Retsudvalget 2020-21
L 213
Offentligt
2402998_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
26. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: MHK
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1997098
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 57 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 57 vedrørende forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere (L 213), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 25. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der medfører en generel udvidelse af anvendelsesområdet til også at omfatte begrundet mistanke om overtrædelser af retsregler, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 57 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændrings-
forslag, der medfører en generel udvidelse af anvendelsesområ-
det til også at omfatte begrundet mistanke om overtrædelser af
retsregler?
Svar:
1.
Et ændringsforslag, som indebærer, at lovens beskyttelse finder anven-
delse ved begrundet mistanke om overtrædelser, vil kunne formuleres som
anført nedenfor.
2.
Det fremgår af lovforslagets § 6, at lovens beskyttelse kun gælder, hvis
whistlebloweren havde rimelig grund til at antage, at de indberettede eller
offentliggjorte oplysninger var korrekte på tidspunktet for indberetningen
eller offentliggørelsen, og at oplysningerne henhørte under lovens anven-
delsesområde, jf. § 1, stk. 1.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at det efter bestemmelsen
er en forudsætning for opnåelse af beskyttelse, at whistlebloweren er i god
tro om oplysningernes rigtighed, og at god tro forelå på tidspunktet for ind-
beretningen. I tilfælde af, at whistlebloweren foretager offentliggørelse, vil
god tro skulle foreligge på tidspunktet for offentliggørelsen.
Det fremgår desuden af bemærkningerne, at spørgsmålet om god tro om op-
lysningernes korrekthed skal vurderes på baggrund af de konkrete omstæn-
digheder, herunder de oplysninger, som den pågældende havde til rådighed
på tidspunktet for indberetningen, jf. præambelbetragtning 32. Hvorvidt
whistlebloweren var i god tro, vil således afhænge af en konkret vurdering
af sagens samlede omstændigheder. Det indebærer, at en person, der i god
tro indberetter eller offentliggør ukorrekte oplysninger om overtrædelser,
også er omfattet af lovens beskyttelse. Det indebærer samtidig, at personer,
der bevidst indberetter eller offentliggør urigtige oplysninger, ikke nyder
beskyttelse.
Endelig fremgår det af bemærkningerne, at det ikke er en forudsætning for
at opnå beskyttelse, at oplysninger om overtrædelser er ledsaget af et egent-
ligt bevis for overtrædelsen, og at oplysninger, der rejser rimelig tvivl eller
Side 2/4
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der medfører en generel udvidelse af anvendelsesområdet til også at omfatte begrundet mistanke om overtrædelser af retsregler, til justitsministeren
mistanke om faktiske eller potentielle overtrædelser, således også er omfat-
tet af lovens beskyttelse.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at en ændring af lovforslagets § 6, hvor-
efter der skal foreligge en begrundet mistanke om, at de indberettede eller
offentliggjorte oplysninger var korrekte på tidspunktet for indberetningen
eller offentliggørelsen, og at oplysningerne henhørte under lovens anven-
delsesområde, vil indebære, at der stilles højere krav til whistleblowerens
mistankegrundlag om det konkrete forhold end det, der følger af direktivet.
En sådan ændring vil dermed efter ministeriets opfattelse ikke indebære en
udvidelse af beskyttelsen af whistleblowere, ligesom det ikke vil kunne gen-
nemføres inden for rammerne af direktivet.
Regeringen kan på denne baggrund ikke støtte et sådant ændringsforslag.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Ændringsforslag
Af (…):
Til § 6
1)
Paragraffen affattes således:
»Lovens beskyttelse gælder kun, hvis whistlebloweren havde begrundet
mistanke om, at de indberettede eller offentliggjorte oplysninger var kor-
rekte på tidspunktet for indberetningen eller offentliggørelsen, og at oplys-
ningerne henhørte under lovens anvendelsesområde, jf. § 1, stk. 1. «
[Ændring af beskyttelsesbetingelserne]
Bemærkninger
Til nr. 1
Side 3/4
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der medfører en generel udvidelse af anvendelsesområdet til også at omfatte begrundet mistanke om overtrædelser af retsregler, til justitsministeren
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovens beskyttelse kun gælder, hvis
whistlebloweren havde begrundet mistanke om, at de indberettede eller of-
fentliggjorte oplysninger var korrekte på tidspunktet for indberetningen eller
offentliggørelsen, og at oplysningerne henhørte under lovens anvendelses-
område, jf. § 1, stk. 1.
Efter den foreslåede bestemmelse er det en forudsætning for at opnå lovens
beskyttelse, at whistlebloweren havde begrundet mistanke om, at de indbe-
rettede eller offentliggjorte oplysninger om overtrædelser var korrekte på
tidspunktet for indberetningen eller offentliggørelsen.
Det bemærkes, at bestemmelsen ikke er i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/1937 af 23. oktober 2019 om
beskyttelse af personer, der indberetter overtrædelser af EU-retten.
Side 4/4