden på, at det kan give anledning
til tvivl, om samtykke fortsat skal anses som gældende, hvis en gernings-
mand har givet udtryk for at anvende kondom, men tager dette af undervejs
(fænomenet
”stealthing”).
Foreningen anfører, at fjernelsen af kondomet
ændrer forudsætningen for samtykket til den seksuelle aktivitet, og at dette
må sidestilles med bedrag og grov udnyttelse af forurettedes tillid.
Seksualpolitisk Forum
anfører, at foreningen bakker op om, at voldtægts-
lovgivningen moderniseres. Foreningen advarer imidlertid kraftigt mod et
samtykkeprincip. Seksualpolitisk Forum opfordrer derfor regeringen og
Folketinget til at lytte til forslaget fra Straffelovrådets flertal. Det anføres i
den forbindelse bl.a., at samtykke er et langt mere uklart begreb end begre-
bet frivillighed, at frivillighed ikke forudsætter verbale tilsagn, hvilket er
afgørende i seksuelle situationer, mens samtykke på almindeligt dansk for-
udsætter en eller anden form for verbalt tilsagn, og at begrebet ”samtykke”
nu bruges som en oversættelse af det engelske begreb ”consent”, der har en
videre betydning og ikke på samme måde indikerer verbale handlinger.
Offerrådgivningen i Danmark
er enig med Straffelovrådets flertal i, at fri-
villighedsprincippet vil være mindre tvivlsomt end mindretallets samtykke-
begreb. Det er dog efter Offerådgivningens opfattelse ikke afgørende, om
frivillighed, samtykke eller en tredje formulering anvendes.
Sex & Samfund
anfører, at en ny lovbestemmelse skal afspejle en bred
forståelse af, hvordan frivillighed/samtykke kommer til udtryk i seksuelle
5
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
relationer, hvor både ”sprog”, ”handlinger”, ”eller på anden måde” indgår.
Det anføres endvidere, at lovforslaget tager godt vare på begge parters
også den aktive parts
retssikkerhed i de ofte komplekse sager.
Aalborg Universitetshospital
finder det vigtigt, at der er fokus på ofrets
integritet og selvbestemmelsesret, at samtykke foreligger under hele forlø-
bet, at samtykke skal være afgivet frivilligt
set i forhold til psykisk vold
og at den initiativtagende part er forpligtet til at sikre, at samtykke er til stede
ved passivitet.
Som det fremgår af pkt. 2.1.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
finder Justitsministeriet, at en samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse er
bedre egnet til at sikre den seksuelle selvbestemmelsesret end en frivillig-
hedsbaseret voldtægtsbestemmelse, idet der bl.a. henvises til, at der med en
samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse i passivitetssituationer vil kunne
påhvile den initiativtagende part en videre forpligtelse til at sikre, at den
anden part samtykker, hvis vedkommende forholder sig passiv, end ved en
frivillighedsbaseret bestemmelse.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at definitionen af, hvornår der forelig-
ger et samtykke, herunder hvilke elementer der skal indgå ved vurderingen
heraf, mest hensigtsmæssigt
og af hensyn til de mange forskellige nuancer,
som knytter sig til seksuallivet
adresseres i lovforslagets bemærkninger.
Som det fremgår af pkt. 2.1.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger
og i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, kan samtykke komme til
udtryk gennem ord eller handling, og der stilles ikke krav om, at samtykke
skal være udtrykt direkte eller i øvrigt på nogen bestemt måde. Det vil såle-
des også ved total passivitet, dvs. hvor den ene person ikke foretager sig
nogen form for handling, afhænge af en konkret og samlet vurdering, om
deltagelse i samlejet kan anses for at være sket med samtykke. Dette inde-
bærer, at samtykke således også kan komme til udtryk på andre måder end
ved et verbalt tilsagn, og at der efter omstændighederne vil kunne foreligge
et samtykke i passivitetstilfælde.
Justitsministeriet gør opmærksom på, at det i den forbindelse endvidere
fremgår af bemærkningerne, at samtykke skal foreligge under hele samlejet,
og at det forhold, at en person har givet udtryk for, at den pågældende sam-
tykker i samlejet, ikke udelukker, at vedkommende senere trækker sit sam-
tykke tilbage.
6
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Som anført i bemærkningerne, skal et samtykke gives frivilligt og være ud-
tryk for den pågældendes frie vilje, bedømt ud fra omstændighederne ved
den konkrete situation. Et samtykke må
navnlig ud fra retssikkerhedsmæs-
sige hensyn
vurderes objektivt ud fra oplysningerne om personens delta-
gelse i samlejet, herunder personens ord og handlinger, og ikke ud fra per-
sonens indre overbevisning.
Justitsministeriet bemærker, at det ved vurderingen af, om et samtykke er
givet frivilligt, bl.a. vil kunne indgå, om samlejet er gennemført i et forhold,
som er præget af psykisk vold.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, hvilke forhold der vil kunne
indgå i vurderingen af, om der foreligger samtykke, herunder hvornår der
er en formodning imod samtykke. Justitsministeriet har ikke fundet anled-
ning til at opstille yderligere eksempler for, hvornår der i konkrete tilfælde
foreligger et samtykke. Dette skal i øvrigt ses i lyset af, at den nye samtyk-
kebaserede voldtægtsbestemmelse vil rumme mange forskelligartede for-
hold, og at det bør overlades til domstolene at foretage den nødvendige
skønsmæssige vurdering af samtlige omstændigheder i de enkelte sager.
Som det fremgår af bemærkningerne, udelukker det forhold, at en person
ikke har haft fuld viden om eller indsigt i en række forhold, der kan have
haft betydning for, at vedkommende valgte at deltage i samlejet, ikke, at der
er samtykket i samlejet. I de tilfælde, hvor en person f.eks. er blevet ”snydt”
til samleje gennem usande påstande om, at den anden person var en berømt-
hed eller havde en særlig alder, status, beskæftigelse eller lignende, må
samlejet anses for gennemført med samtykke. Det må efter Justitsministeri-
ets opfattelse bero på en konkret vurdering, om der foreligger samtykke i
tilfælde, hvor der f.eks. sker aftagning af kondom.
Justitsministeriet bemærker i øvrigt, at der både efter den frivillighedsbase-
rede voldtægtsbestemmelse, som et flertal af Straffelovrådets medlemmer
foreslog, og den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse, som et mindretal
af Straffelovrådets medlemmer foreslog, vil skulle foretages en konkret og
samlet vurdering af, om der foreligger et samtykke. Samtidig vil der efter
begge de foreslåede modeller kunne være tale om henholdsvis frivillighed
eller samtykke i situationer, hvor der foreligger passivitet. Det er på den
baggrund Justitsministeriets opfattelse, at begrebet ”samtykke” ikke er et
mere uklart begreb end ”frivillighed”.
7
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3. Nærmere om passivitet
Amnesty International, Dansk Kvindesamfund, Det Nationale Voldsob-
servatorium, Everyday Sexism Project Danmark, Lev Uden Vold
og
Kvinderådet
anfører, at passivitet ikke bør kunne fortolkes som samtykke.
Organisationerne finder det endvidere problematisk, hvis tidligere total pas-
sivitet under et seksuelt hændelsesforløb kan være udtryk for samtykkende
sex ved et senere hændelsesforløb. Det Nationale Voldsobservatorium be-
mærker i den sammenhæng bl.a., at sådanne tidligere hændelsesforløb kan
have været voldtægt.
Danner
anfører, at det må nuanceres, at passivitet ikke blot er en fysiologisk
reaktion, men også kan være et sikkert valg, og det, at der er foretaget et
valg, ikke betyder, at der ikke er tale om sex uden samtykke. Det anføres
endvidere, at det forhold, at et par tidligere har haft sex med samtykke, ikke
betyder, at voldtægter ikke kan forekomme.
Dansk Kvindesamfund, Det Nationale Voldsobservatorium
og
Kvinde-
rådet
anfører, at der må foreligge en eller anden form for fysisk eller verbal
tilkendegivelse af at ville have sex, og at denne positive tilkendegivelse må
være kontinuerlig undervejs i den seksuelle aktivitet.
Professor emeritus Jørn Vestergaard, Det Juridiske Fakultet, Køben-
havns Universitet,
anbefaler, at der foretages en nærmere uddybning af,
hvad det er for tilfælde, hvor der kan foreligge et samtykke, selv om den ene
part forholder sig ”totalt passiv”, og hvor der følgelig ikke påhviler den an-
den part en pligt til at sikre sig, at der faktisk foreligger et samtykke.
Som det fremgår af pkt. 2.1.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger
og i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, må der som udgangspunkt
være en formodning for, at en person, der samtykker i et samleje, ikke blot
forholder sig helt passivt, men deltager i et eller andet omfang, dvs. ved ord
eller handling. Den person, der ønsker et samleje gennemført, må således
gøre noget for at sikre sig, at den anden person samtykker. Også ved total
passivitet må det dog afhænge af en konkret og samlet vurdering, om delta-
gelse i samlejet kan anses for at være sket med samtykke.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, at det bl.a. vil
kunne indgå i vurderingen af passivitetstilfælde, om parterne tidligere har
haft samleje gennemført med samtykke, der er foregået på samme måde,
8
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
uden at der har været tale om indirekte trusler eller psykisk vold mv., eller
om personerne ikke tidligere har haft nogen seksuel relation.
Justitsministeriet bemærker, at der her omtales tilfælde, hvor et samleje tid-
ligere er gennemført med samtykke, og således ikke de tilfælde, hvor et sam-
leje tidligere er gennemført uden samtykke.
4. Om definitionen af samleje
Dansk Kvindesamfund, Det Nationale Voldsobservatorium, Everyday
Sexism Project Danmark, Joan-Søstrene, Kvinderådet, Amnesty Inter-
national
og
Dansk Kvindesamfund
opfordrer til, at definitionen af samleje
udvides til også at omfatte oral penetration, idet der henvises til Istanbul-
konventionens artikel 36, stk. 1, litra a, hvoraf det følger, at parterne træffer
de lovgivningsmæssige eller andre foranstaltninger der er nødvendige for at
sikre, at den forsætlige udøvelse af bl.a. vaginal, anal eller oral penetrering
af seksuel karakter af en anden persons krop ved hjælp af en kropsdel eller
en genstand er strafbar.
Dansk Kvindesamfund og Joan-Søstrene anfører i den forbindelse, at brugen
af ordet ”samleje” bør undlades i forbindelse med voldtægt, da samleje for-
udsætter samtykke, mens voldtægt er en ensidig handling. Derfor bør ordet
”penetration” i stedet anvendes.
Justitsministeriet bemærker, at straffelovens § 216 om voldtægt finder til-
svarende anvendelse med hensyn til andet seksuelt forhold end samleje,
f.eks. oralt seksuelt forhold, jf. straffelovens § 225. De handlinger, som er
omfattet af Istanbulkonventionens artikel 36, stk. 1, litra a, er således kri-
minaliseret. Det er Justitsministeriets opfattelse, at begrebet ”samleje” er
bedre egnet til i almindelig sprogbrug at beskrive den handling, hvor der
sker hel eller delvis indføring af penis i vagina eller anus.
5. Om strafniveauet og strafskærpende omstændigheder
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
anfører, at eftersom § 216, stk. 1,
dækker over overgreb af varierende grovhed, bør dette af hensyn til fremti-
dig regulering af sanktionsniveauer afspejles i bestemmelsen. Landsforenin-
gen anbefaler derfor, at man enten ved reglens opbygning eller i en særskilt
strafbestemmelse kan genfinde en objektiv beskrivelse af de strafniveauer,
som man arbejder med ved sanktionsfastsættelse.
9
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Justitsministeriet bemærker, at der i pkt. 2.1.3.5 i lovforslagets almindelige
bemærkninger og i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, er redegjort
for de strafniveauer, der vil skulle tages udgangspunkt i ved strafudmålin-
gen, og at sådanne udgangspunkter ud fra et lovteknisk perspektiv bør an-
gives i lovforslagets bemærkninger. Det er således ikke nødvendigt for en
eventuel fremtidig regulering af strafniveauet, at der foretages en gradue-
ring af grovheden af sager om voldtægt i lovteksten.
Amnesty International, Dansk Kvindesamfund, Det Nationale Voldsob-
servatorium, Everyday Sexism Project Danmark
og
Joan-Søstrene
an-
befaler, at der i bemærkningerne bør henvises til straffelovens almindelige
bestemmelser om skærpende omstændigheder, herunder den ikke udtøm-
mende oplistning i § 81, men også til oplistningen i Istanbulkonventionens
artikel 46 om skærpende omstændigheder.
Lev Uden Vold
opfordrer til, at grov udnyttelse af andres sårbarhed, f.eks.
hvis voldtægten begås mod en person med kognitive eller fysiske funktions-
nedsættelser, eller mod en person, som befinder sig i en hjælpeløs tilstand
på grund af alkohol, stoffer eller medicin, gøres til en strafskærpende om-
stændighed.
Som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, vil det angive straf-
niveau kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den kon-
krete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. her-
med de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10. Det bemærkes i den forbindelse, at straffelovens § 81 om skærpende
omstændigheder er omfattet af straffelovens kapitel 10, og at bestemmelsen
ikke er udtømmende. Der er derfor ikke noget til hinder for i en konkret sag
at tillægge forhold, som ikke er nævnt i § 81, skærpende betydning ved straf-
udmålingen.
Om grov udnyttelse af andres sårbarhed bemærkes det i øvrigt, at det følger
af straffelovens § 81, nr. 11, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed
skal indgå som skærpende omstændighed, at gerningsmanden har udnyttet
forurettedes værgeløse stilling. Denne bestemmelse tager navnlig sigte på
kriminalitet, som begås over for udsatte persongrupper, f.eks. børn, perso-
ner med handicap og ældre personer.
Justitsministeriet finder på den baggrund ikke behov for at redegøre nær-
mere for de almindelige regler om straffens fastsættelse eller oplistningen i
Istanbulkonventionens artikel 46 i lovforslagets bemærkninger. Ligesom det
10
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
er Justitsministeriet vurdering, at der ikke er behov for at fastsætte yderli-
gere strafskærpende omstændigheder.
Amnesty International, Dansk Kvindesamfund, Det Nationale Voldsob-
servatorium
og
Lev Uden Vold
henviser til Straffelovrådets overvejelser
om strafniveau, som fremgår af pkt. 2.1.2.4 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, hvoraf det bl.a. fremgår, at det er Straffelovrådets opfattelse,
at der i mildere tilfælde, f.eks. i visse passivitetssituationer, vil kunne være
grundlag for at tage udgangspunkt i et strafniveau på fængsel i 1 år og 2
måneder, da sådanne situationer efter omstændighederne vil kunne sidestil-
les med de situationer, hvor forurettede befinder sig i en tilstand, i hvilken
den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen, og fraråder i
den forbindelse en formulering om strafniveauet, som kan give indtryk af,
at lovgiver udtrykker en normativ opfattelse af voldtægters alvor og grovhed
baseret på den forurettedes reaktion. Amnesty International opfordrer i for-
længelse heraf til, at Justitsministeriet
undlader at bruge begreberne ”over-
faldsvoldtægt” og ”andre sager om voldtægt” som udgangspunkt for fast-
sættelsen af strafniveauet, eller at det tydeligt defineres i lovforslaget, at der
med overfaldsvoldtægt menes voldtægt begået som et overfald, uanset rela-
tionen mellem offer og gerningsperson.
Organisationerne opfordrer endvidere til, at Justitsministeriet uddyber sin
begrundelse for, hvorfor der ikke bør indsættes en særskilt bestemmelse i
straffelovens § 216, hvorefter de omstændigheder, som i dag er strafbare
efter straffelovens § 216, stk. 1, samt psykisk vold efter straffelovens § 243,
skal anses som særligt skærpende omstændigheder ved straffens fastsæt-
telse, og hvorfor en graduering af grovheden og alvoren af de enkelte sager,
som indebærer at straffen generelt vil blive fastsat lavere i de sager, som
omfattes af den foreslåede nykriminalisering, ikke er hensigtsmæssig.
Everyday Sexism Project Danmark
anfører, at organisationen er enig med
Justitsministeriet i, at det ikke skal fremgå specifikt af lovteksten, hvad der
er strafskærpende momenter, fordi der ellers vil være risiko for, at der i of-
fentligheden opleves en hierarkisering af voldtægter. Det anføres endvidere,
at det bør fremhæves i bemærkningerne til lovforslaget, at det kan være en
(lige så) skærpende omstændighed, at personen, der begår voldtægt, er en
person, man normalt må opfattes at være i et tillidsforhold til.
Røde Kors
finder det uhensigtsmæssigt, at psykisk vold ikke nævnes ek-
splicit i den nye bestemmelse. Røde Kors anfører, at organisationen er i tvivl
om, hvorvidt man med den nye bestemmelse ønsker at dømme seksuelle
11
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
overgreb, der er begået i et parforhold, anderledes end andre typer seksuelle
overgreb.
Lev Uden Vold
tilslutter sig anbefalingen fra Straffelovrådets flertal om, at
straffelovens § 243 ikke citeres i bestemmelsen, idet det findes sandsynligt,
at psykisk vold kan medvirke til at øge risikoen for voldtægt i et parforhold,
selvom den psykiske vold ikke nødvendigvis opfylder samtlige betingelser
i straffelovens § 243.
Joan-Søstrene
er enig i forslaget fra Straffelovrådets mindretal om at lade
psykisk vold indgå som en strafskærpende omstændighed i strafudmålingen.
Justitsministeriet bemærker, at Straffelovrådets overvejelser om udgangs-
punkterne for strafniveauet beskriver, hvordan visse tilfælde af voldtægt på
baggrund af de konkrete omstændigheder ved voldtægten, f.eks. hvis vold-
tægten sker under intimiderende omstændigheder, kan gradueres ud fra de
strafniveauer, som allerede kendes i dag.
Som anført i pkt. 2.1.3.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er det
Justitsministeriets vurdering, at der ikke bør indsættes en særskilt bestem-
melse i straffelovens § 216, hvorefter de omstændigheder, som i dag er straf-
bare efter straffelovens § 216, stk. 1, samt psykisk vold efter staffelovens §
243, skal anses som særligt skærpende omstændigheder ved straffens fast-
sættelse. Dette vil efter Justitsministeriets opfattelse indebære, at straffen
generelt vil blive fastsat lavere i de sager, som omfattes af den foreslåede
nykriminalisering. En sådan graduering af grovheden og alvoren af de en-
kelte sager er efter Justitsministeriets opfattelse ikke hensigtsmæssig.
Hertil kan Justitsministeriet supplerende oplyse, at uhensigtsmæssigheden
består i, at gradueringen vil indebære, at der i sager, som omfattes af ny-
kriminaliseringen, som udgangspunkt vil blive udmålt straffe, som ligger
under de strafniveauer, som gælder i dag. Efter Justitsministeriets opfattelse
er der ikke grundlag for generelt at fastslå, at sager om samleje uden sam-
tykke er mindre strafværdige end f.eks. sager om samleje med en person,
som befinder sig i en tilstand, i hvilken den pågældende er ude af stand til
at modsætte sig handlingen, jf. straffelovens § 216, stk. 1, nr. 2.
Om sondringen mellem ”overfaldsvoldtægt” og ”andre sager om voldtægt”
bemærkes det, at det er understreget i forarbejderne til den gældende § 216,
jf. Folketingstidende 2015-2016, A, L 98 som fremsat, side 3, at strafudmå-
lingen i voldtægtssager skal ske på grundlag af en konkret vurdering i hvert
12
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
enkelt tilfælde af voldtægtens karakter og øvrige foreliggende omstændig-
heder og ikke på grundlag af en generelt forskellig vurdering af grovheden
af voldtægt, der sker i forbindelse med socialt samvær eller i et parforhold,
i forhold til overfaldsvoldtægt. At der er tale om et overfald, f.eks. ved at
offeret udsættes for et pludseligt angreb på et offentligt sted, hvor offeret
færdes alene, eller i eget hjem, hvor gerningsmanden er trængt ind, vil imid-
lertid i almindelighed udgøre en skærpende omstændighed, og straffen vil
derfor alt andet lige være strengere.
5. Om tilregnelse og bevistema
Dansk Kvindesamfund, Det Nationale Voldsobservatorium, Joan-Sø-
strene
og
Lev Uden Vold
opfordrer til, at det tydeliggøres i lovforslagets
bemærkninger, at bedømmelsen af forsæt i voldtægtssager skal ske ud fra
samme målestok som ved andre forbrydelser, herunder også ud fra den la-
veste forsætsgrad (dolus eventualis).
Dansk Kvindesamfund, Det Nationale Voldsobservatorium
og
Kvinde-
rådet
deler ikke Justitsministeriets opfattelse af, at bevistemaet ved en sam-
tykkebaseret voldtægtsbestemmelse er fraværet af samtykke, men anfører,
at det derimod er tilstedeværelsen af samtykke. Organisationerne finder det
derfor nødvendigt, at det påpeges, at fokus i bevisbedømmelsen af gernings-
personens forsæt skal flyttes fra, om han vidste, at forurettede ikke deltog
frivilligt,
til, om han havde nogen grund til at tro, at forurettede ”var med
på” hans forehavende.
Danske Advokater
henviser til sit høringssvar af 18. marts 2020 vedrø-
rende Straffelovrådets betænkning nr. 1574/2020 om en frivillighedsbaseret
voldtægtsbestemmelse, hvoraf det bl.a. fremgår, at Danske Advokater be-
mærker, at det af retssikkerhedsmæssige grunde er helt afgørende, at be-
stemmelsen udformes med respekt for grundlæggende strafferetlige princip-
per om klarhed og forudsigelighed i lovgivningen, uskyldsformodning, be-
visbyrdespørgsmål mv.
Kvinderådet
anfører, at en adfærd, hvor gerningspersonen udviser ligegyl-
dighed over for ofrets manglende samtykke, må tilregnes gerningspersonen
som forsætlig.
Som det fremgår af pkt. 2.1.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger
vil anklagemyndigheden både ved frivillighed og samtykke skulle bevise, at
der ikke forelå frivillighed, henholdsvis ikke var samtykket. Der skal således
13
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
i begge tilfælde føres bevis for fraværet af noget, henholdsvis fraværet af
frivillighed og fraværet af samtykke. Justitsministeriet kan supplerende op-
lyse, at dette skal ses i sammenhæng med, at bevisbyrden påhviler anklage-
myndigheden, og at det derfor er anklagemyndigheden, som skal føre bevis
for, at der er begået et strafbart forhold. Det vil i relation til sager om over-
trædelse af den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 216, stk. 1, sige, at
anklagemyndigheden vil skulle føre bevis for, at der ikke var samtykket i det
pågældende samleje, og at dette må have stået tiltalte klart. I den forbin-
delse vil det have betydning, om tiltalte havde grund til at tro, at forurettede
samtykkede i samlejet.
7. Om forholdet til de øvrige seksualforbrydelser
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at Justitsministeriet foretager
en revurdering af fastholdelsen af kriminaliseringen i § 218 og en nærmere
afgrænsning over for § 216, stk. 1, herunder en præcisering af, om der over-
hovedet kan foreligge et gyldigt samtykke i situationer, hvor en persons psy-
kiske eller kognitive handicap udnyttes til at skaffe sig samleje med den
pågældende.
Som det fremgår af pkt. 2.1.2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger er
Straffelovrådet af den opfattelse, at kriminaliseringen i straffelovens § 218
bør opretholdes.
Det fremgår af Straffelovrådets betænkning nr. 1574/2020 om en frivillig-
hedsbaseret voldtægtsbestemmelse, side 143, at der kan forekomme situati-
oner, hvor den sindssyge eller mentalt retarderede frivilligt har samleje med
en person og tilkendegiver dette, men hvor der alligevel foreligger en ud-
nyttelse eller et misbrug fra gerningsmandens side. En sådan overtrædelse
bør ifølge Straffelovrådet fortsat kunne straffes.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, samme sted, at
der efter omstændighederne vil kunne blive tale om, at der skal straffes i
sammenstød med straffelovens § 216, stk. 1, hvis gerningsindholdet i § 218
er opfyldt.
Som anført i pkt. 2.1.3.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger er
Justitsministeriet enig med Straffelovrådet i, at kriminaliseringen i bl.a.
straffelovens § 218 bør opretholdes. Dette indebærer, at såfremt der i det
konkrete tilfælde ikke er samtykket, hvilket skal vurderes objektivt ud fra
14
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
oplysningerne om personens deltagelse i samlejet, vil der kunne straffes ef-
ter straffelovens § 216. Justitsministeriet har derfor ikke fundet anledning
til at præcisere dette i lovforslagets bemærkninger.
Børnerådet
bemærker
eftersom lovforslaget primært får betydning for
ofre over den seksuelle lavalder
at der fortsat er behov for yderligere be-
skyttelse af børn under den seksuelle lavalder.
Justitia
anfører, at det bør overvejes, hvordan man fremover skal behandle
sager, hvor en person har gennemført samleje med et barn på 12-14 år, og
hvor der er tale om stor aldersforskel mellem parterne. Det bør i den forbin-
delse overvejes, i hvilket omfang børn i denne alder kan give samtykke til
seksuelt samkvem med væsentligt ældre personer, og om der i givet fald bør
stilles særlige krav til et sådant samtykke.
Everyday Sexism Project Danmark
anfører, at der bør indføres en særskilt
bestemmelse i straffeloven med henblik på at gøre situationer, hvor der er
tale om såkaldt ”stealthing”, strafbart på niveau med overtrædelser af straf-
felovens § 221 om tilsnigelse af samleje, og at overgreb på børn ældre end
11
år skal anerkendes som voldtægt, ligesom ”grooming” bør kriminalise-
res. Organisationen støtter desuden en udvidelse af straffelovens § 225 om
andet seksuelt forhold end samleje, så bestemmelsen omfatter situationer,
hvor en person tvinger en anden til at udføre seksuelle handlinger med sig
selv.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at høringsparternes forslag til yderli-
gere ændringer af straffeloven ligger uden for rammerne for nærværende
lovforslag. Det bemærkes, at overgreb mod børn ældre end 12 år kan straf-
fes som voldtægt, hvis betingelserne i straffelovens § 216, stk. 1, er opfyldt.
Herudover indeholder straffelovens § 222 et absolut forbud mod samleje
med et barn i aldersgruppen 12-14
år. Det bemærkes endvidere, at ”groo-
ming” allerede i en række tilfælde
straffes, bl.a. for forsøg på at begå sek-
suelle overgreb, blufærdighedskrænkelse eller for besiddelse af børnepor-
nografisk materiale. Justitsministeriet følger dog løbende udviklingen på
området, herunder for at vurdere, om der er behov for foretage ændringer i
straffeloven.
Danske Handicaporganisationer
noterer med tilfredshed, at lovforslaget
bevarer straffelovens § 218 om udnyttelse af en persons sindssygdom eller
mentale retardering. Organisationen foreslår, at strafferammen i § 218 hæ-
ves fra 4 år til 8 år, som tilfældet er i straffelovens § 216, stk. 1.
15
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Justitsministeriet bemærker, at personer med handicap i lighed med alle
andre er omfattet af beskyttelsen i straffelovens § 216, og at der således i de
situationer, hvor betingelserne for, at der er tale om voldtægt, er opfyldt, vil
kunne straffes efter § 216. På den baggrund er det Justitsministeriets vur-
dering, at der ikke er anledning til at ændre strafferammen i straffelovens §
218.
Professor emeritus Jørn Vestergaard, Det Juridiske Fakultet, Køben-
havns Universitet,
anfører, at der kan være gode begrundelser for at afstå
fra kriminalisering af uagtsomhed i tilfælde, hvor der gennemføres et sam-
leje med en person, der befinder sig i en tilstand, i hvilken den pågældende
er ude af stand til at modsætte sig handlingen, men at det ikke er retvisende
at begrunde en stillingtagen til dette spørgsmål med, at det i sådanne tilfælde
altid vil stå gerningspersonen klart, at der ikke er samtykket. Der henvises
til, at lovforslaget generelt bygger på en forudsætning om, at det beror på
”en konkret og samlet vurdering”, om der foreligger samtykke, og strafan-
svar forudsætter, at der kan føres bevis for, at tiltalte havde det fornødne
forsæt. Jørn Vestergaard finder, at der bør redegøres mere dækkende herfor
i bemærkningerne til lovforslaget.
Justitsministeriet bemærker, at begrundelsen for at ændre straffelovens §
228 skal ses i lyset af, at det fremgår af pkt. 2.1.3.2 i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger og bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, at der
som udgangspunkt vil være en formodning for, at en person, der samtykker
i et samleje, ikke blot forholder sig helt passivt, men deltager i et eller andet
omfang, og at det desuden fremgår, at handlinger, der kan være udtryk for
et samtykke til samleje, f.eks. vil kunne være kys, berøringer, nydende lyde
eller relevante bevægelser, f.eks. at man vender sig mod den anden person,
selv hjælper til med at tage sit undertøj af, udfører samlejebevægelser eller
lignende.
Det er således Justitsministeriets opfattelse, at der må være en formodning
for, at det må stå en person, der har samleje med en anden person, som er i
en tilstand, i hvilken den pågældende ikke kan modsætte sig handlingen, dvs.
som følge af søvn, bevidstløshed, stærk beruselse mv., klart, at pågældende
ikke samtykker.
8. Øvrige bemærkninger til lovforslaget
16
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Aalborg Universitetshospital
finder det vigtigt, at loven gælder for alle
køn.
Amnesty International, Det Nationale Voldsobservatorium, Dansk
Kvindesamfund
og
Lev Uden Vold
opfordrer til, at de ligestillingsmæssige
overvejelser uddybes.
Som anført i pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er det Justits-
ministeriets vurdering, at lovforslaget indeholder ligestillingsmæssige
aspekter, idet der bl.a. er langt flere kvinder end mænd, der udsættes for
voldtægt.
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at den foreslåede ændring af
voldtægtsbestemmelsens omdrejningspunkt fra nærmere bestemte tvangs-
midler (f.eks. fysisk magtanvendelse) til samtykke samt udvidelsen af det
strafbare område styrker det strafferetlige værn for voldtægtsofre, og at det
gør sig gældende i relation til alle ofre, uanset køn.
Dansk Kvindesamfund
anfører, at indførelsen af en samtykkebaseret vold-
tægtsbestemmelse vil bringe dansk ret i bedre overensstemmelse med Dan-
marks internationale forpligtelser.
Everyday Sexism Project Danmark
og
Sex & Samfund
foreslår, at køn-
nede betegnelser, som f.eks. gerningsmand, undlades i bemærkningerne til
lovforslaget.
Hjælp Voldsofre
anfører, at lovforslaget ikke forholder sig til, om den per-
son, der har været udsat for en voldtægt, fordi der ikke er givet den fornødne
samtykke, skal tilkendes samme tortgodtgørelse som den person, der har
været udsat for en voldtægt under anvendelse af vold.
Det følger af erstatningsansvarslovens § 26, stk. 1, at den, der er ansvarlig
for en retsstridig krænkelse af en andens frihed, fred, ære eller person, skal
betale den forurettede godtgørelse for tort. Det følger af bestemmelsens stk.
2, at det ved fastsættelsen af godtgørelsen bl.a. kan tillægges vægt, at kræn-
kelsen er begået ved en forbrydelse, der har indebåret en overtrædelse af
bestemmelser i straffelovens kapitel 23 eller 24, herunder at krænkelsen er
begået over for en person under 18 år.
17
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Erstatningsansvarslovens § 26, stk. 2, blev indsat i 2018, jf. lov nr. 140 af
28. februar 2018 om ændring af lov om erstatningsansvar mv., og i den for-
bindelse blev tortgodtgørelsesniveauerne i sager om seksuelle krænkelser
forhøjet, så godtgørelsen i en sag om fuldbyrdet voldtægt som udgangspunkt
bør være ca. 100.000 kr. Ændringen finder anvendelse på erstatningsansvar
for skader, der indtræder efter lovens ikrafttræden.
Selvom der i forarbejderne til erstatningsansvarslovens § 26, stk. 2, er fast-
lagt tortgodtgørelsesniveauer i sager om seksuelle krænkelser, vil det som
hidtil være domstolene, der i den konkrete sag fastsætter den enkelte godt-
gørelse ud fra et samlet skøn over den konkrete sags omstændigheder.
Justitsministeriet bemærker, at der med lovforslaget ikke foreslås ændringer
i reglerne i erstatningsansvarsloven.
9. Om forebyggende indsatser mv.
Børnerådet
anbefaler, at elever i grundskolen og på ungdomsuddannelsen
bliver undervist i, hvad samtykke er.
Institut for Menneskerettigheder
og
Offerrådgivningen i Danmark
fremhæver vigtigheden af, at der sættes ind med oplysning og undervisning
på området, især over for yngre mennesker.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
anfører, at der, indtil samtykke-
begrebet har fået en mere fast udformning i retspraksis, vil være en risiko
for en betragtelig retsusikkerhed. Derfor bør der gennemføres en grundig
informationskampagne i forbindelse med lovens vedtagelse.
Hjælp Voldsofre
anfører, at det ikke kan udelukkes, at domstolene i den
indledende fase vil være tilbageholdende med at dømme en initiativtagende
person, der ikke i tilstrækkelig grad har sikret sig et samtykke, hvorefter der
”ud fra en konkret og samlet vurdering” vil kunne ske frifindelse. Hjælp
Voldsofre opfordrer derfor til, at der samtidig med lovændringen foretages
aktive handlinger med henblik på at sikre den nødvendige generelle hold-
ningsændring i samfundet.
Center for Voldtægtsofre, Aarhus Universitetshospital, og Center for
Seksuelle Overgreb, Rigshospitalet,
bemærker, at de år for år oplever en
stigning i antallet af henvendelser, og at der med et stort fokus på området
18
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
ikke forventes et fald i antallet af henvendelser. I den forbindelser anføres
det, at muligheden for at få den rette hjælp efter et overgreb er yderst vigtig.
Danske Handicaporganisationer
foreslår, at regeringen og Folketinget i
forbindelse med lovbehandlingen giver tilsagn om at arbejde for at beskytte
mennesker med kognitive og psykiske handicap bedre mod seksuelle over-
greb.
Justitia
anbefaler, at politiets, anklagemyndighedens og domstolenes be-
handling af voldtægtssager følges tæt i de første 1-2 år efter lovændringen,
og at der følges op med en egentlig evaluering af lovændringens konsekven-
ser med særlig fokus på bl.a. forståelsen af samtykkebegrebet, bevisvurde-
ringen og udvidelsen af det strafbare område. Det anbefales herudover, at
lovændringen følges op med en række andre tiltag, f.eks. en oplysnings- og
anmeldelseskampagne, sikring af de nødvendige ressourcer til området og
uddannelseskrav til de personer, som behandler og afgør sagerne. Desuden
anbefales det, at der før og efter lovændringen foretages en undersøgelse af
sager, der afsluttes uden retssag.
Advokatrådet
anbefaler, at udviklingen i anmeldelser, sigtelser, tiltaler og
domfældelser for voldtægt følges nøje.
Det Kriminalpræventive Råd
anbefaler, at regeringen tager et initiativ på
tværs af ministerområder og sætter sig for at udarbejde en national forebyg-
gelsesstrategi af voldtægt og seksuelle overgreb. En sådan forebyggelses-
strategi bør ifølge rådet bl.a. fokusere på en ambitiøs undervisningsindsats i
grundskolen og på ungdomsuddannelserne, på gerningsmændene samt et
styrket fokus på de børn og unge, der allerede udviser seksuelt bekymrende
adfærd.
Et ekspertpanel nedsat under Justitsministeriet har i løbet af 2018 og 2019
set nærmere på voldtægtsofres vej gennem retssystemet og forebyggelse af
voldtægt. Ekspertpanelet har i hhv. januar og november 2019 overrakt
justitsministeren deres anbefalinger til, hvordan man styrker indsatsen mod
voldtægt. Ekspertpanelet har bl.a. anbefalet, at der igangsættes en oplys-
ningskampagne om sprogbrug, kultur, samtykke og frivillighed, og at det
nuværende materiale til seksualundervisning af børn og unge opdateres, så-
dan at også begreber som ”samtykke” og ”frivillighed”
bliver en del af un-
dervisningen. Justitsministeriet har i samarbejde med Ligestillingsafdelin-
gen under Miljø- og Fødevareministeriet og Børne- og Undervisningsmini-
19
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
steriet vurderet anbefalingerne og forventer på baggrund heraf at iværk-
sætte initiativer på bl.a. undervisningsområdet i forbindelse med den sam-
tykkebaserede voldtægtsbestemmelses ikrafttræden.
Rigspolitiet
henviser til sit høringssvar af 23. marts 2020 vedrørende Straf-
felovrådets betænkning nr. 1574/2020 om en frivillighedsbaseret voldtægts-
bestemmelse, hvoraf det bl.a. fremgår, at en udvidelse af voldtægtsbegrebet
vil medføre en stigning i antallet af anmeldelser om voldtægt, og at der der-
for bør afsættes ressourcer til forbedring af uddannelse inden for området,
herunder kommunikationsunderstøttende redskaber, undervisning i traume-
reaktioner og hukommelsespåvirkning mv. Det er endvidere Rigspolitiets
vurdering, at det ikke kan udelukkes, at en ny voldtægtsbestemmelse i visse
tilfælde kan medføre en mere omfattende efterforskning, end hvad der vil
være behov for efter den gældende voldtægtsbestemmelse.
Danner
anbefaler, at politiets efterforskere sideløbende med implemente-
ringen af loven uddannes i voldens dynamikker samt traumereaktioner.
Danner anbefaler herudover, at der arbejdes kulturelt med de bias, der giver
særligt kvinder en opfattelse af ikke at blive troet på og lægger skyld og
skam på offeret, snarere end at stille gerningsmanden til regnskab for sine
handlinger.
Joan-Søstrene
finder, at det vil styrke formålet med den nye lovgivning,
hvis der også sættes ind med efteruddannelse af politi, anklagemyndighed,
dommere og domsmænd i forståelse for køn, seksualitet og overgreb for at
undgå bevidste eller ubevidste fordomme og stereotype forestillinger om
køn og seksualitet.
Retspolitisk Forening
henviser til sit høringssvar af 18. marts 2020 vedrø-
rende Straffelovrådets betænkning nr. 1574/2020 om en frivillighedsbaseret
voldtægtsbestemmelse, hvoraf det bl.a. fremgår, at foreningen anbefaler, at
anmeldelser straks følges op af en efterforskning udført af efterforskere med
særlig uddannelse i den type sager med henblik på sikring af mulige tekniske
beviser og forklaringer for parterne.
En forbedring af oplevelsen blandt voldtægtsofre af politiets og anklage-
myndighedens sagsbehandling er noget af det, der kan drøftes med parti-
erne i forbindelse med de igangværende forhandlinger om en ny flerårsaf-
tale for politiet og anklagemyndigheden.
20
L 85 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
En forbedring af oplevelsen blandt voldtægtsofre af politiets og anklage-
myndighedens sagsbehandling vil være i tråd med anbefalingerne fra ek-
spertpanelet.
III. Lovforslaget
I forhold til det lovudkast, som har været sendt i høring, indeholder det frem-
satte lovforslag ikke indholdsmæssige ændringer, men der er foretaget en-
kelte mindre ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
21