Kulturudvalget 2020-21
L 205
Offentligt
2388287_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
6. maj 2021
Folketingets Kulturudvalg har den 23. april, stillet mig følgende spørgsmål, nr. 11 ad L
205, som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelse af 23. april 2021 fra advokat Peter Schønning
på vegne af flere organisationer om støtte til den ændring af ophavsretslovens § 35, der
indgår i lovforslag L 205, jf. L 205 - bilag 4?
Svar:
I de almindelige bemærkninger til L 205 (pkt. 3.2.3) anføres det vedrørende
selvstændige streamingtjenester:
"Kulturministeriet finder det naturligt at udvide aftalelicensen i § 35 til også at
omfatte onlinetjenesteudbydere forstået som selvstændige streamingtjenester.
Herved øges mulighederne for aftaleløsninger på området, hvilket er til fordel
for såvel brugere som rettighedshavere. Et tilsvarende forslag blev stillet i 2017
af Udvalget om finansiering af dansk digital indholdsproduktion. Således
indebærer forslaget til ændring af § 35, stk. 5, at tredjemands muligheder for
videreudnyttelse af on demand-indhold fra radio- og fjernsynsforetagender og
andre online-tjenesteudbydere udvides. Kulturministeriet vurderer, at der er et
stigende behov for at etablere en smidig måde for tredjemand til at klarere
rettighederne til sådanne nye former for udnyttelser."
I de almindelige bemærkninger til L 205 (pkt. 3.2.3) anføres det vedrørende direct
injection-princippet:
"Princippet om "direct injection" i SatCabII-direktivets art. 8 foreslås udvidet,
således at det finder anvendelse for hele § 35-området, dvs. både i forhold til
flow tv-kanaler, som følger af SatCabII-direktivets art. 8, stk. 2, og
onlinetjenester. Baggrunden er, at de hensyn, der gør sig gældende for flow-tv-
kanaler, gør sig gældende med samme styrke i relation til onlinetjenester, og
Dok. nr. 21/02790-2
L 205 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til henvendelse af 23/4-21 fra advokat Peter Schønning på vegne af flere organisationer om støtte til den ændring af ophavsretslovens § 35, der indgår i lovforslag L 205, til kulturministeren
hensynet til teknologineutralitet taler også herfor. Dette er hensigtsmæssigt,
bl.a. fordi der i alle tilfælde, hvor der udestår klarering, bør være mulighed for
at benytte det kollektive klareringssystem uanset den anvendte teknik, og fordi
en forskelsbehandling alene på baggrund af teknik vil risikere at underminere
aftalelicensordningen i § 35, særligt i lyset af den hastige konvergens mellem tv-
kanaler og onlinetjenester. Virksomheder, der laver selvstændig forretning med
et udbud af indhold, der gøres tilgængeligt fra en flerhed af tv-kanaler og/eller
onlinetjenester (således at der er to selvstændige økonomier), vil således kunne
klarere udestående rettigheder hos en godkendt fællesorganisation uanset
teknik. Der vil være aftalelicensvirkning for aftaler om udestående rettigheder i
både flowkanaler og onlinetjenester og eventuelle tvister om vederlag vil kunne
forelægges for Ophavsretslicensnævnet.
I Kulturministeriets kommenteret høringsnotat angives følgende vedrørende direct
injection princippet:
"Forslaget til udvidelse af princippet om "direct injection" medfører, at der tages
hensyn til de involverede økonomier ved distributionslignende forhold og har til
formål at fremtidssikre det velfungerende danske aftalelicenssystem på
retransmissionsområdet. Bestemmelsen tilpasses den teknologiske udvikling og
gøres mere teknologineutral, da en distributør ikke nødvendigvis længere er ejer
eller bruger af en teknisk infrastruktur. Hensigten er således at sikre, at der
ikke løbende skal laves løsninger for hvert nye trin i den teknologiske
udvikling."
Flere af brevets afsendere har også i forbindelse med den offentlige høring ytret sig
positivt om den foreslåede ændring til § 35. Som angivet ovenfor er formålet med
ændringen at sikre det velfungerende aftalelicenssystem på retransmissionsområdet.
Dette system sikrer i dag betaling til rettighedshaverne, når deres indhold bruges, og
forslaget skal sikre systemets fremtidige eksistens og derved den fremtidige
finansiering af dansk indholdsproduktion.
Det er positivt, at indholdsproducenterne støtter op om forslaget til ændring af
ophavsretslovens § 35 og kan se sig selv i dette, da formålet med ændringen netop er, at
fremtidssikre dansk indholdsproduktion.
For så vidt angår eksemplet fra en artikel i Altinget den 20. april 2021, som også
kommenteres på i brevet fra Peter Schønning af den 23. april, kan jeg henholde mig til
kommentarerne i brevet og i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål nr. 5 vedr. L 205,
som angiver, at det er en forudsætning for, at rettighedshaverne kan stille krav om
vederlag, at der udestår rettigheder på baggrund af de bagvedliggende kontrakter.
Joy Mogensen
Side 2