Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
Web
: www.kum.dk
21. april 2021
Folketingets Kulturudvalg har den 7. april 2021, efter ønske fra Kim Valentin (V),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 5 ad L 205, som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Kan ministeren oplyse i hvilket omfang lovændringen vil medføre, at der kan stilles
krav om betaling af retransmissionsvederlag for alle typer af streamingtjenester,
danske såvel som udenlandske, og kommercielle såvel som offentligt finansierede
tjenester med public service indhold og vil ministeren oplyse om, der kan stilles krav om
betaling retransmissionsvederlag over for alle aktører, danske såvel som udenlandske,
og uanset om virksomhederne bag disse tjenester falder inden for betegnelsen tech-
virksomheder jf. bemærkningerne side 16, hvoraf fremgår, at den foreslåede ændring til
§ 35 i ophavsretsloven ´navnlig´ forventes at få betydning for udenlandske tech-
virksomheder, der udbyder tv-produkter med danske public service tjenester?
Svar:
Det grundlæggende formål med den foreslåede ændring af § 35 i ophavsretsloven er at
sikre en teknologineutral lovgivning, således at ”rene” onlinetjenesteudbydere
sidestilles med radio- og fjernsynsforetagender, herunder danske public service-
foretagender, og at tech-giganterne skal følge de danske ophavsretsregler på linje med
danske tv-distributører.
Den foreslåede § 35 er et værktøj til at indgå aftale om brug af rettigheder. Sådan har
det altid været med § 35, og det vil fortsat være sådan. Om der er behov for at indgå
aftale om brug af rettigheder vil afhænge af de oprindelige kontrakter mellem
indholdsudbyderen (streamingtjenesten) og de skuespillere etc., som måtte være en del
af produktionerne.
Princippet om direct injection og de to økonomiers princip finder anvendelse på hele §
35’s område og ikke kun public service området.
Dok. nr. 21/02275-2