Retsudvalget 2020-21
L 213
Offentligt
2403004_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
26. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anne Louise Ellingsøe
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1997093
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 54 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 54 vedrørende forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere (L 213), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 25. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om teknisk bistand til udarbejde et ændringsforslag om, at der også i tilfælde af forsøg på anskaffelse af f.eks. dokumentation, orientering eller offentliggørelse af oplysninger om overtrædelser direkte i loven skal sikres beskyttelse og retten til godtgørelse i tilfælde af repressalier, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 54 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændrings-
forslag der medfører, at der også i tilfælde af forsøg på anskaf-
felse af f.eks. dokumentation, orientering eller offentliggørelse
af oplysninger om overtrædelser direkte i loven skal sikres be-
skyttelse og retten til godtgørelse i tilfælde af repressalier?”
Svar:
1.
Justitsministeriet forstår spørgsmålet således, at der ønskes teknisk bi-
stand til et ændringsforslag, der indebærer, at en whistleblower har ret til
godtgørelse, hvis whistlebloweren udsættes for repressalier som følge af an-
skaffelse af dokumentation for oplysninger om overtrædelser.
Et sådant ændringsforslag kan formuleres som anført nedenfor.
2.
Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 2, at en whistleblower, der opfylder
lovens beskyttelsesbetingelser, ikke ifalder ansvar for at skaffe sig adgang
til de oplysninger, som er indberettet eller offentliggjort, forudsat at en så-
dan handling ikke udgør en selvstændig strafbar handling.
Bestemmelsen er en ansvarsfritagelsesbestemmelse, som indebærer, at en
whistleblower, der skaffer sig adgang til oplysninger til brug for en indbe-
retning til en whistleblowerordning eller en offentliggørelse, ikke ifalder et
civilretligt eller ansættelsesretligt ansvar i den anledning. Bestemmelsen in-
debærer bl.a., at en whistleblower ikke lovligt vil kunne mødes med ansæt-
telsesretlige sanktioner som følge af anskaffelse af dokumentation til brug
for en indberetning til en whistleblowerordning eller en offentliggørelse.
Bestemmelsen skal læses i lyset af præambelbetragtning 92 til direktivet,
hvoraf det bl.a. fremgår, at whistleblowere også bør fritages for ansvar i til-
fælde, hvor erhvervelse af eller adgang til de relevante oplysninger eller do-
kumenter rejser et spørgsmål om civilretligt, administrativt eller arbejdsre-
lateret ansvar.
Det bemærkes, at en whistleblower, der bruger den anskaffede dokumenta-
tion i en indberetning til en whistleblowerordning eller i en offentliggørelse
Side 2/4
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om teknisk bistand til udarbejde et ændringsforslag om, at der også i tilfælde af forsøg på anskaffelse af f.eks. dokumentation, orientering eller offentliggørelse af oplysninger om overtrædelser direkte i loven skal sikres beskyttelse og retten til godtgørelse i tilfælde af repressalier, til justitsministeren
og i øvrigt opfylder lovens beskyttelsesbetingelser, vil være omfattet af be-
skyttelsen mod repressalier i lovforslagets § 8, stk. 1, 1. pkt., herunder be-
skyttelsen mod trusler om og forsøg på repressalier.
Det bemærkes endvidere, at en whistleblower, der udsættes for f.eks. ansæt-
telsesretlige sanktioner som følge af anskaffelse af dokumentation, uden at
den pågældende har anvendt de anskaffede oplysninger til brug for en ind-
beretning til en whistleblowerordning eller en offentliggørelse, efter om-
stændighederne vil være omfattet af beskyttelsen i § 8, stk. 1, 2. pkt., hvor-
efter en whistleblower ikke må hindres eller forsøges hindret i at foretage
indberetninger.
En whistleblower, der er blevet udsat for repressalier som følge af en indbe-
retning, eller hindret eller forsøgt hindret i at foretage indberetning, jf. § 8,
stk. 1, har krav på godtgørelse, jf. lovforslagets § 28.
Et ændringsforslag som det nedenfor anførte vil præcisere, at en whistleblo-
wer har ret til godtgørelse, hvis whistlebloweren udsættes for repressalier
som følge af anskaffelse af dokumentation eller forsøg på anskaffelse af do-
kumentation for oplysninger om overtrædelser. Regeringen kan på den bag-
grund støtte ændringsforslaget.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Af
…:
Til § 28
1)
Efter
stk. 2
indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
En whistleblower, der som følge af anskaffelse af dokumentation
eller forsøg på anskaffelse af dokumentation for oplysninger om overtræ-
delser, jf. § 7, stk. 2, er blevet udsat for repressalier, har krav på godtgø-
relse.«
[Præcisering af retten til godtgørelse]
Bemærkninger
Side 3/4
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om teknisk bistand til udarbejde et ændringsforslag om, at der også i tilfælde af forsøg på anskaffelse af f.eks. dokumentation, orientering eller offentliggørelse af oplysninger om overtrædelser direkte i loven skal sikres beskyttelse og retten til godtgørelse i tilfælde af repressalier, til justitsministeren
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at en whistleblower, der i overensstem-
melse med den foreslåede bestemmelse i § 7, stk. 2, skaffer sig adgang til
oplysninger om overtrædelser, og som følge heraf udsættes for repressalier,
har krav på godtgørelse. Bestemmelsen har til formål at sikre, at en whist-
leblower kan få godtgørelse for ikke-økonomisk skade, hvis den pågæl-
dende er blevet udsat for repressalier som følge af, at den pågældende har
anskaffet eller forsøgt at anskaffe sig oplysninger om overtrædelser.
Side 4/4