Retsudvalget 2020-21
L 213
Offentligt
2391612_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
11. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anne Louise Ellingsøe
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1969039
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 21 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 21 vedrørende forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere (L 213), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 4. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm., om en kommunalt ansat sosu-assistent, der orienterer en journalist om ressourcemangel på et plejehjem i kommunen, vil være sikkert beskyttet af lovforslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 21 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren redegøre for, om en kommunalt ansat sosu-as-
sistent, der orienterer en journalist om ressourcemangel på et
plejehjem i kommunen, vil være sikkert beskyttet af lovforsla-
get, herunder om emnet er klart omfattet af lovforslagets anven-
delsesområde?”
Svar:
1.
For så vidt angår den del af spørgsmålet der omhandler, hvorvidt lovens
beskyttelse finder anvendelse ved orientering til en journalist, henvises der
til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 18 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213).
2.
For så vidt angår afgrænsningen af lovens anvendelsesområde henvises
der til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsud-
valg vedrørende forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213).
Det kan ikke på det foreliggende grundlag vurderes, om oplysninger om res-
sourcemangel på et plejehjem i kommunen vil kunne anses for en alvorlig
lovovertrædelse eller et alvorligt forhold i øvrigt, jf. lovforslagets § 1, stk.
1, nr. 2.
Det vil i alle tilfælde bero på en konkret vurdering, hvorvidt en indberetning
vil være omfattet af lovens anvendelsesområde, idet det samtidig bemærkes,
at lovens beskyttelse gælder, hvis whistlebloweren havde rimelig grund til
at antage, at de indberettede eller offentliggjorte oplysninger var korrekte på
tidspunktet for indberetningen eller offentliggørelsen, og at oplysningerne
henhørte under lovens anvendelsesområde, jf. lovforslagets § 6. En whist-
leblower, der er i god tro om, at indberetningen falder inden for lovens an-
vendelsesområde, vil således være beskyttet forudsat, at lovens øvrige be-
skyttelsesbetingelser er opfyldt.
Side 2/2