Retsudvalget 2020-21
L 213
Offentligt
2391650_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
11. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anne Louise Ellingsøe
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1969102
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 31 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 31 vedrørende forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere (L 213), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 4. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm., om lovforslagets forbud mod repressalier gælder i forhold til en ansat, der sikrer dokumentation for forhold med henblik på indberetning til whistleblowerordning eller offentliggørelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 31 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren oplyse, om lovforslagets forbud mod repressa-
lier gælder i forhold til en ansat, der sikrer dokumentation for
forhold med henblik på indberetning til whistleblowerordning
eller offentliggørelse?”
Svar:
Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 2, at en whistleblower, der opfylder
beskyttelsesbetingelserne i lovens §§ 5 og 6, ikke ifalder ansvar for at skaffe
sig adgang til de oplysninger, som er indberettet eller offentliggjort, forudsat
at en sådan handling ikke udgør en selvstændig strafbar handling.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 7, stk. 2, at bestemmelsen
indebærer, at whistleblowere, der anskaffer de oplysninger om overtrædel-
ser, der er indberettet, eller de dokumenter, der indeholder disse oplysnin-
ger, ikke ifalder et eventuelt ansvar i den anledning. Dette gælder både i
tilfælde, hvor whistleblowere afslører indholdet af dokumenter, som de har
lovlig adgang til, og i tilfælde, hvor de tager kopier af sådanne dokumenter
eller fjerner dem fra lokalerne i den organisation, hvor de er ansat, i strid
med kontraktbestemmelser eller andre bestemmelser, som fastsætter, at de
relevante dokumenter tilhører organisationen.
Bestemmelsen skal læses i lyset af præambelbetragtning 92 til direktivet,
hvoraf det bl.a. fremgår, at whistleblowere også bør fritages for ansvar i til-
fælde, hvor erhvervelse af eller adgang til de relevante oplysninger eller do-
kumenter rejser et spørgsmål om civilretligt, administrativt eller arbejdsre-
lateret ansvar.
En whistleblower, der sikrer dokumentation for forhold med henblik på ind-
beretning til en whistleblowerordning eller med henblik på offentliggørelse,
kan således ikke ifalde et civilretligt eller ansættelsesretligt ansvar herfor.
En whistleblower vil dog fortsat kunne ifalde ansvar i de tilfælde, hvor an-
skaffelsen udgør en selvstændig strafbar handling.
Side 2/2