Skatteudvalget 2020-21
L 106
Offentligt
2302962_0001.png
10. december 2020
J.nr. 2020-10530
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Initialer:
JCG, JAS
Samrådsspørgsmål E
- Tale til besvarelse af spørgsmål E den 10. december 2020.
Spørgsmål E
Hvilke konkrete initiativer vil ministeren tage for at sikre, at SIFA TV-
Bingo ikke bliver tvunget til at lukke som følge af regeringens planer om
at forhøje afgiftssatsens for væddemål og onlinekasino fra 20 pct. til 28
pct.?
Indledning
Jeg vil igen starte med at sige tak for invitationen til dette samråd angå-
ende forslaget om afgiftsstigningen for væddemål og onlinekasino i for-
hold til spiludbyderen SIFA. Som jeg har nævnt under min besvarelse
af samrådsspørgsmål A, B, C og D om konsekvenserne af afgiftsforhø-
jelsen på væddemål og onlinekasino er forslaget en del finansloven for
L 106 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. december 2020 om lovforslaget, til skatteministeren
2302962_0002.png
2020. Formålet med forslaget er at regulere det danske spilmarked, re-
ducere ludomani og finansiere aftalepartiernes øvrige prioriteter.
[Spørgsmål E
konkrete initiativer for at forhindre lukningen af SIFA TV-
BINGO]
I spørgsmål E spørges der til, hvilke konkrete initiativer, jeg - som mi-
nister - vil tage for at sikre, at SIFA TV-Bingo ikke bliver tvunget til at
lukke som følge af afgiftsforhøjelsen.
Jeg har også tidligere tilkendegivet - senest ved besvarelsen af spørgsmål
7 til L 106 - at jeg er villig til at se på, om de begrænsninger, der er fastsat
for bingo via TV, skal ændres. Det gælder fx værdien af den enkelte
gevinst og den maksimale salgssum.
Mine embedsmænd har derfor afholdt et møde med SIFA for 1 �½ må-
ned siden, og nu afventer jeg en tilbagemelding fra SIFA om, hvorvidt
SIFA ønsker en ændring af bekendtgørelsen. Det afhænger derfor i høj
grad af SIFA, om der skal ske en justering af reglerne, så det i hvert fald
ikke er de nuværende begrænsninger, der gør, at SIFA ikke kan tilpasse
sit spil i form af TV-bingo til den forhøjede afgift.
Side 2 af 4
L 106 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. december 2020 om lovforslaget, til skatteministeren
2302962_0003.png
Jeg vil i den forbindelse gerne bemærke, at SIFA som bekendt er en
spiludbyder, der udbyder en times TV-bingo hver dag, og samtidig ud-
byder andre onlinespil på internettet, hvor man både kan spille på spil-
leautomater og spille bingo. SIFA adskiller sig således ikke grundlæg-
gende fra andre spiludbydere, der har en dansk tilladelse og er underlagt
danske regler.
SIFA adskiller sig dog fra andre spiludbydere ved, at SIFA er den eneste
spiludbyder, der pt. udbyder bingo via TV. Dertil kommer, at SIFA ud-
deler overskuddet fra spilvirksomheden til idrætten i Aalborg. Og som
jeg har forstået det, er det ikke kun overskuddet fra TV-bingo, men også
fra deres øvrige onlinespil, der uddeles til lokale idrætsformål.
Lad mig slå fast, at jeg finder det prisværdigt, at SIFA donerer spilvirk-
somhedens overskud til idrætten i Aalborg.
Jeg kan forstå på SIFAs henvendelse, at særligt ældre mennesker holder
af at se og spille SIFA TV-bingo. Det synes jeg er fint. Jeg synes også,
at det er fint, at velgørende organisationer afvikler lotterier og donerer
Side 3 af 4
L 106 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. december 2020 om lovforslaget, til skatteministeren
2302962_0004.png
overskuddet til velgørende formål, eller at folk spiller lotto, hvor over-
skuddet fra monopolspillene bredt går til at støtte idræts- og forenings-
livet i hele Danmark. Så længe spillet ikke tager overhånd.
Det ændrer dog ikke på, at regeringen og de øvrige aftalepartier bag
finansloven har besluttet, at afgiften på væddemål og onlinekasino skal
forhøjes, og det gælder alt væddemål og onlinekasino.
Jeg vil afslutningsvis gentage, at der her er tale om en privat spiludbyder,
og at det ikke er muligt at indføre regler, der kun gælder for én udbyder.
Tak for ordet.
Side 4 af 4