Spørgsmål nr. 11 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren redegøre for, om en ansat ved Forsvarets Efter-
retningstjeneste kan være sikker på beskyttelse efter lovforsla-
get ved indberetning til Tilsynet med Efterretningstjenester eller
til Datatilsynets whistleblowerenhed om spionage fra fremmed
efterretningstjeneste mod danske myndigheder og virksomhe-
der? Herunder om indberetningen klart er omfattet af lovforsla-
gets anvendelsesområde?”
Svar:
Det fremgår af lovforslagets § 1, stk. 1, at loven finder anvendelse på ind-
beretninger, som vedrører overtrædelser af EU-retten, og som er omfattet af
anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyt-
telse af personer, der indberetter overtrædelser af EU-retten (whistleblower-
direktivet) og indberetninger, som i øvrigt vedrører alvorlige lovovertrædel-
ser eller øvrige alvorlige forhold.
Det fremgår endvidere af lovforslagets § 3, nr. 2, at ”oplysninger om over-
trædelser” i denne lov forstås ved ”enhver oplysning, herunder rimelig mis-
tanke, om faktiske eller potentielle overtrædelser, som har fundet sted eller
med stor sandsynlighed vil finde sted i den organisation, hvor whistleblo-
weren arbejder eller har arbejdet, eller i en anden organisation, som whist-
lebloweren er eller var i kontakt med via sit arbejde, samt om forsøg på at
skjule sådanne overtrædelser.” Bestemmelsen gennemfører whistleblower-
direktivets artikel 5, stk. 1, nr. 2.
Det er således en forudsætning for at en overtrædelse er omfattet af lovens
anvendelsesområde, jf. lovforslagets § 1, stk. 1, at de indberettede oplysnin-
ger om overtrædelser falder inden for definitionen i lovforslagets § 3, nr. 2.
Det fremgår herudover af lovforslagets § 1, stk. 3, nr. 1, at loven ikke finder
anvendelse på klassificerede oplysninger, der er omfattet af Justitsministe-
riets cirkulære om sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse
for landene i NATO eller EU, andre klassificerede informationer samt in-
formationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt (sikkerheds-
cirkulæret), der samtidig er fortrolige, jf. straffelovens § 152, stk. 3.
Side 2/3
Det kan i den forbindelse oplyses, at der er etableret midlertidige whistleblo-
werordninger for Politiets Efterretningstjeneste og Forsvarets Efterretnings-
tjeneste, der kan håndtere klassificerede oplysninger. Det kan endvidere op-
lyses, at Forsvarsministeriet i det videre forløb med revision af FE-loven, i
samarbejde med Justitsministeriet, vil adressere Tilsynet med Efterretnings-
tjenesternes anbefaling om at etablere en permanent ekstern whistleblower-
ordning, som kan håndtere højt klassificerede oplysninger.
Side 3/3