Retsudvalget 2020-21
L 213
Offentligt
2391588_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
11. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anne Louise Ellingsøe
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1968923
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere (L 213), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 4. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm., om en pædagog, der er ansat i en kommune, vil være sikkert beskyttet efter lovforslaget ved indberetning til en social tilsynsmyndighed, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren redegøre for, om en sosu-assistent, der direkte
orienterer lederen af et plejehjem om omsorgssvigt ved behand-
lingen af en beboer på plejehjemmet, vil være sikkert beskyttet
efter lovforslaget, herunder om det nogen forskel på omfanget
af beskyttelsen, at orientering sker til formanden for Social- og
Sundhedsudvalget? Herunder om indberetning om emnet klart
vil være omfattet af lovforslagets anvendelsesområde?”
Svar
1.
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 1 og 2, at loven finder anvendelse
for en whistleblower, der foretager indberetning til en intern whistleblower-
ordning i overensstemmelse med lovens kapitel 3, indberetning til en eks-
tern whistleblowerordning i overensstemmelse med lovens kapitel 4, indbe-
retning til en ekstern whistleblowerordning i institutioner, organer, kontorer
eller agenturer under Den Europæiske Union, der har eksterne indberet-
ningskanaler og procedurer for modtagelse af indberetninger, der henhører
under lovforslagets anvendelsesområde samt under visse betingelser ved of-
fentliggørelse af oplysninger.
Loven finder således ikke anvendelse i det tilfælde, hvor en person foretager
orientering direkte til ledelsen.
Det bemærkes i den forbindelse, at whistleblowerordninger er et supplement
til den direkte og daglige kommunikation på arbejdspladsen om fejl og util-
fredsstillende forhold m.v. Ordningerne udgør desuden et supplement til
muligheden for at rette henvendelse til f.eks. nærmeste leder, personale-
/HR-afdelingen eller tillidsrepræsentanten. Ordningerne udelukker heller
ikke muligheden for at indberette via eksterne kanaler som f.eks. Folketin-
gets Ombudsmand.
2.
For så vidt angår afgrænsningen af lovens anvendelsesområde henvises
der til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsud-
valg vedrørende forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213).
Det kan supplerende oplyses, at oplysninger om omsorgssvigt ved behand-
lingen af plejehjemsbeboere i almindelighed vil være omfattet af lovens an-
vendelsesområde.
Side 2/3
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm., om en pædagog, der er ansat i en kommune, vil være sikkert beskyttet efter lovforslaget ved indberetning til en social tilsynsmyndighed, til justitsministeren
Det vil dog i alle tilfælde bero på en konkret vurdering, hvorvidt en indbe-
retning vil være omfattet af lovens anvendelsesområde, idet det samtidig
bemærkes, at lovens beskyttelse gælder, hvis whistlebloweren havde rime-
lig grund til at antage, at de indberettede eller offentliggjorte oplysninger
var korrekte på tidspunktet for indberetningen eller offentliggørelsen, og at
oplysningerne henhørte under lovens anvendelsesområde, jf. lovforslagets
§ 6. En whistleblower, der er i god tro om, at indberetningen falder inden
for lovens anvendelsesområde, vil således være beskyttet, forudsat at lovens
øvrige beskyttelsesbetingelser er opfyldt.
Side 3/3