Skatteudvalget 2020-21
L 89
Offentligt
2300481_0001.png
9. december 2020
J.nr. 2020 - 3979
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskat-
ningsloven (Implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemssta-
ternes CFC-regler).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 7. december 2020.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 89 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/12-20 fra EY Godkendt Revisionspartnerselskab om CFC-beskatning af et dansk moderselskab, til skatteministeren
2300481_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 7. december 2020 fra EY Godkendt Revisi-
onspartnerselskab om CFC-beskatning af et dansk moderselskab, jf. L 89 - bilag 7.
Svar
EY beder om, at det bekræftes, at forslaget til selskabsskattelovens § 32, stk. 7, 5. pkt.,
ikke kan medføre CFC-beskatning af et dansk moderselskab for en periode før forslaget
til selskabsskattelovens § 32 har virkning for moderselskabet.
EY henviser til følgende eksempel: Et dansk moderselskabs har forskudt indkomstår,
som løber fra den 1. juli til den 30. juni, mens det udenlandske datterselskab anvender ka-
lenderåret som indkomstår.
EY beder om, at det bekræftes, at der ikke vil ske CFC-beskatning efter de foreslåede reg-
ler, hvis moderselskabet afstår enhver direkte/indirekte indflydelse i datterselskabet den
1. juni 2021, idet lovforslaget først har virkning for moderselskabet fra indkomståret
2022, der påbegyndes den 1. juli 2021, jf. lovforslagets § 3, stk. 2.
Kommentar
Det følger af lovforslagets § 3, stk. 2, at loven har virkning for indkomstår, der påbegyn-
des den 1. januar 2021 eller senere.
Idet moderselskabet i det anførte eksempel har forskudt indkomstår, kan det bekræftes, at
de foreslåede regler først vil finde anvendelse på det indkomstår, der for moderselskabet
påbegyndes 1. juli 2021.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 7, 1. pkt., at et
moderselskab ved indkomstopgørelsen skal medregne den del af datterselskabets ind-
komst, der svarer til moderselskabets gennemsnitlige direkte eller indirekte indflydelse i
datterselskabet, som moderselskabet har været i besiddelse af i indkomståret.
Hermed skal forstås den indflydelse, som moderselskabet har været i besiddelse af i sit
eget indkomstår, der i eksemplet påbegyndes 1. juli 2021.
Afstår moderselskaber sin indflydelse i datterselskabet 1. juni 2021, dvs. forud for påbe-
gyndelsen af det første indkomstår, hvor de foreslåede regler første gang vil finde anven-
delse for moderselskabet, vil de forslåede regler
i overensstemmelse med EYs opfattelse
dermed ikke finde anvendelse. For en ordens skyld bemærkes, at de nugældende CFC-
regler naturligvis vil finde anvendelse for moderselskabet i det indkomstår, der løber fra 1.
juli 2020 til 30. juni 2021.
Side 2 af 2