Skatteudvalget 2020-21
L 89 Bilag 17
Offentligt
2398249_0001.png
Teknisk gennemgang af L 89
Teknisk gennemgang, Skatteudvalget den 20. maj 2021
L 89 - 2020-21 - Bilag 17: Plancher fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. maj 2021 i udvalget, fra Skatteministeriet
2398249_0002.png
Baggrund for lovforslaget
Der er behov for implementering
af skatteundgåelsesdirektivets
CFC-regler (”Controlled Foreign
Company”)
CFC-reglerne skal hindre flytning
af mobile aktiver og indtægter til
lavskattelande (beskytte
selskabsskattebasen)
Kun datterselskaber med en vis
andel af indkomst fra let-flytbare
indkomst-skabende aktiver er
CFC-selskaber
L 89 - 2020-21 - Bilag 17: Plancher fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. maj 2021 i udvalget, fra Skatteministeriet
2398249_0003.png
Udfordringer ved L 89
Efter direktivet skal ikke bare
royalties, men også ”anden
indkomst” fra immaterielle aktiver
medregnes til CFC-indkomsten
Det kan være svært og
administrativt bebyrdende at
opgøre, hvor meget af fx en vares
pris, der er ”anden indkomst”
Kompleksiteten i L 89 og risikoen
for CFC-beskatning er blevet
kritiseret for at gøre det
vanskeligt for danske koncerner at
overskue de skattemæssige
konsekvenser ved etablering
L 89 - 2020-21 - Bilag 17: Plancher fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. maj 2021 i udvalget, fra Skatteministeriet
2398249_0004.png
Ændringsforslagets indhold
Partiel substanstest for anden indkomst fra immaterielle aktiver
Udgangspunktet i forslaget er, at anden indkomst fra immaterielle aktiver ikke skal
medregnes, hvis datterselskabet efter EU-retten må anses for at have substans.
Yderligere betingelser
Forhåndsudelukkelse,
hvis ejerskabet er placeret i et land uden en (meningsfuld)
forretningsmæssig tilknytning. Der kræves udførelse af væsentlige aktiviteter, såsom
fx forskning eller produktion, og ikke blot placering af formelt ejerskab (”kontor- og
salgsfolk”) i det pågældende land.
Substanstesten kan kun påberåbes af selskaber, der er hjemmehørende i lande, der
udveksler skattemæssige oplysninger
med Danmark.
Anvendelse af substanstesten er betinget af, at moderselskabet på forhånd
afgiver
oplysninger,
der godtgør, at substanstesten finder anvendelse for de specifikke
datterselskaber.
Tilbagerulning af tidligere foreslåede lempelser
Målretningen af indkomst fra immaterielle aktiver og opkøbsreglen udgår af
lovforslaget
4
L 89 - 2020-21 - Bilag 17: Plancher fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. maj 2021 i udvalget, fra Skatteministeriet
2398249_0005.png
Den EU-retlige substanstest
Direktivnær implementering af
den EU-retlige substanstest, men
afgrænset til ”anden indkomst”
fra immaterielle aktiver.
Anden indkomst fra immaterielle
aktiver skal ikke medregnes, hvis
datterselskabet efter EU-retten
må anses for at have substans.
CFC-reglerne bliver i relation til
”anden indkomst” som
udgangspunkt målrettet
situationer, hvor der er tale om
misbrug.
L 89 - 2020-21 - Bilag 17: Plancher fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. maj 2021 i udvalget, fra Skatteministeriet
2398249_0006.png
Yderligere betingelser - forhåndsudelukkelse
Danmark
Ejerskab til immaterielle
aktiver kan placeres i lande
med en meningsfuld
forretningsmæssig
tilknytning.
Krav om væsentlige
aktiviteter, såsom fx
forskning, produktion eller
anden drift, hvori de
immaterielle aktiver
anvendes.
Ejerskabet kan ikke placeres
i lande, hvor der alene
varetages et formelt ejerskab
og eventuelt salgs- og
distributionsfunktioner
(funktioner som er mobile af
karakter og derfor nemt
flytbare).
Land A
Land B
Land C
Produktion
Forskning
Salg/distribution
6
L 89 - 2020-21 - Bilag 17: Plancher fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. maj 2021 i udvalget, fra Skatteministeriet
2398249_0007.png
Yderligere betingelser – krav om informationsudvekslingsaftale
Danmark
• Den partielle substanstest kan
kun påberåbes, hvis
datterselskabet er
hjemmehørende i et land, der
udveksler skatteoplysninger
med Danmark.
Land B
Land C
Land A
• Krav om
informationsudveksling skal
understøtte adgangen til
kontrol.
• Som følge af høringen er der
indføjet en særregel for at
undgå en utilsigtet CFC-
beskatning i udviklingslande,
som i flere tilfælde ikke
udveksler oplysninger, pga. fx
manglende ressourcer hos de
lokale skattemyndigheder.
7
L 89 - 2020-21 - Bilag 17: Plancher fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. maj 2021 i udvalget, fra Skatteministeriet
2398249_0008.png
Yderligere betingelser – krav om tilvalg af substanstesten
• Moderselskabet skal på
forhånd afgive oplysninger,
der godtgør, at substanstesten
finder anvendelse.
• Oplysningspligten understøtter
en målrettet og effektiv kontrol
af regelsættet.
• For at nedbringe evt.
administrative byrder vil fokus
være på i så høj grad som
muligt at genbruge
eksisterende dokumentation,
fx transfer pricing-
dokumentationen.
• Fristen for afgivelse af
oplysningerne er pba.
høringen tilpasset fristen for
indsendelse af transfer
pricing-dokumentationen.
8
L 89 - 2020-21 - Bilag 17: Plancher fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. maj 2021 i udvalget, fra Skatteministeriet
2398249_0009.png
Den eksterne høring
Overordnet positive
tilbagemeldinger fra
erhvervsorganisationerne og deres
medlemsvirksomheder. Stadig
nogen kritik fra rådgivere og deres
organisationer.
Der blev ikke identificeret
grundlæggende udfordringer med
ændringsforslaget.
Høringen har alene givet anledning
til mindre justeringer i
ændringsforslaget.