Kulturudvalget 2020-21
L 205
Offentligt
2403401_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
27. maj 2021
Folketingets Kulturudvalg har den 25. maj 2021, efter ønske fra Jens Rohde (KD),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 37 ad L 205, som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren yde teknisk bistand til ændringsforslag med bemærkninger, der sikrer
klarhed over lovforslagets udstrækning. Der tænkes her på en tydeliggørelse af
undtagelserne, jf. L 205 - bilag 12?
Svar:
Direktivet 2019/790 af 17. april 2019 om ophavsret og beslægtede rettigheder på det
digitale indre marked angiver følgende i artikel 15, stk. 1, vedrørende beskyttelse af
pressepublikationer med henblik på onlineanvendelse:
"1. Medlemsstaterne sørger for, at udgiverne af publikationer, der er etableret i
en medlemsstat, indrømmes de i artikel 2 og artikel 3, stk. 2, i direktiv
2001/29/EF fastsatte rettigheder med hensyn til udbydere af
informationssamfundstjenesters onlineanvendelse af deres pressepublikationer.
De i første afsnit fastsatte rettigheder gælder ikke for private eller
ikkekommercielle anvendelser af pressepublikationer, som foretages af
individuelle brugere.
Den beskyttelse, der ydes i henhold til første afsnit, finder ikke anvendelse på
brug af hyperlinks.
De i første afsnit fastsatte rettigheder gælder ikke for anvendelsen af enkelte ord
eller meget korte uddrag af en pressepublikation."
De i direktivet oplistede undtagelser er således:
private eller ikkekommercielle anvendelser af pressepublikationer, som foretages af
individuelle brugere
hyperlinks
Dok. nr. 21/03542-2
L 205 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag med bemærkninger, der sikrer klarhed over lovforslagets udstrækning, til kulturministeren
2403401_0002.png
enkelte ord eller meget korte uddrag af en pressepublikation
Den foreslåede § 69 a stk. 2, angiver følgende:
"Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse på følgende:
1) Individuelle brugeres anvendelse som er privat eller ikke foretages i
kommercielt øjemed.
2) Hyperlinks.
3) Enkelte ord eller meget korte uddrag af en pressepublikation."
I bilag 12 foreslås følgende:
"Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse på følgende: 1) Individuelle
brugeres anvendelse som er privat eller ikke foretages i kommercielt øjemed. 2)
Hyperlinks herunder overskrifter OG FRAMING 3) Enkelte ord, eller meget korte
uddrag eller billeder fra en pressepublikation, der indirekte eller direkte fører
videre til publikationens egen side og ikke fratager publikationens juridiske eller
personlige ophavsmand værdi." (Kulturministeriets understregning)
Det er Kulturministeriets vurdering, at en udvidelse af ovenstående undtagelser med
de i bilag 12 foreslåede tilføjer i form af overskrifter, framing eller billeder fra en
pressepublikation, der indirekte eller direkte fører videre til publikationens egen side og
ikke fratager publikationens juridiske eller personlige ophavsmand værdi strider imod
direktivets ordlyd og går videre end direktivets undtagelser til den beskyttelse, der
tildeles presseudgiver. Jeg skal i den forbindelse henvise til mine svar på spørgsmål nr.
4 om undtagelserne til presseudgivernes beskyttelse og spørgsmål nr. 12 vedrørende
forståelsen af links i forhold til EU-retten. Hovedreglen er, at der indføres en ny eneret
til presseudgivere. Så gælder der de oplistede undtagelser til denne eneret. Sådanne
undtagelser skal fortolkes indskrænkende. Og det er ikke tilfældet med det forslåede.
Det er således Kulturministeriets vurdering, at forslaget ikke er i overensstemmelse
med direktivet.
Det bemærkes i den forbindelse, at en undtagelsen ift. framing, som i princippet kan
indeholde hele artikler, har en indboende modsætning til den foreslåede tilføjelse om, at
undtagelsen ikke fratager publikationens juridiske eller personlige ophavsmands værdi,
idet framing i høj grad kan fratage en sådan værdi.
Det er Kulturministeriets forståelse, at det foreslåede ændringsforslag til nr. 3 udvider
undtagelserne ved at inkludere billeder, men samtidig indsnævrer undtagelserne ved at
tilføje et kriterie om, at dette ikke må fratage publikationens juridiske eller personlige
ophavsmands værdi. Dette er ikke et kriterie, som følger af direktivet, der dog har
begrundet den pågældende undtagelse for enkelte ord eller meget korte uddrag med
følgende, som fremgår af DSM-direktivets præambelbetragtning nr. 58:
"
Udbydere af informationssamfundstjenesters anvendelse af pressepublikationer
kan bestå i anvendelse af hele publikationer eller artikler, men også af dele af
Side 2
L 205 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag med bemærkninger, der sikrer klarhed over lovforslagets udstrækning, til kulturministeren
2403401_0003.png
pressepublikationer. Sådanne anvendelser af dele af pressepublikationer har
også opnået økonomisk relevans. Samtidig må udbydere af
informationssamfundstjenesters anvendelse af enkelte ord eller meget korte
uddrag af pressepublikationer ikke undergrave de investeringer, som udgivere af
pressepublikationer foretager i forbindelse med produktion af indhold. Det er
derfor hensigtsmæssigt at bestemme, at anvendelse af enkelte ord eller meget
korte uddrag af pressepublikationer ikke bør være omfattet af de rettigheder, der
er fastsat i dette direktiv. I betragtning af den massive aggregering og anvendelse
af pressepublikationer, som foretages af udbydere af
informationssamfundstjenester, er det vigtigt, at udelukkelsen af meget korte
uddrag fortolkes på en sådan måde, at det ikke påvirker effektiviteten af de
rettigheder, der er fastsat i dette direktiv." (Kulturministeriets understregning.
Nedenfor er der dog for god ordens skyld anført et ændringsforslag med det indhold,
som spørgeren beder om og uddyber i bilag 12. Det er ikke ud fra spørgsmålet muligt at
udarbejde et andet ændringsforslag, da spørgsmålet i den henseende er for bredt
formuleret.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om ophavsret (L 205)
Af (…):
Til § 1
1)
I den under
nr. 17
foreslåede
§ 69 a, stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »hyperlinks«:
»herunder overskrifter og framing«.
[Udvidelse af undtagelse]
2)
I den under
nr. 17
foreslåede
§ 69 a, stk. 2,
affattes
nr. 3
således:
»3) Enkelte ord, eller meget korte uddrag eller billeder fra en pressepublikation,
der indirekte eller direkte fører videre til publikationens egen side og ikke
fratager værdi fra publikationens ophavsmand«.
[Udvidelse af undtagelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget lægges der op til en udvidelse af undtagelsen og dermed en
indskrænkning i den nye beskyttelse uanset, om dette vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser i henhold til DSM-direktivet. Ændringsforslaget medfører,
at links i form af framing og rene overskrifter er undtaget beskyttelsen.
Side 3
L 205 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag med bemærkninger, der sikrer klarhed over lovforslagets udstrækning, til kulturministeren
Til nr. 2
Med ændringsforslaget lægges der op til en udvidelse af undtagelsen ved at tilføje
billeder fra en pressepublikation til undtagelsens virkeområde. Dermed indføres en
indskrænkning i beskyttelsen uanset, om dette vil være i strid med Danmarks EU-
retlige forpligtelser i henhold til DSM-direktivet.
Det er af afgørende betydning for det økonomiske kreative kredsløb, investering og
udvikling af nyt indhold, at der indgås aftaler om brug efter lovens hensigt.
Ændringen går videre end direktivet og er ikke i overensstemmelse med direktivets
ordlyd. Ændringen medfører en udvidelse af undtagelsen og dermed en indskrænkning i
beskyttelsen samt fastsætter yderligere kriterier for brug af de pågældende
undtagelser.
Joy Mogensen
Side 4