Retsudvalget 2020-21
L 86
Offentligt
2331144_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. februar 2021
Politikontoret
Line Herbæk Larsen
2020-5002-0016
1830370
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed (Ophævelse af
udløbsklausul for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zonefor-
bud) (L 86), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den
4. februar 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 86 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der medfører, at danske statsborgere undtages forslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om æn-
dring af lov om politiets virksomhed (Ophævelse af udløbsklausul for
udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud) (L 86) fra
Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren som teknisk bistand levere udkast til ændrings-
forslag, der medfører, at danske statsborgere undtages forsla-
get?”
Svar:
1.
Ordensbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005 om po-
litiets sikring af den offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og
den offentlige sikkerhed mv. samt politiets adgang til at iværksætte midler-
tidige foranstaltninger) er udstedt i medfør af politilovens § 23.
Det følger af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4, jf. § 2, stk. 1, at det på
steder, hvortil der er almindelig adgang, er forbudt at etablere og opholde
sig i lejre af permanent karakter, som er egnede til at skabe utryghed i nær-
området.
I ordensbekendtgørelsens § 6 er der fastsat regler om politiets mulighed for
at meddele opholds- og zoneforbud. Det er i ordensbekendtgørelsens § 6,
stk. 3, fastsat, at hvis en person har overtrådt ordensbekendtgørelsens § 3,
stk. 4, kan politiet meddele den pågældende advarsel eller forbud imod at
færdes frem og tilbage eller tage ophold inden for den kommune, hvor over-
trædelsen er begået (zoneforbud). Det er en betingelse for meddelelse af for-
bud, at der er grund til at tro, at den pågældende ellers vil gentage overtræ-
delsen inden for det område, som forbuddet vil omfatte.
Politiets adgang til at meddele zoneforbud, der omfatter en kommune, om-
fatter såvel danske som udenlandske statsborgere.
2.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der ønskes teknisk
bistand til udformning af et ændringsforslag om, at justitsministerens be-
myndigelse i politilovens 23, stk. 2, præciseres, således at regler om zone-
forbud, der omfatter en kommune, alene skal gælde for udlændinge og ikke
danske statsborgere.
Et sådant ændringsforslag vil f.eks. kunne formuleres som anført nedenfor.
2
L 86 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der medfører, at danske statsborgere undtages forslaget, til justitsministeren
Regeringen kan ikke støtte et sådant ændringsforslag, idet det er Justitsmi-
nisteriets vurdering, at en regel om, at zoneforbud, der omfatter en kom-
mune, alene skal omfatte udlændinge og ikke danske statsborgere, ikke vil
kunne gennemføres inden for rammerne af Danmarks internationale forplig-
telser.
Det er endvidere regeringens opfattelse, at den nuværende regulering er hen-
sigtsmæssig og sikrer en rimelig balance mellem hensynet til individets fri-
hed og hensynet til den offentlige orden, herunder at borgere kan færdes
trygt i samfundet.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om ændring af
lov om politiets virksomhed
(Ophævelse af udløbsklausul for udvidet bemyndigelse til at fastsætte reg-
ler om zoneforbud) (L 86)
Ændringsforslag
Af Peter Skaarup (DF):
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
lov om ændring af lov om politiets virksomhed«
(Ophævelse af udløbsklausul for udvidet bemyndigelse til at fastsætte reg-
ler om zoneforbud).
[Udvidelse af lovens område]
Ny paragraf
2)
Før § 1 indsættes en ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1270 af 29. novem-
ber 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 23
indsættes som et nyt
stk. 3:
3
L 86 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der medfører, at danske statsborgere undtages forslaget, til justitsministeren
»Stk.
3.
De i stk. 2 nævnte zoneforbud, der omfatter en kommune, kan alene
meddeles til udenlandske statsborgere.«
Stk. 3
bliver herefter
stk. 4.
[Revidering af bemyndigelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer en ændring af lov om politiets virksomhed
(politiloven). Det foreslås på den baggrund, at lovforslagets titel ændres, så-
ledes at titlen afspejler, at lovforslaget ud over ændringer i lov om ændring
af lov om ændring af lov om politiets virksomhed også ændrer lov om poli-
tiets virksomhed (politiloven).
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at der efter § 23, stk. 2, i lov om politiets virk-
somhed indsættes som et nyt stk. 3, at justitsministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om zoneforbud, der omfatter en kommune, alene skal om-
fatte udenlandske statsborgere. Der vil herefter ikke være adgang til at fast-
sætte regler om, at danske statsborgere kan meddeles et zoneforbud, der om-
fatter en kommune. Det vil i praksis indebære, at politiets nuværende adgang
til at meddele zoneforbud, der omfatter en kommune, som fastsat i ordens-
bekendtgørelsens § 6, stk. 3, skal revideres, således at bestemmelsen alene
omfatter udenlandske statsborgere og ikke også danske statsborgere. Dagæl-
dende stk. 3 bliver herefter stk. 4.
Det er Justitsministeriets vurdering, at en regel om, at udlændinge, men ikke
danske statsborgere, kan meddeles et zoneforbud, der omfatter en kom-
mune, ikke vil kunne gennemføres inden for rammerne af Danmarks inter-
nationale forpligtelser. Det skyldes, at Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention i artikel 14 indeholder et forbud mod diskrimination i for-
hold til nydelsen af de rettigheder, som er anerkendt i konventionen. Retten
til frit at vælge sit opholdssted er beskyttet af artikel 2 i tillægsprotokol 4 til
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Udstedelse af zoneforbud
falder således inden for anvendelsesområdet af Den Europæiske Menneske-
rettighedskonvention, hvorfor forbuddet mod diskrimination i artikel 14
skal iagttages ved udarbejdelse af lovgivning m.v. om udstedelse af zone-
forbud. En regel om, at zoneforbud, der omfatter en kommune, alene skal
kunne meddeles til udenlandske statsborgere, vil udgøre direkte forskelsbe-
4
L 86 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der medfører, at danske statsborgere undtages forslaget, til justitsministeren
handling på baggrund af nationalitet. Den Europæiske Menneskerettigheds-
domstol har fastslået, at forskelsbehandling alene på grundlag af nationalitet
kræver meget vægtige grunde for at kunne anses for retfærdiggjort. Det har
ikke været muligt at pege på sådanne meget vægtige grunde for, at reglerne
om zoneforbud for en hel kommune alene skal gælde for udlændinge.
5