Retsudvalget 2020-21
L 213
Offentligt
2391564_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
11. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anne Louise Ellingsøe
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1968960
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 12 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere (L 213), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 4. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om Datatilsynets whistleblowerenhed, der modtager indberetning om et ulovligt forhold ved en virksomhed eller myndighed, vil have kompetence til at kræve oplysninger fra disse m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 12 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren redegøre for, om Datatilsynets whistleblower-
enhed, der modtager indberetning om et ulovligt forhold ved en
virksomhed eller myndighed, vil have kompetence til at kræve
oplysninger fra virksomhed/myndigheden, foretage uanmeldt
besøg eller kræve stop for ulovligheder?
Vil ministeren endvidere redegøre for, om lovforslaget betyder,
at indberetning fra en medarbejder om en virksomheds svindel
med coronastøtte fremover skal ske til Datatilsynets whistleblo-
werenhed, for at medarbejderen kan være sikker på beskyttelse?
Svar:
1.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, som omhandler Datatilsynets
opfølgningskompetence kan det oplyses, at det fremgår af lovforslagets §
20, stk. 2, nr. 2, at en ekstern whistleblowerordning skal indføre passende
procedurer, der sikrer, at der omhyggeligt følges op på indberetninger.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 20, stk. 2, nr. 2, at hvor-
dan den enkelte henvendelse skal håndteres, vil bero på en konkret vurde-
ring af bl.a. indberetningens indhold og karakter.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at hvis indberetningen ligger in-
den for lovens anvendelsesområde, iværksættes der en undersøgelse af for-
holdet med henblik på at vurdere, om der skal ske videregivelse af indberet-
ningen til relevante myndigheder, herunder politi- og anklagemyndighed og
øvrige relevante tilsynsmyndigheder.
Opfølgning kan i den forbindelse f.eks. bestå i yderligere dialog med whist-
lebloweren med henblik på at kvalificere indholdet af indberetningen yder-
ligere. Opfølgning kan endvidere bestå i dialog med relevante tilsynsmyn-
digheder m.v. med henblik på at afklare, hvilke eventuelle yderligere oplys-
ninger der bør søges tilvejebragt forud for en eventuel videregivelse af ind-
beretningen. Hvis der er tale om formodet overtrædelse af straffeloven eller
anden lovgivning, vil en relevant opfølgning kunne være politianmeldelse
eller anmeldelse til relevant tilsynsmyndighed.
Side 2/3
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om Datatilsynets whistleblowerenhed, der modtager indberetning om et ulovligt forhold ved en virksomhed eller myndighed, vil have kompetence til at kræve oplysninger fra disse m.v., til justitsministeren
Der lægges med lovforslaget ikke op til, at Datatilsynet tillægges yderligere
beføjelser, idet sådanne beføjelser vil skulle udøves af den relevante tilsyns-
myndighed i henhold til de gældende regler for tilsynsmyndigheden.
2.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, som omhandler indberetninger
om svindel med coronastøtte kan det oplyses, at Erhvervsstyrelsen med lov
nr. 796 af 9. juni 2020 om ændring af lov om erhvervsfremme (Etablering
af en whistleblowerordning for de erhvervsrettede covid-19-kompensations-
ordninger, som administreres af Erhvervsstyrelsen, og indførelse af særlig
tavshedspligt) har etableret en whistleblowerordning, som omfatter de er-
hvervsrettede covid-19-kompensationsordninger, som administreres af Er-
hvervsstyrelsen. Whistleblowerordningen omfatter alene oplysninger af be-
tydning for Erhvervsstyrelsens efterprøvelse af kompensationsgrundlaget,
jf. lov om erhvervsfremme § 22 a.
Lovforslaget ændrer ikke den beskyttelse af whistleblowere, som følger af
lov om erhvervsfremme. Det indebærer, at en whistleblower, der vælger at
foretage indberetning til Erhvervsstyrelsens whistleblowerordning og opfyl-
der lovens betingelser for beskyttelse, fortsat vil være beskyttet efter reg-
lerne i lov om erhvervsfremme § 22 a.
Side 3/3