Retsudvalget 2020-21
L 213
Offentligt
2403000_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
26. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: MHK
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1997114
Besvarelse af spørgsmål nr. 56 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 56 vedrørende forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere (L 213), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 25. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Side 1/3
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der medfører, at bevidst vildledning af politikere og offentlighed også omfattes af forslaget på samme vis som bevidst vildledning af borgere og samarbejdspartnere, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 56 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændrings-
forslag, der medfører, at ”bevidst vildledning af politikere og
offentlighed” også omfattes af forslaget på samme vis som be-
vidst vildledning af borgere og samarbejdspartnere?”
Svar:
1.
Et ændringsforslag, som indebærer, at lovens anvendelsesområde omfat-
ter bevidst vildledning af politikere og offentlighed, vil kunne formuleres
som anført nedenfor.
2.
Det fremgår af lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 2, at loven bl.a. finder anven-
delse på indberetninger, som i øvrigt vedrører alvorlige lovovertrædelser el-
ler øvrige alvorlige forhold.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at kriteriet ”alvorlige lov-
overtrædelser eller øvrige alvorlige forhold” angiver, at der som udgangs-
punkt skal være tale om forhold, hvis afdækning er i offentlighedens inte-
resse. Med kriteriet sigtes der efter at skabe en rimelig balance, som sikrer,
at den beskyttelse, der efter loven gives til whistleblowere, modsvares af en
reel samfundsinteresse i de forhold, der afdækkes i ordningerne.
Det vil i det enkelte tilfælde afhænge af en konkret vurdering, om indberet-
ningen kan anses for at angå en alvorlig lovovertrædelse eller et alvorligt
forhold i øvrigt. Der er tale om et objektivt kriterium, hvor det i sidste in-
stans vil være op til domstolene at vurdere, om en indberetning falder inden
for eller uden for lovens anvendelsesområde.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at i den offentlige sektor vil
grove eller gentagne overtrædelser af forvaltningsretlige principper, herun-
der undersøgelsesprincippet, krav om saglighed, magtfordrejningsgrund-
sætningen og proportionalitet være omfattet, og at det samme vil være til-
fældet ved bevidst vildledning af borgere og samarbejdspartnere.
Det bemærkes i den forbindelse, at ovenstående ikke er udtryk for en ud-
tømmende opregning, og at bevidst vildledning af politikere og offentlighed
i almindelighed vil være omfattet af lovens anvendelsesområde. Det vil dog
Side 2/3
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der medfører, at bevidst vildledning af politikere og offentlighed også omfattes af forslaget på samme vis som bevidst vildledning af borgere og samarbejdspartnere, til justitsministeren
i alle tilfælde vil bero på en konkret vurdering, om et forhold kan anses for
at udgøre en alvorlig lovovertrædelse eller et alvorligt forhold i øvrigt.
På den baggrund kan regeringen ikke støtte ændringsforslaget.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Af
…:
Til § 1
1)
I
stk. 1
indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
»3)
Indberetninger, som vedrører bevidst vildledning af politikere og offent-
ligheden.«
[Udvidelse af lovens anvendelsesområde]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at indberetninger, som vedrører bevidst
vildledning af politikere og offentligheden, er omfattet af lovens anvendel-
sesområde.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 3/3