Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 , L 189 A , L 189 B
Offentligt
2390898_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. maj 2021
Politikontoret
Lasse Lykke Gregersen
2021-0037-0114
1970950
Besvarelse af spørgsmål nr. 39 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed,
retsplejeloven og udlændingeloven (L 189)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 39 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og ud-
lændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende op-
holdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvis-
ning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. maj 2021. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 189 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om fritagelse for straf, hvis man opholder sig i en opholdsforbudszone, men ikke vidste, at man opholdt sig i en sådan, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 39 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven
og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsska-
bende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigen-
stande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L
189).
”Vil
ministeren redegøre for, om man fritages for straf, hvis man
opholder sig i en opholdsforbudszone, men ikke vidste, at man
opholdt sig i en sådan, fordi andre personer end myndighederne
har pillet skiltningen om zoneforbud ned?”
Svar:
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 3, at
overtrædelse af et tryghedsskabende opholdsforbud straffes med bøde eller
fængsel indtil 1 år.
Efter den foreslåede bestemmelse vil det være strafbart at opholde sig i et
område, hvor der er udstedt et tryghedsskabende opholdsforbud, medmindre
der er tale om almindelig færden i området. Tilregnelseskravet efter den fo-
reslåede bestemmelse vil være uagtsomhed.
Det forudsættes, at det ved vurderingen af strafansvaret efter den foreslåede
bestemmelse vil skulle indgå, om området er tydeligt afgrænset, som det
kræves i medfør af den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 6.
Der henvises nærmere herom til besvarelsen af 23. april 2021 af spørgsmål
nr. 33 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af
straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og udlændingelo-
ven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende opholdsforbud,
udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlæn-
dinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189).
Som det fremgår af den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 5,
2. pkt., og stk. 6, skal politiets beslutning om at udstede et tryghedsskabende
opholdsforbud offentliggøres og indeholde en begrundelse og en angivelse
af det bestemte sted og tidsrum, som beslutningen gælder for. Politiet skal
endvidere ved skiltning på det sted, der er omfattet af det tryghedsskabende
opholdsforbud, gøre opmærksom på forbuddet.
Side 2/3
L 189 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om fritagelse for straf, hvis man opholder sig i en opholdsforbudszone, men ikke vidste, at man opholdt sig i en sådan, til justitsministeren
Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise pkt. 2.2.3.3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, hvoraf det fremgår, at angivelsen af det sted,
som beslutningen gælder for, ledsages af et kort over det pågældende om-
råde, og at beslutningen skal offentliggøres på politiets officielle hjemme-
side eller lignende, f.eks. på sociale medier. Den pågældende politikreds
skal desuden udstede en pressemeddelelse om det tryghedsskabende op-
holdsforbud og de nærmere detaljer om området.
For så vidt angår kravet om skiltning kan Justitsministeriet henvise til pkt.
2.2.3.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvoraf det fremgår, at
det forudsættes, at forbudsområdet tydeligt afgrænses med skiltning, og at
det ved alle naturlige indgange til området tydeligt fremgår, at området er
omfattet af et tryghedsskabende opholdsforbud. Det fremgår endvidere
heraf, at mangelfuld skiltning i medfør af den foreslåede bestemmelse ikke
vil have betydning for gyldigheden af det tryghedsskabende opholdsforbud.
Mangelfuld skiltning vil dog efter omstændighederne kunne have betydning
ved fastsættelsen af straffen og ved vurderingen af skyldsspørgsmålet.
Efter de konkrete omstændigheder i sagen vil mangelfuld skiltning således
kunne føre til, at der ikke idømmes straf for overtrædelse af det trygheds-
skabende opholdsforbud.
Det er Justitsministeriets vurdering, at den nuværende udformning af lov-
forslaget sikrer, at det tydeligt fremgår både ved skiltning i det pågældende
område og via offentliggørelse på politiets officielle kanaler, at der i et om-
råde er udstedt et tryghedsskabende opholdsforbud, og at det er rimeligt at
stille krav om, at borgerne orienterer sig i de områder, de færdes i.
Side 3/3