Retsudvalget 2020-21
L 86 Bilag 6
Offentligt
2331464_0001.png
Til lovforslag nr.
L 86
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Retsudvalget den [8. februar 2021]
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed
(Ophævelse af udløbsklausul for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Sociali‐
stisk Folkepartis, Enhedslistens og Radikale Venstres med‐
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3
og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 2 og 4 til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
[Udvalget] indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der
skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til
lovforslaget kommer til 2. behandling.
3. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udval‐
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær‐
ker, at SF anerkender behovet for at undgå lejre af mere
permanent karakter i parker og på Fælleden, hvor der har
været udfordringer.
SF anerkender ligeledes, at permanente lejre er ikke køn‐
ne, og at de kan skabe utryghed i det lokalsamfund, hvor de
befinder sig.
Samtidig er det heller ikke en holdbar løsning, at menne‐
sker fra andre lande – og det er jo dem, der hyppigst rammes
af loven – kommer til Danmark og hutler sig igennem på
gaden. Men løsningen bør være at skabe tilbud, der hjælper
dem hjem i stedet for at straffe dem.
SF var imod, da Folketinget for år tilbage vedtog loven,
som gav justitsministeren bemyndigelse til at fastsætte reg‐
ler om zoneforbud for en kommune i tilfælde af utrygheds‐
skabende lejre. SF’s modstand skyldtes, at vi var bekymrede
for, at det ville gøre forholdene for vores hjemløse endnu
mere utålelige, ligesom vi fandt retssikkerheden betænkelig.
I praksis gav lovforslaget da også en række problemer. Vi
så hvordan hjemløse, der lå samme sted og sov, blev ramt
af loven. Det førte til, at vi i sommeren 2019 aftalte visse
justeringer sammen med regeringen, sådan at forbuddet mod
utryghedsskabende lejre nu kun omfatter lejre af permanent
karakter, som skaber utryghed, og dermed ikke rammer
den enkelte hjemløse, som er tvunget til at overnatte på
gaden. Samtidig gav vi politiet mulighed for give en advar‐
sel i stedet for et egentligt zoneforbud. Det var skridt i den
rigtige retning, og vi aftalte også at se på sagen igen i foråret
2021.
SF så dog gerne, at politiets mulighed for at give en
advarsel i førstegangstilfælde blev til et skal. Hvis politiet
altid skal give en advarsel i førstegangstilfælde, vil det sikre,
at sårbare mennesker kan undgå at kriminalisere sig selv og
i stedet få en mulighed for at rette op. Derfor har vi stillet
det som et ændringsforslag til lovforslaget.
Idet ændringsforslaget ikke ser ud til at samle opbakning,
vil SF heller ikke permanentgøre loven. Vi finder endvidere,
at det var at foretrække, at loven var blevet evalueret, før vi
vedtager forslaget. Ikke efter.
DokumentId
Journalnummer
L 86 - 2020-21 - Bilag 6: 3. udkast til betænkning
2331464_0002.png
2
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF, EL og RV), tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
lov om ændring af lov om politiets virksomhed
(Ophævelse af udløbsklausul og krav om advarsel
for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om
zoneforbud).«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
Til titlen
2)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
lov om ændring af lov om politiets virksomhed
(Ophævelse af udløbsklausul og undtagelse af danske
statsborgere for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler
om zoneforbud).«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Af et
mindretal
(SF, EL og RV), tiltrådt af <>:
Ny paragraf
3)
Før § 1 indsættes ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr.
1270 af 29. november 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 23
indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
De i stk. 2 nævnte zoneforbud, der omfatter en
kommune, kan alene meddeles, såfremt den pågældende tid‐
ligere har været meddelt en advarsel om et sådant zonefor‐
bud.««
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Præcisering af bemyndigelse]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
Ny paragraf
4)
Før § 1 indsættes ny paragraf:
Ȥ 02
I lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr.
1270 af 29. november 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 23
indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
De i stk. 2 nævnte zoneforbud, der omfatter en
kommune, kan alene meddeles til udenlandske statsborge‐
re.««
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Revidering af bemyndigelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer en ændring af lov om politi‐
ets virksomhed (politiloven). Det foreslås på den baggrund,
at lovforslagets titel ændres, således at titlen afspejler, at
lovforslaget ud over ændringer i lov om ændring af lov om
ændring af lov om politiets virksomhed også ændrer lov
om politiets virksomhed (politiloven), som konsekvens af
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer en ændring af lov om politi‐
ets virksomhed (politiloven). Det foreslås på den baggrund,
at lovforslagets titel ændres, således at titlen afspejler, at
lovforslaget ud over ændringer i lov om ændring af lov om
ændring af lov om politiets virksomhed også ændrer lov
om politiets virksomhed (politiloven), som konsekvens af
ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at der efter § 23, stk. 2,
i lov om politiets virksomhed indsættes som et nyt stk. 3,
at det er en betingelse for meddelelse af zoneforbud, der
omfatter en kommune, at den pågældende person tidligere
har været meddelt en advarsel om et sådant zoneforbud for
etablering af og ophold i en utryghedsskabende lejr. Det er
ikke et krav, at advarslen om zoneforbud for en kommune
og et zoneforbud for en kommune er meddelt for etablering
af og ophold i samme utryghedsskabende lejr. Dagældende
stk. 3 bliver herefter stk. 4.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at der efter § 23, stk. 2,
i lov om politiets virksomhed indsættes som et nyt stk. 3,
at justitsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om
zoneforbud, der omfatter en kommune, alene skal omfatte
udenlandske statsborgere. Der vil herefter ikke være adgang
til at fastsætte regler om, at danske statsborgere kan med‐
deles et zoneforbud, der omfatter en kommune. Det vil i
praksis indebære, at politiets nuværende adgang til at med‐
dele zoneforbud, der omfatter en kommune, som fastsat i
ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3, skal revideres, således
at bestemmelsen alene omfatter udenlandske statsborgere
og ikke også danske statsborgere. Dagældende stk. 3 bliver
herefter stk. 4.
L 86 - 2020-21 - Bilag 6: 3. udkast til betænkning
2331464_0003.png
3
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november 2020 og var
til 1. behandling den 11. december 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <3> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 25. september
2020 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 582
(20191). Den 11. november 2020 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Annette Lind (S) Kristian Hegaard (RV)
nfmd.
Jens Rohde (UFG) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V)
fmd.
Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V)
Inger Støjberg (V) Morten Dahlin (V) Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
41
16
15
14
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
7