Retsudvalget 2020-21
L 86 Bilag 7
Offentligt
2332388_0001.png
Til lovforslag nr.
L 86
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 8. februar 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed
(Ophævelse af udløbsklausul for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Sociali‐
stisk Folkepartis, Enhedslistens og Radikale Venstres med‐
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3,
og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 2 og 4 til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der
skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til
lovforslaget kommer til 2. behandling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (V, S, KF, SIU og JF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (SF, RV, EL, IA, Sikandar Sid‐
dique (UFG) og Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) ind‐
stiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindre‐
tallet vil stemme for ændringsforslag nr. 1 og 3 og imod
ændringsforslag nr. 2 og 4.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af mindretallet stillede ændringsfor‐
slag. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 og
3.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 2 og 4 og imod ændringsfor‐
slag nr. 1 og 3.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (Jens Rohde (UFG)) ind‐
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1 og 3
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod æn‐
dringsforslag nr. 2 og 4.
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udval‐
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at ud af 231 zo‐
neforbud er langt størstedelen givet til udenlandske statsbor‐
gere. Kun seks af zoneforbuddene er givet til danskere. Efter
DF�½s opfattelse er seks forbud ikke mange, men dog seks for
mange. For det er ikke DF�½s indtryk, at to danske hjemløse,
der har fundet sammen for at finde tryghed gennem natten,
udgør nogen utryghed over for andre. Derfor ønsker DF at
undtage danske statsborgere fra zoneforbuddet, så det ram‐
mer de personer, der har været den store udfordring, nemlig
romaer, som har skabt utryghed i visse dele af de store byer i
Danmark. Derfor har DF stillet ændringsforslag om det.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær‐
ker, at SF anerkender behovet for at undgå lejre af mere
permanent karakter i parker og på Amager Fælled, hvor der
har været udfordringer.
SF anerkender ligeledes, at permanente lejre ikke er køn‐
ne, og at de kan skabe utryghed i det lokalsamfund, hvor de
er etableret.
Samtidig er det heller ikke en holdbar løsning, at menne‐
sker fra andre lande – og det er jo dem, der hyppigst rammes
af loven – kommer til Danmark og hutler sig igennem på
gaden. Men løsningen bør være at skabe tilbud, der hjælper
dem hjem, i stedet for at straffe dem.
SF var imod, da Folketinget for år tilbage vedtog loven,
som gav justitsministeren bemyndigelse til at fastsætte reg‐
AX025763
L 86 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet 8/2-21
2332388_0002.png
2
ler om zoneforbud i en kommune i tilfælde af utryghedsska‐
bende lejre. SF’s modstand skyldtes, at vi var bekymrede
for, at det ville gøre forholdene for vores hjemløse endnu
mere utålelige, ligesom vi fandt retssikkerheden betænkelig.
I praksis gav lovforslaget da også en række problemer. Vi
så, hvordan hjemløse, der lå samme sted og sov, blev ramt
af loven. Det førte til, at vi i sommeren 2019 aftalte visse
justeringer sammen med regeringen, sådan at forbuddet mod
utryghedsskabende lejre nu kun omfatter lejre af permanent
karakter, som skaber utryghed, og dermed ikke rammer
den enkelte hjemløse, som er tvunget til at overnatte på
gaden. Samtidig gav vi politiet mulighed for give en advar‐
sel i stedet for et egentligt zoneforbud. Det var skridt i den
rigtige retning, og vi aftalte også at se på sagen igen i foråret
2021.
SF så dog gerne, at politiets mulighed for at give en
advarsel i førstegangstilfælde blev til et krav. Hvis politiet
altid skal give en advarsel i førstegangstilfælde, vil det sikre,
at sårbare mennesker kan undgå at kriminalisere sig selv og
i stedet få en mulighed for at rette op. Derfor har vi stillet
det som et ændringsforslag til lovforslaget.
Idet ændringsforslaget ikke ser ud til at samle opbakning,
vil SF heller ikke permanentgøre loven. SF finder endvidere,
at det var at foretrække, at loven var blevet evalueret, før
lovændringen bliver vedtaget, ikke efter.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget bemærker, at partiet
ikke kan støtte lovforslaget, da ændringsforslaget om, at
danske statsborgere skal undtages, ikke ser ud til at blive
vedtaget.
NB bemærker, at bestemmelsen om at udvide bemyndi‐
gelsen til at fastsætte regler om zoneforbud alene eksiste‐
rer, fordi der har været et problem med udenlandske per‐
soner, der etablerer lejre og udviser utryghedsskabende ad‐
færd. Dette bør det efter NB�½s opfattelse løses ved at knytte
retten til at leve i det fri til det danske statsborgerskab.
NB mener ikke, at danske hjemløse, der ønsker at leve
fredeligt og ordentligt på gaden, skal bære risikoen for at
blive forvist fra det offentlige rum, fordi politikerne ikke tør
gribe fat om nældens rod og løse udlændingepolitikken fra
bunden.
Det er i denne sammenhæng ikke tilstrækkeligt, at justits‐
ministeren vurderer, at kun få danske hjemløse vil blive ramt
af zoneforbuddet, da NB ikke mener, at danske hjemløse
skal bære den risiko overhovedet.
Det bemærkes, at også EU-borgere, der ikke besidder
fornødne midler til at sørge for egen forsørgelse under deres
ophold, ikke har opholdsret efter opholdsdirektivet, hvorfor
myndighedernes manglende håndhævelse af dette ikke bør
lægges over på danske hjemløse.
Det forekommer endvidere uden fornuft, at det vurderes,
at Danmarks internationale forpligtelser her stiller sig i ve‐
jen for at begrænse et lovforslag til kun at omfatte udlændin‐
ge.
På denne baggrund stemmer NB hverken for eller imod
lovforslaget.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF, RV og EL), tiltrådt af et
mindretal
(IA,
Sikandar Siddique (UFG), Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG) og Jens Rohde (UFG)):
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om politiets virksomhed
(Ophævelse af udløbsklausul og krav om advarsel
for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om
zoneforbud).«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(NB):
Til titlen
2)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om politiets virksomhed
(Ophævelse af udløbsklausul og undtagelse af danske
statsborgere for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler
om zoneforbud).«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Af et
mindretal
(SF, RV og EL), tiltrådt af et
mindretal
(IA,
Sikandar Siddique (UFG), Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG) og Jens Rohde (UFG)):
Ny paragraf
3)
Før § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr.
1270 af 29. november 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 23
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
De i stk. 2 nævnte zoneforbud, der omfatter en
kommune, kan alene meddeles, såfremt den pågældende tid‐
ligere har været meddelt en advarsel om et sådant zonefor‐
bud.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.«
[Krav om advarsel forud for meddelelse af zoneforbud, der
omfatter en kommune]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(NB):
Ny paragraf
4)
Før § 1 indsættes som ny paragraf:
L 86 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet 8/2-21
2332388_0003.png
3
Ȥ 02
I lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr.
1270 af 29. november 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 23
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
De i stk. 2 nævnte zoneforbud, der omfatter en
kommune, kan alene meddeles til udenlandske statsborge‐
re.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.«
[Undtagelse af danske statsborgere fra meddelelse af zone‐
forbud, der omfatter en kommune]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer en ændring af lov om politi‐
ets virksomhed (politiloven). Det foreslås på den baggrund,
at lovforslagets titel ændres, således at titlen afspejler, at
lovforslaget ud over ændringer i lov om ændring af lov om
ændring af lov om politiets virksomhed også ændrer lov
om politiets virksomhed (politiloven) som konsekvens af
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer en ændring af lov om politi‐
ets virksomhed (politiloven). Det foreslås på den baggrund,
at lovforslagets titel ændres, således at titlen afspejler, at
lovforslaget ud over ændringer i lov om ændring af lov om
ændring af lov om politiets virksomhed også ændrer lov
om politiets virksomhed (politiloven) som konsekvens af
ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at der efter § 23, stk. 2,
i lov om politiets virksomhed indsættes som et nyt stk. 3,
at det er en betingelse for meddelelse af zoneforbud, der
omfatter en kommune, at den pågældende person tidligere
har været meddelt en advarsel om et sådant zoneforbud mod
etablering af og ophold i en utryghedsskabende lejr. Det er
ikke et krav, at advarslen om zoneforbud for en kommune
og et zoneforbud for en kommune er meddelt for etablering
af og ophold i samme utryghedsskabende lejr. Det nugæl‐
dende stk. 3 bliver herefter stk. 4.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at der efter § 23, stk. 2,
i lov om politiets virksomhed indsættes som et nyt stk. 3,
at justitsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om
zoneforbud, der omfatter en kommune, alene skal omfatte
udenlandske statsborgere. Der vil herefter ikke være adgang
til at fastsætte regler om, at danske statsborgere kan med‐
deles et zoneforbud, der omfatter en kommune. Det vil i
praksis indebære, at politiets nuværende adgang til at med‐
dele zoneforbud, der omfatter en kommune, som fastsat i
ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3, skal revideres, således
at bestemmelsen alene omfatter udenlandske statsborgere og
ikke også danske statsborgere. Det nugældende stk. 3 bliver
herefter stk. 4.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november 2020 og var
til 1. behandling den 11. december 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 25. september
2020 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 582
(2019-20). Den 11. november 2020 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Annette Lind (S) Kristian Hegaard (RV)
nfmd.
Jens Rohde (UFG) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V)
fmd.
Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V)
Inger Støjberg (V) Morten Dahlin (V) Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 86 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet 8/2-21
2332388_0004.png
4
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
41
16
15
14
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
7