Til lovforslag nr.
L 91
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 00. december 2020
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort
(Forlængelse af forsøg med et socialt frikort)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Liberal
Alliances medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 3-5 og social- og indenrigsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Konservative Folkepartis
og Liberal Alliances medlemmer af udvalget ser et stort
potentiale i det sociale frikort for samfundets svageste bor‐
gere. Derfor havde partierne gerne set, at regeringen havde
taget initiativ til at bruge erfaringerne fra evalueringerne
af forsøgsordningen med henblik på at justere det sociale
frikort og gøre ordningen permanent allerede fra 1. januar
2021. Partierne er uforstående overfor, hvorfor regeringen er
så modvillig overfor det sociale frikort. Det er kritisabelt,
at regeringen først meget sent tog initiativ til at forlænge
forsøgsordningen, som stod til at udløbe den 1. januar 2021,
hvilket har skabt unødig usikkerhed om ordningens fremtid.
Med aftalen om SSA-Reserven 2020 er det lykkes at
afsætte penge til ikke bare midlertidigt at videreføre det
sociale frikort i to år, men også for 2023 og 2024. V, DF,
KF og LA noterer, at ministeren er enig i, at dette er sket
med henblik på at gøre det sociale frikort permanent efter
2022, jf. ministerens svar på spørgsmål 3 og 5. Idet lovgiv‐
ningen udløber efter 2022, opfordres regeringen til klart at
kommunikere, at der også er afsat midler til det sociale
frikort i 2023 og 2024, således der ikke igen skabes unødigt
usikkerhed om ordningens fremtid.
V, DF, KF og LA opfordrer endvidere regeringen til at
have større fokus på god implementering af forsøgsordnin‐
gen i alle kommuner, samt på at kendskabet til ordningen
skal udbredes mere end tilfældet er i dag. I den forbindelse
er det også vigtigt, at der skabes større klarhed om, at det
sociale frikort ikke har betydning for borgerens ret til anden
hjælp, eller at borgere stilles ringere som følge af deltagelse
i forsøget med et socialt frikort. V, DF, KF og LA imødeser
derfor, at ministeren vil tydeliggøre dette i vejledningsmate‐
rialet, jf. ministerens svar på spørgsmål 1.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget er enige i, at det vil styrke det
sociale frikort, hvis ansættelse hos private personer gøres
muligt, samt hvis den skattefrie indkomst sættes op som
foreslået af LA, jf. ændringsforslagene 1 og 5 samt 3 og
4. Idet forslagene hverken er aftalt eller finansieret i aftalen
om SSA-Reserven 2022 samt det forhold, at det kræver en
nærmere afklaring og justeringer i it-løsningen, hvilket ikke
kan lade sig gøre inden den 1. januar 2021, jf. ministerens
svar på spørgsmål 8, opfordrer partierne til, at forslagene
DokumentId
Journalnummer